خبر/

اولین زن فضانورد عربستانی به فضا رفت

1402/03/01 - 11:52 - کد خبر: 92896 نسخه چاپی

نصر: دیجیاتو نوشت: اسپیس‌ایکس دومین مأموریت خصوصی شرکت اکسیوم موسوم به Ax-2 را راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کرد.

به گزارش نصر، اسپیس‌ایکس و اکسیوم‌اسپیس با موفقیت دومین مأموریت تماماً خصوصی ناسا موسوم به Ax-2 را پرتاب کردند تا چهار نفر را که شامل دو آمریکایی و دو عربستانی می‌شوند، به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسانند. این اولین‌باری است که یک زن عربستانی به فضا می‌رود.
اسپیس‌ایکس ساعت 01:07 بامداد امروز به وقت ایران چهار فضانورد را سوار بر کپسول دراگون روی راکت فالکون 9 از مرکز فضایی کندی در فلوریدا راهی فضا کرد. این عملیات در حدود 60 ثانیه پس از پرتاب به نقطه Max Q رسید که طی آن راکت بیشترین فشار را تحمل می‌کند.
سپس در ثانیه 150، موتور اصلی راکت خاموش شد و بعد مرحله اول فضاپیما از کپسول حامل سرنشینان جدا گردید. آنگاه فالکون 9 به‌سمت زمین برگشت تا درنهایت پس از حدود 7 دقیقه 45 ثانیه از زمان پرتاب، فرود بیاید. این بوستر حالا پس از دریافت سرویس‌های لازم می‌تواند برای مأموریت‌های بعدی اسپیس‌ایکس استفاده شود.

فضانوردان Ax-2 چه زمانی به ایستگاه فضایی می‌رسند؟
کپسول دراگون اکنون در مدار زمین قرار دارد و طبق برنامه در حوالی ساعت 5 عصر امروز به وقت ایران به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسد. چهار سرنشین این کپسول پس از اتصال به ایستگاه، به مدت 10 روز در این پایگاه بین‌المللی حضور خواهند داشت تا بیش از 20 آزمایش مربوط به علم و فناوری را در حوزه‌های مختلف انجام دهند.
 

همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود، فرمانده عملیات، «پگی ویتسون» آمریکایی و فضانورد بازنشسته ناساست که پیش‌تر حدود 665 روز را در فضا گذرانده بود. او از این حیث در میان زنان فضانورد رکورددار به‌حساب می‌آید. اما سه سرنشین بعدی عملیات Ax-2 فضانورد حرفه‌ای نبوده‌اند.
«جان شافنر» یک تاجر و سرمایه‌گذار آمریکایی است که به‌عنوان خلبان برای این مأموریت آموزش دیده. در کنار او، «علی القرنی» و «ریانه برناوی» از عربستان هم در مأموریت Ax-2 حضور دارند و کمیسیون فضایی عربستان سعودی هزینه پرواز آن‌ها را تأمین کرده است. برناوی نخستین زن از این کشور است که در طول تاریخ یک سفر فضایی را تجربه می‌کند.
انتهای پیام/
اولین زن فضانورد عربستانی به فضا رفت خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار