معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی مطرح کرد:

سرشماری سیاه خروس قفقازی گونه شاخص استان و پرنده اسرار آمیز کوههای قره داغ

1402/02/25 - 13:32 - کد خبر: 92490 نسخه چاپی

نصر: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: سرشماری جمعیت سیاه خروس قفقازی گونه شاخص آذربایجان شرقی به مدت دو روز در منطقه ارسباران انجام گرفت. 

به گزارش نصر، داود غنی پور گفت: گونه سیاه خروس قفقازی که آخرین حد پراکنش آن در ناحیه اکولوژیک قفقاز منحصر به ارتفاعات اکوسیستم ارسباران می باشد که سر شماری آن از طریق تخمین جمعیت و مشاهده مستقیم نرهای زایا با رعایت شرایط زمانی و جغرافیایی خاص امکان پذیر هست. 
وی افزود: همه ساله در فصل بهار این پرنده در محدوده اکوتون جنگل و مرتع جهت جفت یابی اقدام به حرکات نمایشی نموده و بهترین فرصت را برای سرشماری و تخمین جمعیت را برای کارشناسان و نیروهای متخصص محیط بان فراهم می نماید و  براساس برنامه سالیانه سرشماری پرندگان و طبق سنوات قبلی سرشماری از گونه مذکور نیز در نیمه دوم اردیبشهت ماه سالجاری صورت گرفت.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اظهار داشت: این پرنده زیبا از خانواده ماکیان سانان بوده و زیستگاه آن در کشور ما محدود به ارتفاعات قره داغ و جنگلهای ارسباران می باشد و سازمان حفاظت محیط زیست در طول 50 سال گذشته چتر حمایتی لازم جهت حفظ گونه و زیستگاه آن با رویه مقابله با گسترش فعالیت‌هایی نظیر جاده سازی و گردشگری بدون ضابطه انجام داده است.
غنی پور با اشاره به ارزش حفاظتی این پرنده توصیه کرد: با توجه به ارزش حفاظتی و زیبایی شناختی گونه و انحصار آن به محدوده کوچکی از استان توصیه می شود گردشگران عزیز از فعالیتهای مخاطره آمیز بویژه آفرود و رانندگی خارج از جاده ها در زیستگاههای حساس و مجاور آن خودداری نموده وجوامع محلی نیز از چرای دام ، علف چینی و برداشت گیاهان دارویی مخصوصا گونه قره قات که بعنوان غذای اصلی این پرنده در محدوده زیستگاهش می باشد خودداری نمایند.
انتهای پیام/
سرشماری سیاه خروس قفقازی گونه شاخص استان و پرنده اسرار آمیز کوههای قره داغ نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار