استاندار آذربایجان‌شرقی؛

سرعت تولید علم متناسب با تولید فناوری نیست

1398/09/21 - 11:55 - کد خبر: 9263 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه پژوهش در دانشگاه‌ ها باید منجر به حل مشکلات جامعه شود، افزود: دانشگاه‌ های ما به‌رغم اینکه در یک رقابت نابرابر با دانشگاه‌ های مطرح دنیا قرار دارند، اما از قافله علمی عقب نمانده‌ اند و در سایه تلاش آنها، ایران بیشترین سرعت رشد تولید علم را در دنیا دارد.

به گزارش نصر، "محمدرضا پورمحمدی" در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری در دانشگاه تبریز، اظهار کرد: در سایه تلاش دانشمندان و متخصصان داخلی، هم‌اکنون ۷۰ درصد از محصولات وارداتی و ۹۶ درصد از داروهای مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌ شود که این پیشرفت‌ ها مرهون تلاش‌ های شبانه‌ روزی پژوهش‌ گران است.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: نقش دانشگاه‌ ها در توسعه کشور و استان افزایش یابد و تولید علم با هدف رفع مشکلی از مشکلات جامعه انجام شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ ها باید بتوانند نیازهای دستگاه‌ های دولتی و بخش خصوصی را برآورده کنند، گفت: مقاله‌ نویسی در دانشگاه‌ ها کار خوبی است و باید استمرار یابد؛ اما ارزش‌ گذاری مقالات و پژوهش‌ ها باید معطوف به حل مشکلات جامعه شود.
پورمحمدی اضافه کرد: درست است که علم، حد و مرز ندارد، اما تولیدات علمی کشور باید در نوبت اول مشکلات داخلی ما را حل کند و انتظار داریم که گروه‌ های علمی و دانشگاهی، مسائل جامعه را بررسی و برای حل معضلات راه حل ارائه کنند.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایران از نظر تولید علم، رتبه نخست منطقه و رتبه ۱۶ در کل دنیا را دارد، افزود: البته سرعت تولید علم متناسب با تولید فناوری نیست که برای جبران این کاستی، دانشگاه‌ های ما باید به دانشگاه‌ های نسل سوم و کارآفرین تبدیل شوند.
وی ابراز کرد: دانشگاه‌ های پیشرفته دنیا، علم را به فناوری و فناوری را به محصول قابل فروش تبدیل کرده و با این کار تولید ثروت می‌ کنند که دانشگاه‌ های ما نیز باید با فاصله گرفتن از نگرش سنتی، تلاش خود را برای تولید ثروت از طریق علم و فناوری به کار گیرند.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین به مصوبه افزایش قیمت بنزین در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اشاره کرد و گفت: در صورتی که طرح سهمیه‌ بندی بنزین اجرا نمی‌شد؛ ما در سال ۱۴۰۰ به وارد کننده بنزین تبدیل می‌ شدیم و هم‌ اکنون با اجرای این طرح روزانه بیش از ۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه دولت نمی‌ خواهد مشکلات اقتصادی مردم افزایش یابد، گفت: ما در همین دولت، رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصد و تورم یک رقمی را تجربه کردیم و بعد از امضای برجام، شاهد ورود سرمایه‌ گذاران خارجی به کشور بودیم.
پورمحمدی اضافه کرد: فروش نفت ما نیز به حدود ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسیده بود که با عهدشکنی آمریکا و خروج این کشور از برجام، فشارهای خارجی علیه اقتصاد کشورمان افزایش یافت و در این شرایط دولت همه توان خود را برای کاهش مشکلات معیشتی مردم به کار گرفته است.
انتهای پیام/
سرعت تولید علم متناسب با تولید فناوری نیست سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار