رئیس سازمان نظام پزشکی کشور:

طرفدار فرار مالیاتی پزشکان نیستیم/ باید در مطب‌ها کارتخوان باشد

1402/02/24 - 12:48 - کد خبر: 92407 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: پزشکان باید در مطب خود کارتخوان داشته باشند و ما طرفدار فرار مالیاتی پزشکان نیستیم.

به گزارش نصر، محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: سلامت مردم را فدای برداشت های نادرست، صنفی و دغدغه های شخصی نکنیم.
وی ادامه داد: سلامت جامعه اصل اساسی پیشرفت جامعه است سلامت روحی و روانی افراد همه سرمایه فرد است این حوزه را کادر بهداشت و درمان تامین می کند بنابراین هرچقدر حال این جامعه خوب باشد سلامتی مردم بیشتر تامین می شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی درباره طرح پزشک خانواده گفت: طرح پزشک خانواده از اسناد بالادستی است اما مهم است که درست اجرا شود این طرح ضروری است اما باید کامل و جامع اجرا شود.
رییس زاده تصریح کرد: اجرای شعاری و ناقص و بدون منابع این طرح حتما مشکلاتی را ایجاد می کند و از اجرا نکردن آن بدتر است. جامعه پزشکی درخصوص سرانه ها و شکل پرداخت ها نظراتی دارد که باید اعمال شود.
وی ادامه داد: اولین ایراد ما این است که در طرحی که اسمش پزشک خانواده است مراقب سلامت نباید در پیشانی آن قرار گیرد. البته من نسخه جامعی از این طرح ندارم و برای همین نمی توانم قضاوت کنم.
وی ادامه داد: از آنجا که یک پیش نویس کامل از این طرح به ما ارائه نشده نمی توانیم تعداد مورد نیاز پزشک برای اجرای این طرح را برآورد کنیم البته ما پزشک کافی برای اجرای این طرح داریم اما برآورد دقیقی از تعداد مورد نیاز نداریم.
رییس سازمان نظام پزشکی درباره مهاجرت پزشکان گفت: براساس برآوردهای جهانی ۱۸ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰ کادر بهداشت و درمان در دنیا کمبود ایجاد می شود بنابراین کشورها برنامه ریزی می کنند تا علاوه بر حفظ کادر کشور خود از سایر کشورها نیز جذب نیرو داشته باشند. ما هم باید متناسب با این نگرانی حرکت کنیم یعنی هم نیروهای خودمان را نگه داریم و هم پیش بینی کنیم اگر با کمبود مواجه شدیم چه کاری را باید انجام دهیم. بنابراین خروج حتی یک نفر هم برای ما خسارت است.
وی ادامه داد: ما در این خصوص به مسئولان اعلام کرده ایم که به شدت به نیروهایمان نیاز داریم و خروج آنها خسران بار است البته نمی توانیم جلوی مهاجرت را بگیریم اما جایی برای ما خطرناک است که فرد تمایل به خدمت به مردم کشورش دارد اما مجبور به رفتن می شود و این مشکل است.
وی با تاکید بر اینکه حفظ شان کرامت جامعه پزشکی بسیار اهمیت دارد، گفت: همه مشاغل مورد نیاز کشور است اما اینکه این ها را با حوزه پزشکی قیاس کنیم درست نیست چراکه مسئولیت سلامت انسانها بر عهده جامعه پزشکی است و باید جایگاه متناسب با خودش را داشته باشد و در طی این سالها جایگاه این جامعه با مسائلی همراه بوده است نباید شان جامعه پزشکی را بی دلیل مورد هجمه قرار دهیم. شکستن شان جامعه پزشکی به نفع هیچ کسی نیست. همچنین باید حق و حقوق قانون این جامعه رعایت شود و جامعه پزشکی چیزی جز رعایت حقوق قانونی اش که در اسناد بالادستی آمده است نمی خواهد ما این جا شرایط را سخت می کنیم اما کشورهای اطراف جاذبه ها را افزایش می دهند و این باعث افزایش مهاجرت می شود.
وی ادامه داد: به هیچ عنوان طرفدار فرار مالیاتی پزشکان نیستیم اما آمار رسمی سازمان امور مالیاتی براین است که پزشکان مالیات می دهند.
وی ادامه داد: پزشکان باید در مطب خود کارتخوان داشته باشند و ما طرفدار فرار مالیاتی پزشکان نیستیم اما ادعای ما این است که پزشکان بیشتر از سایر صنوف مالیات پرداخت می‌کنند. عمده همکاران ما در کلینیک خصوصی یا بیمارستان دولتی یا مطب خصوصی فعالیت دارند؛ بیمارستان‌ها پیش از پرداخت حقوق پزشک، مالیات آن را کسر می‌کنند. مگر چه تعداد مطب داریم که پزشک در جای دیگری فعال نباشد و کارتخوان نیز نداشته باشد و فرار مالیاتی که در این مطب‌‌ها صورت می‌گیرد، عدد ناچیزی در حوزه سلامت است و آماری که گاها از فرار مالیاتی پزشکان ارائه می‌شود، حاصل یک ضرب و جمع کودکانه است.
 وی گفت: کیفیت آموزش دانشجویان برای ما بسیار مهم است. ظرفیت افزایش داده شده اما هیچ سرانه و زیرساختی افزایش پیدا نکرده و سوال ما این است که چرا افزایش ظرفیت دادند درحالی که توانایی افزایش سرانه و زیر ساخت را ندارند.
وی ادامه داد: ۴۲ درصد متخصصان در کلانشهرها هستند و توزیع مناسب انجام شده است البته رشد متخصصان به خوبی صورت گرفته اما توزیع نامناسب است.
وی تصریح کرد: چندین سال است که تمایل برای ورود به برخی رشته های تخصصی کم شده و از همین رو این احتمال وجود دارد که در سال‌های آینده مجبور به اعزام بیمار به خارج از کشور شویم.
وی ادامه داد: مردم برای اعمال جراحی زیبایی حتما به مراکز معتبر مراجعه کنند و به تبلیغات فضای مجازی در حوزه پزشکی اعتنا نکنند و حجم زیادی از تخلفات به دلیل مراجعه به مراکز غیر معتبر است.
انتهای پیام/
طرفدار فرار مالیاتی پزشکان نیستیم/ باید در مطب‌ها کارتخوان باشد ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار