گزارش/

توسعه گردشگری ورزشی مراغه با راه‌اندازی رشته‌های نوپا

1402/03/04 - 15:14 - کد خبر: 93141 نسخه چاپی

نصر: مراغه با توجه به شرایط جغرافیایی جنوب سهند، بستر مناسبی برای بسیاری از رشته‌های ورزشی ماجراجویانه، سواری، هوایی، آبی و غیره دارد و کارشناسان اقتصادی معتقدند که از این ظرفیت منحصربفرد می‌توان برای توسعه گردشگری منطقه بهره گرفت. 

به گزارش نصر، گردشگری ورزشی با سفر از یک مکان به مکان دیگر با هدف تماشا یا شرکت کردن در یک رویداد ورزشی همراه است و زمانی مفهوم پیدا می‌کند که امکان فعالیت در آن رشته ورزشی در مقصد وجود نداشته باشد یا رویداد ورزشی آن قدر جذاب و بزرگ باشد که فرد را به سفر مجبور کند؛ درست مثل میزبانی از جام جهانی فوتبال.
بر همین اساس تنها تعدادی از رشته‌ها و رویدادهای ورزشی امکان جذب گردشگر دارد و ظرفیت راه‌اندازی این رشته‌ها و میزبانی از این رویدادها به طور طبیعی در هر منطقه‌ای موجود نیست.
دست بر قضا وجود همین بستر مناسب برای برخی از رشته‌های ورزشی متفاوت اما جذاب موجب شده است تا رشته‌هایی چون کانوپولو، سوارکاری، غارنوردی، پاراگلایدر و غیره در این شهرستان به صورت خودجوش یا با حمایت مسئولان فعال شود و بسیاری دیگر از رشته‌های ورزشی نوپا نیز مورد توجه قرار گیرد.
ارمغان توسعه گردشگری ورزشی برای مراغه
توسعه گردشگری ورزشی در هر منطقه‌ای نه تنها با سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در صنعت گردشگری همراه می‌شود بلکه فرصت‌های متعددی نیز برای تفریح و سرگرمی جوانان فراهم می‌کند.
کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند که با توسعه گردشگری ورزشی، فرصت مناسبی نیز برای معرفی منطقه در سطوح استانی و ملی فراهم می‌شود و در کنار آن، دیگر ظرفیت‌های گردشگری از جمله میراث فرهنگی منطقه نیز معرفی می‌شود.
پر واضح است که حضور گردشگران ورزشی موجب رونق بازار، افزایش آمار اسکان هتل‌ها، افزایش فروش رستوران‌ها و رشد اقتصادی محلی می‌شود و بر همین اساس توجه به این مقوله در شهرستانی چون مراغه که گردشگری جزو محورهای توسعه آن به شمار می‌رود، محرکی قابل توجه در زمینه اقتصادی خواهد بود.

افزایش میزبانی از رویدادهای ورزشی در مراغه
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مراغه می‌گوید: طی ماه‌های گذشته میزبانی از رویدادهای ورزشی افزایش یافته و ۱۳ رویداد استانی و ۱۲ رویداد ملی در این شهرستان برگزار شده که به نوبه خود در توسعه گردشگری موثر بوده است.
«مهدی وجدی» افزود: با میزبانی از این تعداد رویداد ورزشی بالغ بر پنج هزار نفر در مراغه اسکان یافته‌اند؛ ضمن توجه به اینکه بخش قالب توجهی از میزبانی مسابقات ورزشی با دریافت حق شرکت همراه بوده و بار مالی چندانی برای شهرستان نداشته است.
وی این را هم گفت که راه‌اندازی رشته‌های ورزشی نوپا از جمله گلف نیز در توسعه گردشگری ورزشی شهرستان موثر خواهد بود زیرا این رشته را به دلیل وسعت زمین‌های بازی آن نمی‌توان در هر شهرستانی راه‌اندازی کرد.
به گفته وی اخیرا هیئت گلف شهرستان به ریاست «بابک نیلوفری» فعال شده که راه‌اندازی زمین‌های گلف در مناطق مختلف شهرستان و توسعه گردشگری ورزشی در این رشته را نیز دنبال خواهد کرد.
«وجدی» ادامه داد: امروزه افراد برای هر سفری ملزم به پرداخت هزینه‌های آن هستند و گردشگری ورزشی می‌تواند زمینه‌ی خوبی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد در مراغه باشد.

راه‌اندازی رشته‌های ورزشی نوپا به حمایت نیاز دارد
رئیس اداره ورزش و جوانان مراغه گفت: راه‌اندازی رشته‌های ورزشی نوپا در این شهرستان به حمایت همه‌جانبه مسئولان نیاز دارد زیرا تامین امکانات و زمین مورد نیاز بسیاری از این رشته‌های ورزشی به تنهایی از عهده یک هیئت ورزشی یا اداره ورزش و جوانان بر نمی‌آید.
«وجدی» از سرمایه‌گذاران شهرستان خواست تا به ظرفیت‌های صنعت ورزش و توسعه گردشگری ورزشی شهرستان نیز نیم‌نگاهی داشته باشند و افزود: راه‌اندازی باشگاه‌های استاندارد سوارکاری، سایت پاراگلایدر، زمین‌های گلف، قایقرانی در آب‌های خروشان و دهها زیرساخت ورزشی گردشگرپذیر دیگر در این شهرستان امکانپذیر است و به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.‌
وی این را هم بیان کرد: که حمایت مدیریت شهری از توسعه رشته‌های ورزشی گردشگرپذیر و سایر نهادهای دولتی نیز زمینه را برای توسعه گردشگری ورزشی این شهرستان بیش از پیش فراهم می کند.

مراغه برای ایجاد سایت پاراگلایدر مستعد است
رئیس هیئت ورزش‌های هوایی مراغه نیز پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توپوگرافی مناسب این شهرستان برای توسعه گردشگری ورزشی در رشته‌های مختلفی چون پاراگلایدینگ، گفته بود که مراغه از ظرفیت احداث سایت رسمی پرواز برای رشته ورزشی پاراگلایدینگ برخوردار بوده و به تازگی سه سایت مختلف برای این منظور شناسایی و معرفی شده است.
به گفته «اصغر رزمی» در صورتی که زیرساخت‌های لازم در یکی از سایت‌های سه‌گانه شهرستان ایجاد شود، علاقه‌مندان به این رشته ورزشی از سراسر کشور برای پرواز و بازدید از سایر ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی مراغه به این شهرستان سفر خواهند کرد.
وی تسطیح محل‌های برخاست و فرود، شن‌ریزی و تسطیح جاده دسترسی به سایت و ایجاد امکانات رفاهی از جمله سرویس‌های بهداشتی را از اقدامات مورد نیاز برای راه‌اندازی سایت پرواز در رشته پاراگلایدینگ عنوان کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان، راه‌اندازی رشته‌های ورزشی جذاب و نوپا در مراغه به دلیل مهیا بودن شرایط توپوگرافی منطقه، بسیاری از علاقه‌مندان به این رشته‌های ورزشی را به این کهن‌شهر خواهد کشاند که ظرفیت جدیدی برای معرفی روزافزون فرهنگ، تمدن و گردشگری منطقه است.
انتهای پیام/
توسعه گردشگری ورزشی مراغه با راه‌اندازی رشته‌های نوپا خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار