مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان:

۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی مشکل تامین آب شرب پایدار دارند

1402/03/03 - 14:37 - کد خبر: 93068 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان ‌شرقی گفت: از حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی حدود ۷۰۰ روستا مشکل تامین آب شرب پایدار دارند.

به گزارش نصر، محمد خانی با اشاره به اینکه متوسط سرانه آب قابل دسترس کشور یک هزار و ۴۰۰ مترمکعب است، اظهار کرد: سرانه آب قابل دسترس در استان یک هزار و ۳۱۰ مترمکعب برای هر فرد بوده که کمتر از متوسط کشوری است.
وی ادامه داد: حل مسئله در موضوعی چون بحران آب نیازمند توجه به مسائل و عوامل در حوزه‌های دیگری چون مؤلفه‌های اقتصادی، سیاسی، کشاورزی و فرهنگی است که باید به صورت سیستمی مورد بررسی قرار گیرند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: در بحث حکمرانی باید رویکرد مجموعه شناخت چالش‌ها، ابزارها و ایجاد راهکارهایی برای برون رفت از مشکل و آماده سازی زمینه لازم برای بخش‌های اجرایی در جهت اجرایی شدن راهکارهای طراحی شده برای کم آبی می‌باشد.
خانی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین مقدار مصرف آب در بخش کشاورزی است در موضوع تغییر الگو کشت نوع گیاه، میزان مقاومت در برابر تنش‌های آبی و همچنین، مراحل داشت و برداشت می‌تواند در راستای حکمرانی با استفاده از اعضای هیأت علمی با تجربه و دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری کمک قابل توجه داشته باشد.
وی با بیان اینکه ۸۵ درصد آب تجدیدپذیر در کشور مصرف می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته آبی میزان بارش در مقایسه با سال قبل آن ۳۲ درصد و متوسط بلند مدت ۲۵ درصد کاهش یافته است که همین موضوع موجب کاهش سرانه آب قابل دسترس در استان شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان به برداشت سالانه ۲ هزار و ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب در استان اشاره کرد و گفت: ۹۲ درصد این میزان در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت صرف می‌شود که باید برای کاهش مصرف در زمینه کشاورزی برنامه ریزی و مدیریت کنیم.
خانی به ارائه خدمات به ۴.۲ میلیون نفر در استان از سوی این شرکت اشاره و اظهار کرد: سه میلیون نفر از این تعداد در ۷۳ شهر و ۱.۲ میلیون نفر در ۲ هزار و ۷۰۰ روستا ساکن هستند که شرکت آبفا برای تأمین آب مورد نیاز از یک هزار و ۳۰۰ حلقه چاه، ۱۲ سد، ۱۸۰ چشمه و ۶۵ قنات آب برداشت می‌کند.
وی با اشاره به اقلام پایه شرکت در بخش آب و فاضلاب به توضیح منابع تأمین آب استان در بخش شهری و روستایی پرداخت و افزود: در شرایط مطلوب باید بیشتر به منابع سطحی متکی باشیم تا به آب‌های زیر زمینی فشار کمتری وارد شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در ادامه به تشریح وضعیت بیلان آبی و سرانه آب کشور و استان پرداخت و گفت: طبق آمارها متوسط بارش کشور نسبت به کوتاه مدت و دراز مدت کاهش داشته است.
خانی به کاهش سرانه آب در ۶۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۴۰، برای هر فرد ایرانی ۶ هزار مترمکعب آب قابل دسترس بود که به دلیل رشد جمعیت، افزایش مصرف و همچنین خشکسالی این رقم در حال حاضر به یک هزار و ۴۰۰ مترمکعب کاهش یافته است.
وی همچنین به افزایش هزینه‌های تأمین آب و نگهداری تجهیزات در این شرکت اشاره کرد و افزود: این هزینه در سه سال گذشته بیش از ۲۰ برابر شده در صورتی که افزایش درآمدها کمتر از ۷۰ درصد بوده و این موضوع خدمات رسانی را با مشکل مواجه کرده است و شرکت آبفا که برای تأمین یک مترمکعب آب حدود پنج هزار تومان هزینه می‌کند آن را به یکهزار و ۵۰۰ تومان به مشترک می‌فروشد که قابل توجیه نیست.
مدیرعامل شرکت آبفای استان ادامه داد: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستا در آذربایجان‌شرقی وجود دارد که حدود یک میلیون و ۱۳۷ نفر از جمعیت استان را در خود جای داده‌اند که از این تعداد یک هزار و ۹۴۵ روستا، دارای بالای ۲۰ خانوار است و حدود ۷۵۴ روستا نیز کم‌تر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند.
خانی تصریح کرد: بنا بر آمار، بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ روستای آذربایجان شرقی دارای آب لوله کشی و نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت روستاها زیر پوشش آب و فاضلاب هستند.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بسیاری از روستاهای استان دارای قنات و چشمه بودند که متأسفانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر، بیش از ۹۰ درصد از آن‌ها خشک شده‌اند.
مدیرعامل شرکت آبفای استان تاکید کرد: از حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی حدود ۷۰۰ روستا مشکل تأمین آب شرب پایدار دارند که دلیل اصلی آن تغییر اقلیم و مشکلات ناشی از آن است.
وی در بخش بعدی سخنان خود به تحلیل وضعیت آب استان بر مبنای مدل SWOT پرداخته و از چهار منظر نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها وضعیت آبی استان را با توجه به چهار منظر مربوطه راهکارها و پیشنهادهای بهبود خود بیان نمود.
خانی به چالشهای انرژی در استان نیز اشاره و بر ضرورت تأمین انرژی صنایع برای سرمایه گذاری در استان تاکید کرد.
انتهای پیام/
۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی مشکل تامین آب شرب پایدار دارند خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار