حل مشکلات کمبود پرسنل اورژانس استان؛

عدم پرداخت معوقات پرسنل اورژانس مشکل سراسری است

1402/03/02 - 07:33 - کد خبر: 92943 نسخه چاپی

نصر: عدم دریافت معوقات، حقوق پایین و کمبود تکنسین اورژانس استان از جمله مهم ترین مشکلات اورژانس استان است که رئیس اورژانس استان در این خصوص گفت: دانشگاه علوم پزشکی تمام تلاش خود را جهت جذب بودجه برای اعمال پرداختی ها انجام می دهد و به محض تامین اعتبار مربوط به پرداختی پرسنلی در کمتر از دو ساعت واریزی به حساب همکاران انجام می شود.

به گزارش نصر، اورژانس پیش بیمارستانی یکی از مهم ترین بخش های درمانی کشور است که روزانه جان هزاران نفر توسط تکنسین های اورژانس نجات داده می شود. با وجود مشکلات مختلفی که در زمینه فرسودگی و قدیمی بودن تجهیزات اورژانس وجود دارد، در چند ماه اخیر مسائل مختلفی سبب شده است کارکنان اورژانس به دلیل عدم دریافت معوقات خود رمقی برای حضور در شیفت های اضافی نداشته باشند و همین موضوع سبب شده است در چند روز از ماه برخی پایگاه های اورژانس استان به خصوص تبریز تعطیل شده و در صورت نیاز از پایگاه های مجاور برای نجات جان شهروندان نیرو اعزام شود.
یکی از پرسنل اورژانس استان در گفتگو با خبرنگار نصر با تایید مشکلات متعدد در اورژانس استان گفت: کارکنان اورژانس به دلیل عدم دریافت معوقات مربوط به اضافه کاری و سایر هزینه ها در شرایط سخت اقتصادی و دریافت حداقلی حقوق رغبتی برای حضور در این شغل ندارند. در تعرفه گذاری فعلی برای نیرویی که چند سال سابقه کار دارشته و در ماه 16 شیفت 24 ساعته دارد یعنی بیشتر عمر خود را در پایگاه اورژانس گذرانده است، مزایایی که در نظر گرفته می شود بسیار ناچیز بوده و حتی این رقم ناچیز هم پرداخت نمی شود. اضافه کاری های خارج از شمول 9 ماه است که پرداخت نشده و 4 ماه اضافه کاری عادی واریز نشده است. هزینه غذایی که برای ما در نظر گرفته می شود روزانه 40 هزار تومان است و همین هزینه ها 11 ماه است که واریز نشده است
وی همچنین از رو آوردن نیروهای اورژانس به شغل دوم خبر داد و گفت: بسیاری از نیرو ها به دلیل پایین بود دریافتی ها و هزینه بالای زندگی به شغل دوم رو آوردند و پس از پیدا کردن شغل دیگر آن را تبدیل به شغل اصلی خود می کنند و تنها به ماموریت های اصلی و غیر اضافی خود می روند. البته اضافه کاری هایی که در نظر گرفته می شود اجباری است و در صورت عدم حضور تخلف ثبت می شود. درباره این موضوع با مسئولان دانشگاه نیز صحبت شده است و به طور آشکار اعلام کردند هیچ بودجه ای برای حل این موضوع ندارند. با این شرایط تورمی و مشکلات فراوان قطعا در روحیه نیروها تاثیرگذار بوده و نیروها دچار فرسودگی شدند.
یکی دیگر از کارکنان اورژانس استان که وضعیت فعلی شرایط اورژانس استان گلایه مند است، ضمن تائید عدم دریافت معوقات و سایر هزینه ها گفت: ماه هاست که هزینه های مربوط به سال گذشته پرداخت نشده است و آخرین دریافتی هزینه های مربوط به اضافه کاری عادی در آذرماه سال گذشته بود.
وی در ادامه افزود: شیفت های اضافه کاری با وجود اینکه باید اختیاری باشد ولی به صورت اجباری تعیین می شود این در حالی است که هزینه ای که برای هر ساعت اضافه کاری در نظر گرفته شده است، 12 هزار تومان است و هر ماه میانگین بیش از 100 ساعت اضافه کاری نوشته می شود که هزینه های آن هم پرداخت نمی شود.
وی همچنین در خصوص اعتراضات پرسنل در مقابل دانشگاه علوم پزشکی و نتیجه آن گفت: متاسفانه نه تنها نتیجه ای حاصل نشد بلکه. به ماهم اعلام شده است که هیچ پولی نداریم و باید صبر کنید.
در همین زمینه، اصغر جعفری، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان در گفت و گو با نصر در خصوص مشکلات متعدد این مجموعه گفت: کمبود نیرو در همه دانشگاه ها و اورژانس های پیش بیمارستانی سراسر کشور وجود دارد و این کمبود در بعضی استانها بیشتر و در بعضی کمتر می باشد. آنهم به الطبع بیشتر بدلیل افزایش تعداد پایگاه ها بواسطه نیاز آن استان رقم می خورد.
وی در ادامه افزود: در استان ما هم بدلیل پهناور بودن وسعت استان و محورهای مواصلاتی، بالا بودن تعداد شهرستانها و خود کلان شهر تبریز، افزایش جمعیت و گسترش شهری نیاز مبرم به افزایش پایگاه ها جهت ارائه خدمات مناسب و بهینه برای مردم و در راستای عدالت اجتماعی مبنی بر برخورداری از خدمات اورژانسی رایگان وجود دارد.
وی همچنین در خصوص تعطیلی برخی پایگاه های اورژانس در سطح استان گفت: تعطیلی پایگاه ها بصورت موقت و حتی ساعتی وجود داشته و در مواردی همچون ایجاد مشکل برای یکی از پرسنل، خرابی آمبولانس، حتی مشکل در درب ورودی پارکینگ پایگاه تعمیر یا تعویض آمبولانس می تواند باعث تعطیلی شده و پایگاه بعد از رفع مشکل به فعالیت خود ادامه دهد. در این مدت هم پایگاه مجاور پوشش پایگاه مذکور را انجام می دهد؛ بطوریکه سعی می شود زمان حضور بر بالین بیمار افزایش نیابد و این روند روزانه توسط سیستم نظارت اورژانس کنترل می گردد.
جعفری افزایش تعداد پایگاه ها بدون استخدام نیرو را علت کمبود نیرو دانسته و گفت: پایگاه های اورژانس با نیروهای موجود و با کادر مناسب اداره می شود .خوشبختانه نیمه اول سال اخبار خوبی مبنی بر جذب تعداد بالایی از پرسنل فوریت های پزشکی در قالب استخدام و آزمون استخدامی وجود دارد که ان شاء الله استان ما هم در این زمینه بهرمند خواهد شد و بالغ بر150 نفر نیروی تازه نفس وارد چرخه اورژانس خواهند شد.
رئیس اورژانس استان با قبول مشکلات مربوط به پرداختی ها خاطرنشان کرد: تاخیر در پرداختی ها وجود داردو  به عبارتی اضافه کاری آبان ماه سال 1401 و فروردین سال1402 پرداخت شده است و آخرین کارانه پرداختی مربوط به مرداد ماه سال 1401می باشد که آنهم یک ماه قبل پرداخت شده است ولی پرسنل فوریت پزشکی از نظر تاخیر در پرداختی ها مشابه سایر پرسنل دانشگاه علوم پزشکی می باشند و از نظر پرداختی عقب تر از بقیه کادر درمان نیستند که این امر در تمام دانشگاه های علوم پزشکی جاری است موضوع دوم اینکه این معوقات مربوط به پرداختی های اضافه بر حقوق ماهیانه است که از شهریور ماه سال 1401 بطور مرتب هر ماه پرداخت شده و کارانه هم به محض تامین اعتبار از بیمه ها برای کلیه پرسنل پرداخت خواهد شد.
وی در پایان گفت: دانشگاه علوم پزشکی تمام تلاش خود را جهت جذب بودجه برای اعمال پرداختی ها انجام می دهد و به محض تامین اعتبار مربوط به پرداختی پرسنلی در کمتر از دو ساعت واریزی به حساب همکاران انجام می شود. خوشبختانه با اقداماتی که دانشگاه علوم پزشکی از سال1402 انجام داده است ان شاء الله پرداخت اضافه کار منظم شده و سعی خواهد شد که در سررسید زمان مشخص پرداختی انجام شود تا پرسنل محترم و زحمتکش هم بتوانند در مورد دخل و خرج خودشان برنامه ریزی مناسب تری انجام دهند که در همین زمینه از اقدامات ریاست دانشگاه تشکر می کنم.
بر اساس شواهد موجود گزارش نصر می افزاید پرداخت معوقات مربوط به مشکلات وزارتخانه بوده و خارج از توان دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد و نیازمند مطالبه از مسئولان وزارت بهداشت و درمان می باشد.
انتهای پیام/
عدم پرداخت معوقات پرسنل اورژانس مشکل سراسری است حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 4 نظر

پاسخ   Mm girl115   11 ماه پیش  

خداروشکر😗🙏🏻

پاسخ   محمد بالایی   11 ماه پیش  

انشاالله با درایت و تلاش‌های بی دریغ آقای دکتر جعفری روحی ریاست محترم فوریت های پزشکی مشکل معوقات هم مانند بقیه مشکلات به زودی مرتفع خواهدشد و همکاران با انگیزه دوچندان به خدمت رسانی ادامه میدهند 👌👌

پاسخ   عباسقلی زاده   11 ماه پیش  

با سلام سیستم اورژانس نیز مانند سایر واحد های دانشگاه نسبت به پرداخت ماهیانه یک اضافه کاری و یک کارانه پرداخت میشود واین مطلب که 4 ماه هست اضافه کار پرداخت نشده صحت ندارد.وتعبیر متفاوت است.تلاش مسئولین امر در رفع مشکل هست و این روند در ماه اخیر با پرداخت اضافه کاری فروردین با حقوق به عینه خودرا نشان داد.امیدواریم با همراهی و همکاری متقابل در بهبود خدمات رسانی به مردم شریف استان موفق باشیم.

پاسخ   محمد بالایی   11 ماه پیش  

انشاالله با درایت و تلاش‌های بی دریغ آقای دکتر جعفری روحی ریاست محترم فوریت های پزشکی مشکل معوقات هم مانند بقیه مشکلات مرتفع میشه
پژوهشیار