معاون میراث فرهنگی استان؛

آذربایجان شرقی یک هزار تپه و محوطه تاریخی دارد

1402/03/02 - 09:12 - کد خبر: 92948 نسخه چاپی

نصر: معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: طبق آخرین یافته های باستان شناسی هم اکنون یکهزار تپه و محوطه تاریخی دارای ارزش پژوهشی در این استان وجود دارد.

به گزارش نصر، وحید نواداد روز سه شنبه در گفت و گویی وجود این تعداد محوطه تاریخی را نشانه ای آشکار از اهمیت تمدنی و تاریخی آذربایجان دانست و اظهار کرد: این در حالی است که تاکنون اطلاع رسانی عمومی به منظور آگاهی دهی به مردم و حتی پژوهشگران و محققان باستان شناسی در این خصوص به انجام نرسیده است.
وی ضعف در اطلاع رسانی را یکی از چالش ها و کاستی های حوزه میراث فرهنگی کشور و آذربایجان شرقی خواند و ادامه داد: این موضوع قابل نقد است و باید اذعان کرد که در این رابطه حتی نتوانسته ایم جوامع محلی را نسبت به وجود، اهمیت و ارزش تپه ها و محوطه های تاریخی که در سراسر استان پراکنده اند، آگاه کنیم که چنین موضوعی در کوتاه مدت و دراز مدت به ضرر مجموعه های تاریخی و میراثی کشور است.
نواداد یکی از اولویت های مهم میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سالجاری را توجه به موضوع اطلاع رسانی و همکاری های تنگاتنگ با اهالی رسانه اعلام و اضافه کرد: بر همین اساس مقرر شده است تورهای رسانه ای برای معرفی و شناساندن آثار تاریخی و میراث گرانقدر فرهنگی استان در تمام شهرها و بخش ها برگزار شود و ما در این زمینه به شدت نیازمند همکاری و کمک اهالی رسانه هستیم.
وی محدودیت مالی، نیروی انسانی و زمانی را از دیگر مشکلات میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برشمرد و ادامه داد: باید توجه داشت که شناسایی، مرمت، بازسازی و نگهداشت و حفاظت از آثار و ابنیه های تاریخی از جمله تپه ها و محوطه های بااهمیت تاریخی نیازمند وجود نیروی انسانی و تزریق منابع مالی است که در این رابطه با مشکلات جدی مواجه هستیم و در کنار این ۲ مشکل محدودیت زمانی برای سرعت بخشیدن به عملیات های مرمتی نیز در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد.
نواداد با بیان اینکه در پروژه های مرمتی چیزی به نام اتمام طرح وجود ندارد، یادآور شد: در حوزه میراثی و تمدنی موضوعاتی همچون تحقیق و پژوهش، مرمت و حفاظت همواره در جریان بوده و به هیچ عنوان نقطه پایانی برای آنها تعریف نمی شود، بنابراین توجه به میراث فرهنگی و تمدنی یک کشور همیشه نیازمند مرمت و نگهداشت بوده و این امر تعطیل بردار نیست.
وی تپه الله قلی شهرستان ملکان، محوطه دوبرادران کهن شهر مراغه، تپه اوجان در ملکان، منطقه باستانی کاغذکنان مراغه، محوطه روستای حیله ور اسکو، صخره‌های سیلدیریم در بخش زنوز شهرستان مرند، تپه های آجرخانه نقدوز، تپه آذغان، تپه اجاقلار، تپه توپچی باغی، تپه رواسجان، تپه روستای دوغان در شهرستان اهر، تپه های بایقوت، جمشید، چمن و حاج فتح‌الله در ملکان، تیکان تپه در عجب شیر، ایده لیق در کلیبر، تپه های آغبلاغ، اورتا یولی، مهترلو و قلعه داغی در ورزقان را از جمله صدها تپه تاریخی دارای ارزش باستانی آذربایجان شرقی برشمرد.
نواداد محوطه تاریحی ربع رشیدی را از زیباترین و مهمترین محوطه های تاریخی آذربایجان شرقی اعلام و اظهار کرد: محوطه باستانی و کاوشگاه ربع رشیدی با شماره ۹۴۳ در سال ۱۳۵۴ شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و آنچه که امروز از این اثر ملی مشاهده می‌شود، بخشی از بازمانده‌های مجموعه ابواب البرّ ایلخانی خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی مربوط به قرن هشتم و نیز بقایایی از یک قلعه متعلق به اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجری است.
وی بر مسئولیت بسیار سنگین مدیران، مسئولان و مردم در انتقال ذخیره های بسیار گران سنگ تاریخی به نسل های آینده تاکید کرد و گفت: اکنون تمام همت و تلاش میراث فرهنگی بر این است تا محوطه های باستان شناسی آذربایجان شرقی ر وضعیت موجود به خوبی نگهداری شده و آسیبی به آنها وارد نشود.
آذربایجان شرقی بیش از چهار هزار اثار تاریخی دارد که ۲هزار اثر ثبت ملی شده و ۲ اثر نیز در یونسکو ثبت شده است.
انتهای پیام/
آذربایجان شرقی یک هزار تپه و محوطه تاریخی دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار