خبر/

پایان رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه و آغاز شمارش آرا

1402/02/24 - 19:48 - کد خبر: 92438 نسخه چاپی

نصر: رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ امروز به وقت محلی پایان یافت.

به گزارش نصر، برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه امروز اعلام کرد که بر اساس قانون، ابتدا شمارش آرای صندوق های انتخابات ریاست جمهوری انجام شده و پس از اتمام این کار، مرحله شمارش آرای صندوق های انتخابات پارلمانی آغاز می شود.
بنا به اعلام احمد ینر، نتایج شمارش آرای هر صندوق در سامانه اینترنتی مربوط ثبت و درج می شود و با توجه به تعیین هر صندوق برای رای دادن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از واجدان شرایط، شمارش آرا در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.
رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات ساعت ۱۲ امشب اعلام خواهد شد.
مردم ترکیه امروز برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز برگزیدن ۶۰۰ نفر نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور پای صندوق های رای رفتند.
امروز از میان سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا، یک نفر به عنوان رییس جمهور دوره سیزدهم کشور ترکیه انتخاب می شود.
«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، سه روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.
دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.
در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور دارند.
بنا به اعلام رسانه‌های ترکیه، حداقل ۱۷ حزب سیاسی ترکیه به صورت مستقل و یا در قالب ائتلافی در جریان بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس، به پارلمان این کشور راه می یابند.
احمد ینر رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده است که در این دوره حد نصاب ورود به مجلس که با آخرین تغییر در قانون انتخابات از ۱۰ درصد به هفت درصد کاهش یافته، اعمال خواهد شد و بر همین مبنا، تعداد نمایندگانی که هر یک از احزاب سیاسی وارد مجلس خواهند شد، بر اساس تعداد آرای معتبر در هر حوزه انتخابیه خواهد بود.
بنا به اعلام تارنمای خبر.۷، احزاب کوچکی که نمی توانند از حد نصاب هفت درصد عبور کنند، از طریق ائتلاف با احزاب دیگر، امکان حضور در مجلس را دارند و بر این اساس، در پایان انتخابات حداقل ۱۷ حزب وارد مجلس خواهند شد و این تعداد ممکن است افزایش یابد.
در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.
به گزارش ایرنا، در برگه رای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که قبل از اعلام انصراف محرم اینجه یکی از چهار نامزد حاضر چاپ و تحویل شعب اخذ رای شده، نام چهار نامزد درج شده و شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده است که آرای ثبت شده به نام هر نامزد و حتی نامزد انصراف داده هم شمارش شد و معتبر تلق خواهد شد.
در برگه رای بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه، نام ۲۴ حزب در قالب مستقل و یا ائتلافی جای گرفته و علاوه بر این، ۱۵۱ نامزد مستقل و انفرادی هم در صحنه رقابت حضور دارند که شهروندان ترکیه می توانند نام آنها را در محل تعیین شده درج کنند.
شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر اعلام کرد و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.
در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رای دهنده واجد شرایط رای بودند که چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق های رای رفتند.
رای گیری انتخابات ترکیه در خارج از این کشور برای اخذ آرای بیش از ۳.۵ میلیون تبعه ترک ساکن در خارج از این کشور، دو هفته پیش آغاز شده و پنج روز پیش نیز به پایان رسید و در مجموع بیش از ۱.۸ میلیون نفر از شهروندان ترکیه‌ای ساکن خارج، در این انتخابات شرکت کردند و شمارش آرای اخذ شده در ۷۳ نمایندگی سیاسی خارجی و در ۱۵۶ نقطه از جهان به داخل این کشور منتقل شده و همزمان با پایان انتخابات امروز آغاز شد.
بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، شمارش آرای اخذ شده در همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه امروز پس از اتمام مراحل رای‌گیری آغاز شد.
بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، آرای معتبر اخذ شده از شهروندان این کشور در خارج، با توجه به تناسب تعداد رای آرای کسب شده توسط احزاب در استان‌های ترکیه توزیع خواهد شد با توجه به اعلام انصراف محرم اینجه یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری که نام او در برگ آرا درج شده است، جزو آرای باطله محسوب خواهد شد.
بنا به اعلام این نهاد، اگر هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتواند حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای از مجموع آرای معتبر را کسب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می شود که در این صورت، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.
انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.
دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
انتهای پیام/
پایان رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه و آغاز شمارش آرا خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار