معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور:

شهرداری ها باید به دنبال جذب سرمایه گذار باشند

1402/03/03 - 15:38 - کد خبر: 93075 نسخه چاپی

نصر: معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: بیشتر شهرداری ها به ویژه شهرداری های کوچک مسوول خرج هستند و برای خروج از این وضع، باید به دنبال جذب سرمایه گذار باشند.

به گزارش نصر، سیدسجاد انوشه روز چهارشنبه در نشست مدیران دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری های سراسر کشور در تبریز اظهار کرد: شهرداری ها می توانند با شراکت های کوچک با شرکت های دانش بنیان، درآمدزایی کنند و از وابستگی به اعتبارات دولتی تا حدودی رهایی یابند.
وی اضافه کرد: البته اعتبارات خوبی به شهرداری ها تزریق می شود که گاهی این تزریق اعتبارات به توقع تبدیل می شوند از این رو تصمیم گرفتیم این اعتبارات را به صورت هدفمند و مبتنی بر پروژه به شهرداری ها اختصاص دهیم.
انوشه گفت: شهری با ۵۰ هزار جمعیت ۳۰۰ نیرو دارد که این خیانت به آن شهر است.انوشه به انباشت نیرو در برخی شهرداری ها اشاره کرد و گفت: در شهری با ۵۰ هزار نفر جمعیت، شهرداری ۳۰۰ نیرو دارد که این خیانت به آن شهر است و شهرداران باید با روی آوردن به درآمدزایی و جذب سرمایه گذار، از این نیروها در تحقق این هدف استفاده بهینه کنند.
وی به ظرفیت های دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری های کشور اشاره کرد و افزود: اگر مدیران این دفاتر اراده و عزم کنند اتفاقات خوبی در کشور در حوزه شهرداری ها رخ می دهد.
وی بر رفع موضوعات و مسایل شهری در خود استان ها تاکید کرد و گفت: مراجعه شهرداران به سازمان امور شهرداری ها بالاست و دفاتر امور شهری باید با برگزاری نشست های کاربردی و بیشتر کردن نقش نظارتی خود، مسایل و مشکلات را به سازمان انتقال دهند و رابطه خود با شهرداران را بیشتر کنند.
انوشه با بیان اینکه بیش از یکهزار و ۴۰۰ شهرداری در کشور وجود دارد گفت: بیشتر شهرداران این شهرها در مراجعه به سازمان، خواستار امکانات بیشتر و البته قائل شدن امتیاز ویژه برای شهرشان از سوی سازمان هستند در صورتیکه بهتر است برنامه های خود در زمینه های مختلف از جمله حمل ونقل عمومی و کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه ها را ارایه کنند.
وی به تصمیمات مهم سازمان امور شهرداری ها از جمله هدفمند کردن تخصیص بودجه اشاره و اظهار کرد: نیازسنجی واقعی در مورد امکانات، نهضت سازی و رفع مشکلات ریشه ای شهرداری ها از جمله حل موضوع ایستگاه های اتش نشانی بر اساس نیاز واقعی شهرها، تغییر دیدگاه ها در مدیریت شهری و انتقال قوانین و مقررات برای رفع مسائل و بررسی فرآیندهای اداری که از شهری به شهری دیگر متفاوت است، از دیگر تصمیمات این سازمان برای بهبود امور است.

افزایش دوره مدیریت موجب بهره وری بیشتر می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست به کوتاه بودن دوران مدیریت در شهرداری ها اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از جدی ترین مشکلات در مدیریت شهری است و اگر بتوانیم دوران مدیریت در شهرداری ها را طولانی کنیم بهره وری آنها نیز بیشتر می شود.
جبارعلی ذاکری اضافه کرد: کوتاه بودن دوره مدیریت در شهرداری ها، مانع از برنامه ریزی جامع و کامل می شود و همین امر مشکلاتی را در امور شهری ایجاد می کند و در نتیجه به بروز مشکلات بعدی و برکناری شهرداران منجر می شود.
وی یکی از مشکلات نظام اداری کشور را نظام مند نبودن امور عنوان کرد و گفت: قوانین و مقررات زیادی در این زمینه داریم اما سامانه مدیریتی کافی در اختیار نداریم و این عامل مشکل زا باید با مدیریت شده و برطرف شوند.
ذاکری استفاده از تجارب دیگر شهرداری ها در بودجه ریزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بررسی بودجه سایر شهرها از جمله کلانشهر، این امکان را برای شهردار به وجود می آورد تا منابع جدیدی برای رسیدن به درآمد پایدار و بودجه واقعی را پیدا کند.
ذاکری از سرمایه گذاری به عنوان یکی از مهم ترین راهکارها در رسیدن به درآمد پایدار نام برد.وی از سرمایه گذاری به عنوان یکی از مهم ترین راهکارها در رسیدن به درآمد پایدار نام برد و افزود: مسوولان استان این تضمین را به سرمایه گذاران در استان داده اند که سرمایه آنها در آذربایجان شرقی در امنیت کامل بوده و نتیجه این تضمین، برنامه ریزی برای سرمایه گذاری ۲۶۰ همتی بخش خصوصی در استان است که در سفر معاون اجرایی رییس جمهور به ان پرداخته شد و در سفر رییس جمهور به استان، رونمایی می شود.
ذاکری اضافه کرد: البته شهرداران باید به سمت سرمایه گذاری های بروند که آثار اجتماعی و اقتصادی آن منطقه ای باشد و بعدها بتواند در بعد ملی نیز اثرگذاری کند.
معاون استاندار بر تعامل با اعضای شوراها و همچنین پایش عملکرد آنها تاکید کرد و گفت: مدیران دفاتر امور شهری نظارت های غیرمستقیم و موردی بر عملکرد شوراها دارند که همین مورد به اتلاف وقت در شوراها می انجامد.
ذاکری از موفق نبودن شهرداران در مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در ۳۰ سال گذشته انتقاد کرد و افزود: اگر شوراها و شهرداران در این مورد بازخواست نشوند این روند ادامه می یابد و به رغم اینکه ابزار نظارتی خوبی در اختیار شهرداران و شوراها از جمله پهپادهای نظارتی قرار دارد اما متاسفانه اقدام اساسی در این زمینه انجام نشده است.

بودجه شهرداری های آذربایجان شرقی در سالجاری ۲۱.۵ همت است
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز که میزبان این نشست بود گفت: ۷۰ شهرداری در استان وجود دارد که با چالش درآمدی مواجه هستند و بودجه هایی که برای آنها تعیین و ارایه شده کفاف خدمات شهری به شهروندان را نمی دهد.
مرتضی موحد نیا ادامه داد: رقم بودجه شهرداری های استان در سال گذشته ۱۱.۵ همت بود که امسال با افزایش ۲ برابر به ۲۱.۵ همت رسیده که بیشتر این افزایش از محل سرمایه گذاری تامین می شود و امیدواریم شهرداری ها با روی آوردن به بحث جذب سرمایه گذار و ساماندهی در حوزه های مختلف، بهره وری بیشتری از این اعتبارات داشته باشند.
وی افزود: در همایش و نمایشگاه ملی فرصت های سرمایه گذاری شهرهای آذربایجان شرقی ، ۱۳۶ بسته سرمایه گذاری از سوی شهرداری های استان ارایه شد که ۹۱ مورد آن امسال اجرایی می شود و موارد دیگر در دست بررسی برای سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی است.
موحدنیا همچنین از برگزاری دومین این همایش و نمایشگاه ملی به میزبانی تبریز در مهرماه سالجاری خبرداد.
انتهای پیام/
شهرداری ها باید به دنبال جذب سرمایه گذار باشند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار