خبر/

جشنواره تئاتر رضوی تجلی ارادت هنرمندان به امام رئوف

1402/03/03 - 15:52 - کد خبر: 93077 نسخه چاپی

نصر: جشنواره تئاتر رضوی که شانزدهمین دوره آن از اول خرداد در تبریز آغاز شده است در کنار سایر گونه های هنر، تجلی ارادت هنرمندان کشورمان به امام رئوف و حلقه اتصال دل‌های مشتاق به بارگاه ثامن الحجج (ع) است.

به گزارش نصر، هنرمندان تئاتر کشورمان در نخستین روز حضور در تبریز با گلباران مزار شهدای حادثه قطار «تبریز-مشهد» به مریدان مکتب رضوی و عاشقان امام هشتم ادای احترام کردند .
آیین افتتاحیه این جشنواره با حضور کوروش زارعی، دبیر جشنواره، علی محرمی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، هیات داوران، گروههای شرکت کننده در جشنواره، عوامل اجرایی، پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی و علاقمندان به هنر تئاتر برگزار شد و زنگ آغاز اجراهای این جشنواره پس از قرائت قرآن کریم و صلوات خاصه امام رضا (ع)، توسط پیشکسوتان عرصه هنر استان نواخته شد.
کورورش زارعی دبیر جشنواره شانزدهم در افتتاحیه این جشنوراه با بیان اینکه نمایش‌ها از تنوع موضوعی، محتوایی و ساختاری بسیار خوبی برخوردارند، گفت: خدا را شاکر هستیم که امام رضا(ع) به من و شما توفیق داده اند تا خادم الرضا(ع) باشیم و برای سیره علمی و عملی ایشان، نمایش کار کنیم و این سیره را در صحنه برای مردم به نمایش بگذاریم.
وی ادامه داد: شرکت کنندگان و راه‌یافتگان به مرحله پایانی جشنواره، جایگاه خاصی نزد امام رضا(ع) داشته اند که امیدواریم تمامی هنرمندان این عرصه، قدر خود را بدانند چرا که این، توفیقی است که امام رضا(ع) و خداوند منان به شما عطا کرده است تا خدمتگزار سیره نبوی و اهل بیت (ع) باشید.
دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی درباره برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری رضوی و تاثیر آنها بر ترویج سیره عملی اهل بیت (ع) گفت: امسال در شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی تمام تلاشمان را کردیم که نمایشنامه ها و تولیدات نمایشی از تنوع موضوعی و محتوایی برخوردار باشند و تمرکز ما در این آثار نمایش سیره عملی و علمی علی بن موسی الرضا (ع) باشد، علی بن موسی الرضا (ع) دریایی از علم و معرفت است که این ترویج این سیره علمی نیازمند کار پژوهشی است.
زارعی درباره کیفیت آثار حاضر در این دوره از جشنواره تئاتر رضوی با بیان اینکه آثار به لحاظ کیفیت هنری از کیفیت خوبی برخوردارند، تاکید کرد: آثار این جشنواره باید سندیت تاریخی داشته باشند و جنبه های مختلف زندگی امام رضا (ع) را دربر گیرند.
زارعی با اشاره به تاثیر جشنواره های فرهنگی و هنری رضوی بر نوجوانان و جوانان برای شناخت سیره اهل بیت (ع) گفت: امسال جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در ۱۶ رشته هنری از سوی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) برگزار می شود.

جشنواره های رضوی در نوجوانان و جوانان ایجاد انگیزه می کند
وی با بیان اینکه یک اثر هنری می تواند تاثیر خود را بر مخاطب بگذارد و یک قطعه شعر می تواند بر جوان و نوجوان ما اثر بگذارد، گفت: بزرگترین تاثیر برگزاری این جشنواره ها این است که در نوجوانان و جوانان علاقه مند عکاسی، تئاتر، شعر، موسیقی و هنرهای تجسمی ایجاد انگیزه می کند و این اتفاق مهمی است.
محمد حسین بلاغی رئیس جشنواره و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی هم با بیان اینکه "نمایش و تئاتر، دل را صیقل می دهد، خاطرنشان کرد: چه بسیار دردهایی که در مقابل سحر صحنه التیام پیدا می کند و چه بسا انسانهایی که آشوب های روح و روان شان تخلیه و آرامش می یابند.
وی با اشاره به اینکه تئاتر رضوی یک هنر مقدس است و هنر مقدس ستودنی است، گفت: همین نمایش زمانی ارزشمندتر است که صحنه با نوری از جنس معنویت مملو شود، خاصه اگر این نور، مشعشع از ذات نورانی حضرت شمس الشموس، علی بن موسی الرضا علیه السلام باشد.

نمایش های ارزشی و دینی خوبی در جشنواره شانزدهم حضور دارند
مسئول بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی هم در نشست بررسی کارشناسی آثار این جشنواره گفت: نمایش های ارزشی و دینی خوبی در این جشنواره ارائه شده است و گروه های مختلف هنری امسال پر رونق‌تر از سال قبل در آن حضور یافته‌اند.
حامد شب خیز ادامه داد: امسال با توجه به شرایط حاکم، نسبت به سال گذشته گروه‌های بسیاری از آذربایجان شرقی در جشنواره حضور دارند و با نمایش‌های خوب خود به میدان آمده‌اند که نتایج آن را در پایان جشنواره خواهیم دید.
تئاتر، هنری است که از شرایط اجتماعی جامعه جدا نیست
منصور حمیدی" کارگردان پیشکوست تئاتر کشورمان در حاشیه برگزاری شانزدهمین جشنواره تئاتر ملی رضوی با اشاره به جایگاه نمایش‌های ارزشی بر مبنای اعتقادات دینی و اسلامی اظهار کرد: تئاتر، هنری است که از شرایط اجتماعی جامعه جدا نیست و نمایش های آیینی و ارزشی نیز طرفداران مخصوص خود را دارند.
وی با بیان اینکه برای سوق دادن جامعه به سمت این سبک هنری باید اقدامات فرهنگی انجام شود، ادامه داد: در میان نمایش‌های دیگر، تعزیه و شبیه‌خوانی بر مبنای فلسفه اسلام و واقعه کربلا هستند اما آن طور که باید و شاید مورد حمایت قرار نگرفته و این هنر بالنده به صورت خودجوش و جسته و گریخته پیش رفته است و افرادی که به میدان آمده‌اند، آشنایی چندانی با این کار ندارند.
حمیدی با بیان اینکه هنرمندان این حوزه نباید از سینما تقلید کنند، گفت: تعزیه، سینما نیست اگر در طول این سال‌ها توجهی به آن می‌شد، می‌توانستیم شاهد رشد چشمگیر آن بوده و نتایج بهتری دریافت کنیم.
این کارگردان تبریزی تاکید کرد: متولیان و مسئولان امر نباید حمایت و توجه به حوزه کارهای ارزشی را معطوف به جشنواره کنند بلکه باید در تمامی زمان ها شاهد این توجه باشیم.
بنیاد رضوی برای نمایش نامه های جشنواره هفدهم فراخوان بدهد
سیروس همتی یکی از داوران جشنواره تئاتر رضوی با تاکید بر لزوم حمایت از آثار فاخر گفت: اگر کمیته مربوط به بنیاد رضوی سال آینده طی فراخوانی، از چند نویسنده بخواهد که طرح ها و نمایشنامه های جذابی آماده کرده و در قبال این نوشته ها از آنان حمایت کند، شاهد تاثیرگذاری بالاتری خواهیم بود.
وی با بیان اینکه سوژه های خوبی برای نمایشنامه نویسی در حوزه رضوی و همچنین آثار ارزشی وجود دارد، گفت: قصه‌های مکتوب متنوع بسیاری در مورد مسائل جنبی، حرم و زوار داریم؛ حتی خود تعزیه امام رضا(ع) نیز دارای جذابیت ویژه ای است.
همتی افزود: موضوعات جذاب زیادی در خصوص ساحت مقدس امام رضا(ع) وجود دارد و هنرمندان و به خصوص نویسندگان باید به دنبال این سوژه ها بروند.
داور شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی خاطرنشان کرد: هر سوژه‌ و مطلبی که دغدغه علاقه مندان به حوزه تئاتر را بیان کند خوب است اما این امر نیاز به مطالعه و پژوهش دارد.
وی همچنین یادآور شد: اگر نمایشی، اجرایی شود که معضلات و مشکلات مربوط به دین و جامعه و قصه‌های مذهبی را جذاب بیان کند، برای علاقه‌مندان هم جذاب خواهد بود.
به گزارش ایرنا، شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری کوروش زارعی و به میزبانی تبریز از اول تا پنجم خرداد ماه ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.
امروز چهار نمایش در جشنواره تئاتر رضوی اجرا می شود
این نمایش ها در سومین روز از برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر در تبریز، از ساعت ۱۱ امروز تا ۲۰ شب در سالن های مختلف برای هنرمندان و علاقه مندان به آثار نمایشی اجرا می شود.
بر اساس این گزارش، نمایش‌ ۷۰ دقیقه ای «دل‌لرزه» به نویسندگی سیدعلی موسویان و کارگردانی مجتبی لاله‌زاری از یزد به عنوان اولین نمایش ساعت ۱۱ در سالن استاد «قبه زرین» روی صحنه رفته است.
نمایش ۵۰ دقیقه ای «آه...هو» به نویسندگی و کارگردانی علی برجی از تهران نیز از ساعت ۱۷ در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز برای علاقه مندان و مخاطبان روی صحنه می رود.
اجرای نمایش ۹۰ دقیقه ای «آهوان» به نویسندگی مهدی سیم‌ریز و کارگردانی مهدی جهانپا از مشهد مقدس نیز از ساعت ۱۸ در تالار تربیت تئاتر شهر تبریز آغاز می شود.
نمایش ۵۰ دقیقه ای «میرای» از ملایر همدان نیز به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی از ساعت ۲۰ در سالن قبه زرین برای هنرمندان و علاقه مندان به این هنر روی صحنه می رود.
جشنواره تئاتر رضوی تجلی ارادت هنرمندان به امام رئوف خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار