خبر/

ساختمان ۳۰ موزه کشور سبز می‌شود

1402/03/03 - 11:06 - کد خبر: 93041 نسخه چاپی

نصر: محقق، کارشناس و رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به اینکه تخریب آثار و اشیای موجود در موزه های سبز به حداقل ممکن می‌رسد، گفت: ساختمان ۳۰ موزه کشور سبز می‌شود.

به گزارش نصر، منیژه هادیان دهکردی در همایش چشم‌انداز پژوهش‌های بین‌المللی میراث‌ فرهنگی در تالار اجتماعات موزه آذربایجان، موزه های سبز را پیشرو در پیگیری اهداف توسعه پایدار در تمام کشورهای جهان دانست و اظهار کرد: باید توجه داشت که هر گونه توسعه به همراه خود آثار مخرب به خصوص با تغییرات اقلیمی را پدید می آورد که بر این اساس در جهان امروز توجه به تاسیس و ساختار جدید موزه های سبز به شدت پیگیری می شود.
وی خاطرنشان کرد: ساختمان سبز نوعی طراحی و ساخت است که نسبت به ساختمان های استاندارد آسیب کمتری به ساکنان و محیط زیست وارد می کند زیرا مطابق با استانداردهای خاصی طراحی و ساخته می شود و کنترل کیفیت هوای داخل ساختمان و صرفه جویی در هزینه های گرمایش، سرمایش و روشنایی از مزیت های این ساختمان هاست.
وی با اشاره به آمارهای جهانی مبنی بر استفاده از ۴۰ درصد کل انرژی ها برای ساخت و سازها، گفت: به موازات همین موضوع ۳۰ درصد از گازهای گلخانه ای نیز ناشی از استفاده از منابع انرژی است که به خاطر آن ایجاد و احداث ساختمان های سبز وارد ادبیات توسعه پایدار شد.
هادیان دهکردی بهره مندی مناسب از نور خورشید، جمع آوری آب باران و کاهش آسیب های زیستی را از شیوه های نوآورانه در ساختمان سازی سبز در جهان بیان کرد و گفت: از بیش از یک دهه قبل این روش ها در تعدادی از موزه های مهم جهان از جمله در ایالات متحده امریکا مورد توجه جدی قرار گرفت که در آن مفاهیم سبز و پایداری در کنار همدیگر قرار گرفتند.
وی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ موزه با افزون بر چهار میلیون قلم انواع اشیای بسیار نادر و باستانی در ایران گفت: اغلب ساختمان های این موزه ها در معرض شدیدترین آسیب ها و تخریب ها قرار دارد.
هادیان دهکردی ایجاد موزه سبز را نه یک مقصد نهایی که مسیری غیر قابل اجتناب برای نگهداری علمی و اصولی با آسیب های پایین دانست و گفت: بر همین اساس تعداد ۳۰ باب موزه در اقصی نقاط کشور با اقلیم های متفاوت به منظور ایجاد موزه های سبز انتخاب شده اند که برای این امر و در مرحله نخست باید ساختمان های مربوطه به دقت و با حساسیت خاصی مورد بررسی و رصد کارشناسی قرار بگیرد.
به گفته وی در گام های بعدی باید به سراغ نوع مجموعه ها، سیستم های آب و هوایی، پاکسازی و تعداد بازدیدکننده ها رفت و مسایل این سه حوزه را مورد کنکاش و بررسی دقیق قرار داد تا نحوه تبدیل آنها به موزه سبز و قابلیت های موجود پیگیری شود.
این استاد دانشگاه یکی از مهمترین شاخص ها در ایجاد موزه سبز را مربوط به میزان غلظت گاز اوزون در محیط داخلی دانست و ادامه داد: بر این اساس باید در یک دوره ۶ تا ۱۲ ماهه کیفیت هوای محیط داخلی موزه مورد سنجش دقیق قرار گرفته و هوای داخلی موزه کیفی سنجی شود.
هادیان دهکردی به چالش های مختلف ایجاد موزه های سبز در ایران اشاره و اضافه کرد: تنوع فرهنگی و افلیمی و نیز امکانات کنترل شرایط محیطی از جمله این چالش ها می باشد که متناسب با استان های مختلف شرایط متفاوتی را تصویر می کند.
وی در معرض گرد و غبار قرار گرفتن اشیای داخل موزه ها، سطح بالای گازهای آلاینده ناشی از ترافیک سنگین کلانشهرها و وجود صنایع مختلف و بزرگ، نبود دسترسی به مواد سبز و نگرانی از بابت نوز طبیعی در محیط داخلی موزه ها را از دیگر چالش های موجود در مسیر سبز کردن موزه های کشور برشمرد.
هادیان دهکردی توجه به تاریخ، روش های سنتی و تجارب گذشته برای کنترل محیط داخلی موزه ها ، همکاری با شرکت های داشن بنیان و آموزش و آگاه سازی را از راهکارهای مهم و تاثیرگذار در دستیابی به ایجاد و تاسیس موزه های سبز عنوان کرد.
وی خواستار تهیه و تدوین مقررات برای نظارت بر موزه های سبز در کشور که باید در گام های بعدی پس از بررسی ها کارشناسی و ایجاد چنین موزه هایی در کشور اجرایی شود.
این محقق و استاد دانشگاه یادآور شد: موزه های سبز در حقیقت ساختمان های سبزی هستند که حفاظت پیشگیرانه در آنها به درستی و به دقت رعایت می شود.
در این همایش که به مناسبت هفته میراث فرهنگی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد، مقالات و سخنرانی های مختلف با موضوع باستان شناسی شمال غرب ایران، باستان شناسی و معدن کاوی آذربایجان شرقی، تحلیلی بر کاشی کاری پیشاترکمانی بر مبنای نمونه های کاروانسرای کول تپه و چمن تپه لیلان، کاوش های مربوط به ربع رشیدی، غازانیه و ارک علیشاه و چشم انداز ثبت جهانی کندوان در یونسکو ارایه شد.
انتهای پیام/
ساختمان ۳۰ موزه کشور سبز می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار