مصاحبه نصر با مربی تیم ملی رباتیک ایران؛

شاهکار جوانان ایرانی در تکنوفست استانبول 2023

1402/02/27 - 11:08 - کد خبر: 92519 نسخه چاپی

نصر: مربی تیم‌ ملی رباتیک و مدال آور نقره قهرمانی جهان جهانی هوا، فضانوردی و فناوری تکنوفست استانبول ۲۰۲۳ گفت: تا کنون چندین مدال طلا و نقره در مسابقات کشوری، اسیایی و جهانی کسب کردیم و افتخار این را داشتیم با تیمی چهار نفره پرچم ایران و نام تبریز را در مسابقات جهانی استانبول بالا ببریم.

به گزاش نصر، سینا طاووسی در گفتگو با نصر با اشاره به اینکه  فعالیت خود را از سال ۲۰۱۳ و در دوره عنوان دانش آموز آغاز کرده است، گفت: در همان سال ها اولین مقام کشوری را در ایران را کسب کردم و همراه تیم دانش آموزی عازم مسابقات جاکارتا اندونزی شدیم.
وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب مقام اول کشوری با تیم دانش آموزی شده است و این بارعازم شهر «سوچی روسیه» و کسب مقام هفتم شدند، افزود: در سال ۲۰۱۶ با عنوان مربی در مسابقات شهر «نویدا هند» شرکت کردم و مقام اول را اذعان خود کردم و بعد از این مسابقات همراه تیم خود عازم تهران و زنجان عازم مسابقات بین المللی شدیم.

این مربی جوان  تیم‌ ملی رباتیک اضافه کرد: در سال ۲۰۱۷ به تبریز بازگشتم و در سال ۲۰۱۸ نیز همراه یک تیم مقام اول کشوری از تبریز عازم «چیانگ می تایلند» شدم و مقام چهارم جهانی را کسب کردیم و همچنین در مسابقات «wro» که «بزرگترین گردهمایی دانش آموزی و دانشجویی» جهان است تیم ایران مقام چهارم را در «تایلند» کسب کرد مه بهترین مقام در ۱۰ سال گذشته بود.
طاووسی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ با ورود پاندومی کرونا تمامی مسابقات متوقف شد تا اینکه در سال ۲۰۲۲ تیمی از تبریز مقام اول مسابقات wro در دانشگاه شهید بهشتی در ایران را به خود اختصاص داد و سهمیه مسابقات جهانی در «ترمند آلمان» را کسب کرد، ادامه داد:  بعد از ۱۰ سال مربیگری من نیز به این مسابقات دعوت شده بودم که متاسفانه به دلیل برخی مکشلات و تحریم ها سفارت آلمان به هیچ یک از ما ویزا نداد و از این مسابقات محروم شدیم.
وی با بیان اینکه این بار برای شرکت در مسابقات و جشنواره جهانی «هوا، فضانوردی و فناوری تکنوفست استانبول ۲۰۲۳»  که در فرودگاه آتاتورک برگزار می شد، عزم خود را جزم کردیم، گفت: این مسابقات یکی از بزرگترین فستیوال های تکنولوژی جهان بود و ما توانستیم مقام دوم جهانی را کسب کنیم.
طاووسی اضافه کرد: افتتاحیه این فستیوال توسط رئیس جمهور ترکیه و امیر امارات صورت گرفت که با نمایش جنگنده های ترکیه، امارات و مراکش همراه بود و کشور ترکیه از جدیدترین پهبادهای خود رونمایی کرد.
 
 وی در وصف فضای نمایشگاهی «تکنوفست» استانبول چنین مطرح کرد: باند فرودگاه آتاتورک میزبان  ۳۲ غرفه به نمایندگی از کشورهای مختلف جهان بود و تیم نوجوانان ایران مقام دوم در لیگ «ربات های کمک رسان در محل کار» را در بین ۴۲۳ تیم به خود اختصاص داد.
 وی، امیرحسین محلی از تبریز، هادی خوش صفت از لاهیجان و محمدحسین اسدی نعمتی از تهران را اعضای تیم خود خواند و افزود: این تیم چهار نفره اعزامی با نام شهر تبریز در مسابقات شرکت کرد.
این جوانان خوش استعداد و نخبه تبریزی با بیان اینکه ۲۱ اردیبهشت با بازگشت به کشور توسط مقامات و مسئولان تبریز مورد استقبال قرار گرفتند، گفت: معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، محمد کلامی در این دیدار، قول حمایت را به ما داد.
طاووسی در خصوص رباتی که توانست مقام دوم جهانی را اذعان خود کند، چنین مطرح کرد: کار با مواد شیمیایی، اسیدی و رادیواکتیوی خطرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد و جهت جلوگیری از این خطرات،ربانی طراحی کردیم که یک بازوی مکانیکی با فاصله یک و نیم متری از اپراتور و تشخیص حرکات توسط دوربین، مواد را با گیره مغناطیسی جابجا می کند و ارتباط مستقیم بین مواد و اپراتور را به حداقل می رساند.
وی ادامه داد: برای مسابقات روسیه ایده ای درباره فرکانس های eeg مغز در نظر گرفته شده است که با فرکانس های مغزی ربات را کنترل کنیم.
طاووسی با اشاره به اینکه بیشترین حیطه کاری آنها بر مربیگری و آموزش به کارآموزان است، گفت: با اینکه تحریم ها به ضرر اقتصاد کشور است اما باعث می شود دانش خود را به چالش کشیده و درصدد جبران کمبودها باشیم، هر چند از لحاظ کمبود قطعات الکترونیکی هم با مشکل مواجه هستیم اما باز هم توان جبران را داریم.
این مربی تیم‌ ملی رباتیک، اضافه کرد: هوش مصنوعی یک علم جدید است که در جهان پررنگ شده است و کشورهای ابرقدرت دنیا روی این موضوع کار می کنند اما به نظر من این حوزه از علم در آینده برای مشاغل انسان و حتی خود انسان خطرهایی دارد اما در کنار آن مزیت هایی هم وجود دارد.
وی با بیان اینکه همه انسان ها از بدو تولد با استعداد هستند و خانواده ها باید فرزندان خود را از لحاظ استعداد مورد سنجش قرار دهن،د گفت:  کسانی ‌که به بحث های رباتیک، هوش مصنوعی و برنامه نویسی علاقه دارند پیشنهاد می کنم از سنین زیر ۱۵ سال با برنامه نویسی های گرافیکی شروع کنند چون نیاز به معادلات ریاضی و زبان انگلیسی دارد و منجر به دلسرد کودکان می شود و بعد از آن وارد کدنویسی پایتون شوند که یک زبان برنامه نویسی هم از نظر بازار کاری و هم نیاز جهانی شده است.
انتهای پیام/
شاهکار جوانان ایرانی در تکنوفست استانبول 2023 نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار