یک استاد حوزه تاکید کرد:

لزوم تقویت اعتماد به نفس دختران برای تربیت افرادی مستقل و به دور از حس منفیِ دیده شدن

1402/03/03 - 09:46 - کد خبر: 93023 نسخه چاپی

نصر: یک استاد حوزه با بیان اینکه تقویت عزت نفس یک مهارت است، گفت: آشنایی با روش‌های افزایش اعتماد به نفس یک ضرورت است تا در سایه آن دخترانی با احساس ارزشمندی بالا و به دور از حس منفی دیده شدن و مستقل تربیت شوند و در سایه استقلال، خود را به مرتبه‌ی مبارزه با نفس برسانند.

به گزارش نصر، مریم یوسفی در خصوص جایگاه دختران در دین اسلام، اظهار کرد: دین اسلام احترام به دختر را به عنوان یک ویژگی انسانی مورد توجه و تأکید قرار داده است و بر اساس آموزه‌های اسلام، احترام به دختر تنها در حرف و شعار نیست، بلکه باید به گونه‌ای باشد که در عمل خود را نشان دهد.
وی با بیان اینکه از نگاه اسلام معیار خوب و بد بودن، جنسیت افراد نیست، ادامه داد: آنچه انسان‌ها را نزد خداوند محبوب می‌کند عملکرد ‌آن‌ها است و نوع لطف و رحمتی که خداوند به زن و مرد، دختر و پسر عطا می‌کند متفاوت است.
وی افزود: فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی دیدگاه و جایگاه خاصی برای دختران دارد و تعابیر زیبایی که در آیات و روایات برای دختران به کار رفته است، نشان از امتیاز و ویژگی خاص دختران دارد و قرآن کریم نیز در آیات قرآن از دختر به عنوان یک هدیه بزرگ یاد می‌کند و خداوند به هر کسی که دوست دارد، فرزند دختر هدیه می‌کند.
این استاد حوزه، بیان کرد: در فرهنگ اهل بیت(ع) نیز زنان و دختران از جایگاه خاصی برخوردارند و با تعابیر ظریف و زیبا از آنها یاد شده است که در روایات معصومان، دختران هم‌چون گل معرفی شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در روایات متعدد از دختران تعبیر به «حسنه و نیکی» شده و به صورت متعدد گزارش شده است که اگر کسی از داشتن فرزند دختر احساس نارضایتی می‌کرد، امامان با آنان برخورد می کردند.
وی ادامه داد: تولد دختر در احادیث اسلامی به عنوان گشوده شدن درهای رحمت‏ خدا به خانواده معرفی شده است، در روایات از دختران به عنوان بهترین فرزندان تعبیر شده که نه تنها خداوند با نگاه رحمت به آنها می نگرد، بلکه به برکت وجود آن‌ها پدر و مادر و حتی دیگر افراد نیز مورد لطف و رحمت الهی قرار می‌گیرند.
یوسفی، یادآور شد: مقام معظم انقلاب در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی و نگاه تمدن سازی، زن را یکی از ارکان تمدن سازی بیان کرده است، بنابر گفته‌ی مقام معظم انقلاب زنان ما در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی پا به پای مردان و چه‌بسا جلوتر از مردان در میدان بودند و همسران و فرزندان و برادران خود را به میدان فرستادند و با نقش‌آفرینی در تربیت جوانان مؤمن انقلابی در گام دوم انقلاب و تمدن سازی نیز رسالتی مهم دارند.
وی تشریح ‌کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب که بر محورهای خودسازی، خانواده سازی، جامعه سازی و تمدن سازی استوار است، شاهد نقش کلیدی زن در همه محورها هستیم و زن در پرورش جوان خودساخته که محور تحقق بیانیه است، نقش اصلی دارد زیرا الگوی ما حضرت زهرا (س) است که هم خود را ساخت و هم فرزندانی خودساخته که محور احیای اسلام بودند را مادری کرد.
وی اضافه کرد: بی تردید زنان نقش موثری در پیروزی و پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی ایفا کردند که برای تمرکز بخشی به عرصه حکمرانی سیاست‌گذاری و راهبری در مبحث خانواده، شایسته است که از ظرفیت بانوان مجتهده و کارآمد بیش‌ از پیش استفاده شود.
این استاد حوزه با اشاره به دیدگاه جامعه نسبت به دختران، گفت: دیدگاه هر جامعه بستگی به زاویه دید، فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌ها و مقوله‌های ارزشی دارد ولی دیگاه قابل تعریف برای جامعه اسلامی ایرانی، این است که ارزش دختران به دیده شدن شخصیت‌ها واستعدادهای آن‌ها است به طوری که زیبایی اندیشه هر زن و دختری در نوع عفاف ووقارش معنا پیدا می‌کند و هیچ وقت محدودیت در پوشش دختران و زنان ایرانی را از پیشرفت و تعالی محروم نکرده است.
وی افزود: لطافت خاصی از نظر عاطفی در ذات دختران دختران وجود دارد و توصیه‌هایی که در مورد تربیت دختران بیان شده تا حدودی متمایز از پسران است که از یک جهت به دلیل ساختار تکوینی‌ دختران است که دختر یک مقداری شکنندگی دارد و از لحاظ عاطفی حساس‌تر است و از طرف دیگر دختران امروز مادران و همسران آینده هستند و در آینده صاحب مسئولیت اجتماعی و سرپرستی یک خانواده می‌شوند.
وی تاکید کرد: نحوه‌ی تربیت فرزند دختر و پسر تا حدودی متفاوت است، ولی در نتیجه هر دویشان انسان هستند و باید کرامت انسانی و کرامت نفس پیدا کنند، هم عزیز داشته شوند و هم این‌ که به‌ مثابه‌ی یک انسان با مسئولیت‌های انسانی‌شان آشنا شوند.
انتهای پیام/
لزوم تقویت اعتماد به نفس دختران برای تربیت افرادی مستقل و به دور از حس منفیِ دیده شدن خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار