مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی خبر داد:

تلف شدن یک هزار و 300 رأس از احشام عشایر در پی بارش برف و برودت هوا

1402/02/30 - 13:21 - کد خبر: 92755 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی از تلف شدن ۱۳۰۰ رأس از احشام عشایر در پی بارش برف و برودت هوا در ییلاقات شهرستان‌های اهر، کلیبر و سراب خبر داد.

به گزارش نصر، سید محمدحسن آل‌هاشم شامگاه جمعه در دیدار با فرماندار اهر بابیان این‌که بیشترین درگیری ناشی از بارش سنگین برف در شهرستان‌های اهر، کلیبر و سراب بود، اظهار داشت: استقرار فرماندار و بخشداران اهر در مناطق ییلاقی عشایر و نظارت مستقیم بر روند امدادرسانی به عشایر گرفتار در برف و کولاک، واقعاً بی‌نظیر بود و فرمانداران سراب و کلیبر نیز پای کار بودند در این راستا از بابت حضور میدانی فرمانداران اهر، کلیبر و سراب در مناطق ییلاقی از استاندار آذربایجان‌شرقی قدردانی کردیم.
وی ادامه داد: در بحران‌ها باید یک مرجع همچون فرماندار شهرستان‌ها که ریاست شورای مدیریت بحران را بر عهده دارند حجم بحران و خسارت را اعلام کنند، با این‌حال شاهد اعلام برخی آمار از سوی مراجع غیرمرتبط بودیم. در چنین مواقعی سخنگوی بحران باید فرمانداران باشند، نه اینکه مدیران ادارات هر کسی آماری اعلام کند و در آخر تناقض به وجود بیاید.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی، میزان تلفات دامی عشایر شهرستان اهر را ۱۰۰۰ رأس اعلام کرد و گفت: متأسفانه در پی بارش سنگین برف و کولاک، یک هزار رأس از احشام عشایر مستقر در ییلاقات شهرستان اهر تلف شد و خسارت قابل‌توجهی به ایل‌راه‌های عشایری، وسایل زندگی عشایر و زیرساخت‌های مناطق ییلاقی شهرستان اهر وارد شده است.
تأمین منابع مالی جهت پرداخت کمک هزینه بلاعوض به عشایر خسارت‌دیده از بارش برف
آل‌هاشم از موافقت سازمان امور عشایر کشور برای تأمین منابع مالی جهت پرداخت کمک هزینه بلاعوض به عشایر خسارت‌دیده از بارش برف خبر داد و یادآور شد: پی‌رو درخواستی که شده بود با سازمان امور عشایر کشور رایزنی صورت گرفت و مقرر شد تا با تأمین منابع مالی از سوی دولت سیزدهم، کمک هزینه بلاعوض به عشایر خسارت‌دیده از بارش برف و برودت هوا پرداخت شود.
وی همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت وخیم خشک‌سالی در قشلاقات و ییلاقات عشایری آذربایجان‌شرقی گفت: شرایط ییلاقات و قشلاقات عشایری آذربایجان‌شرقی و حتی مغان استان اردبیل به هیچ عنوان مطلوب نیست و خشک‌سالی تأثیر منفی در مناطق عشایری داشته، این در حالی است که خشک‌سالی و عدم تأمین علوفه احشام، موجب شده تا عشایر با کوچ زودهنگام به ییلاقات روی بیاورند، در این راستا حتی جشنواره فرهنگی و ورزشی هارنا در شهرستان کلیبر لغو شده است.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که بازسازی ایل‌راه‌های عشایری شهرستان اهر به‌زودی اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از عبور سامانه بارشی هفته آینده، عملیات بازسازی ایل‌راه‌های عشایری شهرستان اهر را آغاز می‌کنیم. از این‌رو به پیمانکار طرف قرارداد با امور عشایر، تأکید کرده‌ایم تا علاوه بر راه‌های اصلی عشایری؛ حتی راه‌های فرعی را نیز بازسازی کنند.
آل‌هاشم از تلف شدن ۱۳۰۰ رأس از احشام عشایر در پی بارش برف و برودت هوا در ییلاقات شهرستان‌های اهر، کلیبر و سراب خبر داد و گفت: متأسفانه به دنبال بارش سنگین برف و باران در مناطق ییلاقی، ایل‌راه‌های عشایری ۲۷۰ کیلومتر شهرستان کلیبر، ۲۲۰ کیلومتر در شهرستان اهر و ۱۸۰ کیلومتر در شهرستان سراب تخریب شده است.
انتهای پیام/
تلف شدن یک هزار و 300 رأس از احشام عشایر در پی بارش برف و برودت هوا خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار