عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

متوسط تولید گندم در کشور ۳.۵ تن در هکتار است

1402/03/03 - 17:12 - کد خبر: 93084 نسخه چاپی

نصر: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: متوسط تولید گندم در کشور ۳.۵ تن در هکتار است اما کشاورز خبره ۱۳ تن در هکتار برداشت می‌کند.

به گزارش نصر، علیرضا عباسی ظهر چهارشنبه در همایش تولید لوکوموتیو پیشرفت کشور که به همت بسیج دانشجویی در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد، گفت: تولید ۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در ابتدای انقلاب امروز به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.
علیرضا عباسی با اشاره به افزایش ۶.۵ برابری تولید، افزود: کشاورزی به عنوان یکی از مردمی‌ترین و خصوصی‌ترین صنعت توانسته یک رشد بسیار خوب را نشان دهد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس امنیت غذایی را مطلوب دانست و اظهار داشت: از ۱۲۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی ۸ میلیون تن صادر می‌شود و ۱۵ میلیون تن واردات در قالب نهاده‌ها داریم.
عباسی با اشاره به اینکه باید ضعف در حوزه نهاده‌ها را برطرف کنیم، تصریح کرد: در ۳ برنامه ۵ ساله کشور الگوی کشت پیاده نشده است، در حالی که باید آمایش سرزمینی را مد نظر قرار داد.
وی به دوپینگ به سود تولیدکننده خارجی و واردات اشاره کرد و ادامه داد: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی توسط مجلس اصلاح شد چرا که تصمیم گیری بر عهده وزیر جهاد کشاورزی است.
عباسی گفت: پیش از این باید وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه در قیمت گذاری محصولات کشاورزی نقش داشته و تولیدکنندگان سهمی از تصمیم گیری نداشتند.
وی افزود: نساجی به عنوان طلای سفید با موانع تولید مواجه شد و صنعت پنبه کشور به سمت نابودی رفت و دو سوم پنبه مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.
عباسی با اشاره به اینکه پنبه نیاز آب‌بری پایینی دارد و مناسب اقلیم ایران است، در بخش دیگری گفت: ماشین‌های کشاورزی برای پایین آوردن هزینه تولید توسعه پیدا نکرده‌اند.
وی افزود: کشور ۳ سال به دنبال وارد کردن ۱۰ دستگاه کمباین برداشت پنبه بود در حالی که دانش ساخت آن در داخل کشور وجود دارد، اتصال دانشگاه به مزرعه باید اتفاق بیافتد.
عباسی افزود: ۴۵ درصد فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی دنبال هیچ شغلی نمی‌روند و مابقی در جاهایی کار می‌کنند که به رشته تحصیلی آنها مرتبط نیست.
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کار دانشگاه‌ها هدر می‌رود و باید ورودی دانشگاه هدفمند باشد، اظهار داشت: متوسط تولید گندم در کشور ۳.۵ تن در هکتار است اما کشاورز خبره ۱۳ تن در هکتار برداشت می‌کند.
عباسی با تاکید بر اینکه اگر بهره وری افزایش پیدا کند درآمد کشاورز ۳ برابر خواهد شد، تصریح کرد: باید دنبال حل مسئله برویم تا با قانون گذاری و نظارت صحیح مشکلات اصلی کشور را حل کنیم.
انتهای پیام/
متوسط تولید گندم در کشور ۳.۵ تن در هکتار است خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار