امام جمعه تبریز:

دانشگاه‌ها باید مدل حکمرانی، حل مسئله و چالش ارائه دهند

1402/02/31 - 15:40 - کد خبر: 92830 نسخه چاپی

نصر: امام جمعه تبریز با بیان این‌که امروز دانشگاه‌های ما باید به آزاداندیشی و فضای تولید علم رو بیاورند، گفت: دانشگاه در گام دوم انقلاب باید معنا پیدا کند و امروز دانشگاه‌ها باید مدل حکمرانی، حل مسئله و چالش ارائه دهند و به عنوان دانشگاه‌های سازنده در جامعه از رویکرد خود از صورت گرایی نسبت به علم و حکمت به شکل گرایی تغییر دهند.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه در دومین دوره همایش «همیاری نخبگان مردم، نهادهای انقلابی و دولت سیزدهم در گام دوم انقلاب» که در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: سوال امروز دغدغه مندان در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب، چگونگی و میزان اجرای آن است.
وی با بیان این‌که بیانیه گام دوم انقلاب یک بیان و تبیین جامع ناظر بر آینده است، افزود: اگر بخشی از این بیانیه از گذشته سخن می‌گوید، برای عبرت گرفتن از خلاها و حفظ نقاط قوت در آینده است. بیانیه گام دوم، مقدمه‌ای برای شناخت بیشتر خلاها، نیازها و به عنوان الگو و نقشه راه آینده است. 
وی ادامه داد: این بیانیه بر عدالت و حرکت دولت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر مبانی دین مبین اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی تاکید دارد. برخی فکر می‌کنند این این بیانیه صرفاً یک اطلاعیه است در حالی که این بیانیه، منشور ۴۰ سال آینده است.
آل‌هاشم گفت: اجرای بیانیه گام دوم انقلاب بر دوش جوانان غیرتمند ایران اسلامی توام با توانمندی و خلاقیت و با بهره‌گیری از تجربه‌ها و دانش پیشکسوتان است. این بیانیه بهره مند از جوهره اندیشه و فکری غنی بوده و تا زمانی که رسانه‌ها به درک عمیقی نسبت به آن نرسند، یا کاری انجام نمی‌گیرد و یا کارهای انجام گرفته، احتمالا ظاهری و کلیشه‌ای خواهند بود که شاید در عمل به این فکر و اندیشه نیز ضربه بزند.
وی تاکید کرد: رویکرد این بیانیه، اندیشه ورزانه است و امید است که هیات‌های اندیشه ورز در دانشگاه و حوزه به این بیانیه بپردازند که البته برای اقدام به چنین موضوعی هم با گذشته چهار سال از انتشار بیانیه دیر شده است.
وی با بیان این‌که جوانان جامعه، هدف بیانیه گام دوم هستند و برای آن‌ها پیام امید دارد، اظهار کرد: جوانان، امید آینده کشور هستند و نظام به آن‌ها اعتماد دارد. 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، گفت: آرمان‌های انقلاب اسلامی، مولفه‌های تمدن ساز اسلامی در جامعه ما هستند. امروز برخی از جوانان به دلیل غفلت و ورود به فضاهای ساخته شده توسط دیگران گاه با تحریف ارزش‌های عمیق انقلاب اسلامی در حوزه آزادی، اخلاق، معنویت و عقلانیت رو به رو هستند که نیاز است تا ارزش‌ها توسط اساتید دانشگاه و حوزه به درستی تبیین شوند.
وی با بیان این‌که عصر امروز عصر تبادل تمدن و دانش است، ادامه داد: دانش، آشکارترین وسیله عزت، قدرت، معنویت و اخلاق یک کشور و جهت دهنده همه حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی است. 
وی با اشاره به سه عنصر معنویت، عدالت و عقلانیت در تمدن‌ها، خاطرنشان کرد: تمدن‌هایی که در یکی از این سه عنصر دچار آسیب شده‌اند، دوام نداشته‌اند.
آل‌هاشم گفت: امروز باید مفاهیم را به عمل تبدیل کنیم‌. طی ۴۴ سال گذشته خلاء کشور، عدم تحقق مفاهیم در عرصه عمل است. لازمه امروز کشور نیز تدوین فرایند تبدیل مفاهیم به راهبرد و فرایند عملیاتی است.
وی تاکید کرد: لازم است تا فضاهای علمی و دانشگاهی کشور، آیین نامه‌ای در راستای بیان گفتمان موافق و مخالف و تضارب آرا تدوین کنند.
انتهای پیام/
دانشگاه‌ها باید مدل حکمرانی، حل مسئله و چالش ارائه دهند خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار