گزارش اختصاصی نصر |

کارخانه نوآوری؛ در آستانه ایجاد یا تعلیق/ فضای اکوسیستم نوآوری چشم انتظار رای اعضای شورا 

1402/02/24 - 07:20 - کد خبر: 92379 نسخه چاپی

نصر: تعلیق راه اندازی کارخانه نوآوری موضوعی است که مدتهاست ذهن اکوسیستم فناوری تبریز و حتی آذربایجان شرقی را درگیر خود کرده است، تفاهم نامه این فضای تخصصی کسب و کارهای نوپا، ۹ ماه پیش طی مراسمی امضا شد اما از آن روز مقدمات راه اندازی آن درگیر بروکراسی های اداری و تصمیمات پیچیده شده است.

به گزارش نصر، مکان ایجاد کارخانه نوآوری یکی از مسائل اصلی به تعلیق در آمدن راه اندازی آن است، چراکه بسیاری از مسئولان شهری مخالف جانمایی آن در پارک باغشمال هستند و این در حالی است که منطقی ترین و مناسب ترین فضا با سبک سوله ای برای کارخانه نوآوری، این پارک است.

این مسئله سه هفته پیش به صحن علنی شوری اسلامی کلانشهر تبریز آمد و اعضای این شورا به بررسی ابعاد مختلف و تفکر به ابعاد مختلف ایجاد کارخانه نوآوری تبریز در پارک باغشمال پرداختند اما بعد از گذشته سه هفته ذهنیت یک صدا از آنها به گوش نمی رسد.

در جلسه علنی ۲۷ فروردین ماه، یعقوب هوشیار شهردار تبریز پیرو تفاهم‌نامه ای که در شهریور سال گذشته مابین شهرداری و معاون فناوری رئیس جمهور منعقد شد، گفت: تعهدات دولتی وجود دارد و که با تعهد به ارائه خدمات موافقت و جمع بندی کردیم که بحث کارخانه نوآوری را به صورت مشترک پیش بریم.
شهردار تبریز در خصوص جانمایی این کارخانه در پارک باغشمال گفت: این مکان به مرکز شهر، دانشگاه و... نزدیک است و می‌تواند ارتباط موثری با دانشگاه داشته باشد، تلاش داریم پارکینگی با ظرفیت یک هزار دستگاه در آن محدوده ایجاد کنیم تا ترافیک مطرح شده نیز حل می‌شود.

در همین جلسه عبدالرضا فلاح، مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان نیز هدف راه اندازی کارخانه نوآوری در سوله ها را این گونه مطرح کرد که از بافت‌های قدیمی ارگانیک و موجود بتوان طرح‌هایی مبتنی بر خلاقیت نوآوری و با حداقل سرمایه‌گذاری نقاط کانونی در شهر ایجاد شود و کسب و کارهای نوآورانه در شهر ایجاد شود.

در ادامه مهرداد امامی، رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی اضافه کرد: جوانان خلاقی در تبریز داریم که دسترسی به کارخانه‌های فناوری و مراکز رشد نداشته و در فضای شهری باید بسترسازی لازم برای کمک به این افراد را انجام دهیم.

امامی خاطر نشان کرد: برای تحقق این کار، باید تمام عوامل مرتبط دست در دست هم دهند و شهرداری تنها نباشد. با تدبیر استاندار آذربایجان‌شرقی، هم‌افزایی بین بخشی بین دستگاه‌های ذیربط با حوزه فناوری ایجاد شده است.

همچنین، سعید جعفری راد، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: راه اندازی کارخانه نوآوری تبریز اگر محقق شود، جزو آخرین‌ها خواهد بود و بر همین اساس باید بهترین باشد، همچنین از کیفیت نیز برخوردار باشد.

در پایان این جلسه لایحه شهرداری تبریز مبنی بر مشارکت شهرداری تبریز در ایجاد و راه‌اندازی کارخانه نوآوری در ۸ سوله پارک باغشمال به صورت یک فوریت اعلام وصول شد و در ادامه یک فوریت لایحه به تصویب رسیده و به کمسیون‌های فناوری اطلاعات و شهر هوشمند و تحقیق، نظارت و حقوقی شورای شهر تبریز ارجاع داده شد.

این گزارش حاکی است، لایحه راه اندازی کارخانه نوآوری تبریز در کمیسیون مشترک فناوری اطلاعات و شهر هوشمند با تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جلسه ای مشترک ما بین این دو‌ کمیسیون با حضور سید کاظم زعفرانچیلر، روح الله دهقان نژاد، حکیمه غفوری، محمد حسن اسوتچی، روح الله رشیدی، احد صادقی برخی از مدیران ذیربط شهرداری و کارشناسان برگزار شد.

سید کاظم زعفرانچیلر، رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه واحد درخواست کننده لایحه راه اندازی کارخانه نوآوری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز بوده که در این خصوص لازم است گزارشی جامع و کلی به اعضا ارائه داده شود.
وی اضافه کرد: بنده با کلیات موضوع موافقم ولی لازم است در خصوص این لایحه بررسی های جزئی تری داشته باشیم.

زعفرانچیلر گفت: اصل ماجرا موضوع راه اندازی کارخانه نوآوری یکی از مباحث مورد نیاز برای جامعه بوده که باید صورت گیرد ولی در مفاد این لایحه اشکال هایی وجود دارد که به نظرم بهتر است ابتدا آنها توسط کارشناسان رفع شده و پس از آن مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه، روح الله دهقان نژاد، رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه با تاکید بر اینکه راه اندازی کارخانه نوآوری نیاز به بررسی بیشتری دارد، گفت: راه اندازی کارخانه نوآوری بحثی مهم بوده که لازم است از آن حمایت کنیم ولی نباید این امر به سمت انحراف کشیده شود، حتما باید به صورت جزئی تر بررسی کنیم تا با موفقیت به سرانجام مطلوب برسیم.

رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی این کلانشهر اضافه کرد: شهرداری میخواهد بهترین نقطه شهر تبریز را به مجموعه ای ارائه دهد و چندین سال از آن آورده ای نداشته باشد چرا باید بعد از سال ها به مرحله سود دهی رسد! این موضوع کمی ابهام داشته و بهتر است در خصوص این امر کمی تامل صورت گیرد.

دهقان نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لازم است در تفاهم نامه این امر، موضوعات و مفاد به صورت ریز آورده شود و تمامی موارد در آن قید شده و همچنین از لحاظ حقوقی مباحث مربوط به این حوزه هم درج شود.

همچنین حکیمه غفوری، نائب رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و حقوقی و دبیر کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز گفت: به نظرم بهتر است ابتدا برای کلیات موضوع نظر خواهی کرده و بعد از آن به جزئیات را بررسی کنیم و پس از آنها نیز در خصوص بررسی اشکالات موجود در مفاد این لایحه بپردازیم.

در ادامه؛ روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه راه اندازی کارخانه نوآوری برازنده شهر تبریز بوده که لازم است اقدامات جدی در این راستا صورت گیرد،گفت: لازم است در خصوص برخی از مفاد تفاهم نامه بررسی های بیشتری صورت گیرد و اشکالات آن مشخص و شفاف سازی شود تا بعدا با مشکلی مواجه نشویم.

گفتنی است در جلسه کمیسیون مشترک فناوری اطلاعات و شهر هوشمند با تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز، مدیران ذیربط شهرداری در خصوص لایحه راه اندازی کارخانه نوآوری گزارشاتی به اعضای حاضر در این جلسه ارائه کردند.

نهایتا متن لایحه راه اندازی کارخانه نوآوری تبریز تایید شده و مقرر گردید جزئیات آن توسط کارشناسان دو کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند و تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز چکش کاری شده و بعد از رفع اشکالات، مجددا در دو کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن به منظور تصویب به صحن علنی شورای شهر ارجاع داده شود.
 
این گزارش می افزاید، ایجاد کارخانه نوآوری یک الزام در کلانشهری چون تبریز است و طبق نظر برخی از اعضای شورای اسلامی تبریز و تعدادی از کارشناسان کلیت اجرای این موضوع بلامانع است اما نظر مخالف تعدادی از اعضا و کارشناسان این شبه را ایجاد میکند که آیا ممکن است ایجاد این فضای کسب و کار برای جوانان خوش استعداد تبریزی رای منفی بی آورد یا خیر، آیا این اعضا به دنبال اصلاح مفاد قرارداد و موافقت با ایجاد فضا هستند و یا کاملا مخالف اختصاص پارک باغشمال به منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی برای ایجاد کارخانه نوآری هستند.

این سوالاتی است که ممکن است در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز که روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار می شود به جواب برسد، اما امید است بهترین تصمیم برای ایجاد این کارخانه گرفته شود چرا که بسیاری از جوانان اکوسیستم فناوری و نوآوری استان چشم به راه راه اندازی آن هستند.
انتهای پیام/
کارخانه نوآوری؛ در آستانه ایجاد یا تعلیق/ فضای اکوسیستم نوآوری چشم انتظار رای اعضای شورا  گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار