سخنگوی وزارت نفت خبر داد:

افزایش ۱۰۰ درصدی حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت 

1402/02/23 - 16:34 - کد خبر: 92359 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی وزارت نفت با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی حضور شرکت‌های خارجی در بیست و هفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت: صنعت نفت امروز بزرگ‌ترین کارفرما برای بخش تولید تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی است و نقش پیشران صنایع را بازی می‌کند.

به گزارش نصر، علی فروزنده امروز در نشستی خبری در خصوص برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، ‌گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه صنعت نفت بزرگ‌ترین دارایی‌های ملی مردم ایران است و بیشترین درآمدهای ملی ایران از صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی به دست می‌اید، افزود: بخش بزرگی از صادرات غیرنفتی نیز به نوعی به نفت وابسته است.
وی ادامه داد: صنعت نفت با در اختیار گذاشتن انرژی ارزان عملاً نقش پیشران را در صنایع بازی می‌کند و به صنایع ما برای رقابت پذیری کمک خواهد کرد.
سخنگوی وزارت نفت با تاکید بر اینکه با این حال این تنها نقش صنعت نفت در اقتصاد ایران نیست، گفت: صنعت نفت امروز بزرگ‌ترین کارفرما برای بخش تولید تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی است و نقش پیشران صنایع را بازی می‌کند.
فروزنده بیان کرد: تا ۲۵ سال پیش شرکت کالای نفت لندن را داشتیم و زمانی که یک تجهیز ساده نیاز بود، این شرکت کالای نفت لندن با یک تلفن و سفارش‌گذاری آن را خریداری کرده و به کشور می‌رساند.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت تاکید کرد: امروز شرایط تغییر کرده و یک اکوسیستم بسیار بزرگ از سازندگان و ارائه دهندگان خدمات فنی و مهندسی در کشور شکل گرفته است.
وی ادامه داد: این موضوع چیزی نیست که اغلب کشورهای در حال توسعه نفتی آن را در اختیار داشته باشد و ایران تنها کشوری است که این اکوسیستم را در اختیار دارد و نماد آن نمایشگاه بین‌المللی نفت است.
فروزنده تصریح کرد: این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه کشور و خاورمیانه و یکی از نمایشگاه‌ها بزرگ نفت دنیا است.
سخنگوی وزارت نفت با اشاره به اینکه به همین دلیل نمایشگاه نفت اتفاقی فراتر از اتفاق نمایشگاهی است، گفت: نمایشگاه نفت بیشتر از یک گردهمایی، اتفاق بزرگ و اتفاق نمادین در صنعت نفت ایران است.
وی با اشاره به اینکه به‌جز مهمانان ارشد داخلی، مهمانان ارشد خارجی نیز حضور دارند، افزود: امسال الکساندر نواک حضور دارد و به دلیل اهمیت این نمایشگاه همواره از سوی مقامات خارجی مورد استقبال قرار می‌گیرد .
فروزنده ادامه داد: این نمایشگاه با شعار صنعت نفت، ‌تولید فناورانه و مصرف بهینه است. به این دلیل موضوع مصرف را وارد شعار نمایشگاه کردیم؛ زیرا یکی از چالش‌های مهم صنعت نفت موضوع بهینه‌سازی است و باید راهکارهایی برای تولید فناورانه بهینه‌سازی مصرف انرژی ایجاد شود.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گفت: صنعت نفت ایران در آستانه بین‌المللی شدن قرار گرفته و می‌تواند کالاهای خود را صادر کند که نماد آن بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی است که نفت و میعانات گازی ایران را پالایش می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه حتی تجهیزات پیچیده، مانند کاتالیست‌ها به کشورهای صاحب فناوری مانند روسیه صادر شدند، افزود: آینده صنعت نفت مبتنی بر فناوری است و نیازمند این موضوع هستیم توجه به شرکت‌های دانش بنیان این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.
سخنگوی وزارت نفت ادامه داد: سال گذشته رییس جمهوری، رییس مجلس و ۳ معاون رییس جمهور همچنین معاونین وزرا از این نمایشگاه دیدن کردند.
فروزنده با اشاره اینکه این نمایشگاه از ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، گفت: در بیست و هفتمین نمایشگاه یک هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی حضور دارند که از نظر تعداد شرکت‌های خارجی شاهد رشد ۱۰۰ درصدی هستیم.
وی افزود: شرکت‌هایی از ۱۳ کشور مانند کشورهای روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند، عمان و ترکیه حضور دارند و از این تعداد ۱۰۰ شرکت اصلی و ۱۰۰ شرکت نیز نماینده خارجی آنها هستند.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با اشاره به اینکه این گردهمایی سال به سال بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، ادامه داد: اولین بحث تلاش برای ارتباط بخش خصوصی ایران و سایر کشورها است و یک روز قبل از افتتاح نمایشگاه یک همایش بی تو بی بین ایران و روسیه برگزار خواهد شد که در این رویداد ۱۰۰ شرکت روسی و ۲۰۰ شرکت ایرانی کنار هم قرار خواهند گرفت و مذاکرات دو و چند جانبه خواهند داشت.
فروزنده تاکید کرد: همچنین با مشارکت روسیه ۳ پنل مشترک کارشناسی فنی ایران و روسیه در طول نمایشگاه خواهد شد و همایش تجاری ایران و روسیه در محل کوشک وزارت نفت نیز از دیگر برنامه‌های نمایشگاه خواهد بود.‌
به گفته وی، برای تقویت حوزه انرژی یک سالن به شرکت‌های روسی و چینی واگذار شده و استقبال بی‌نظیری شده است.
سخنگوی وزارت نفت با اشاره به اینکه این نمایشگاه رویکرد تقاضا محوری را جدی‌تر پیگیری خواهد کرد، گفت: در این رویدادها، شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت نیازهای خود را ارائه خواهند کرد و کمک می‌کند بازار تضمینی به دست آورند و وارد ساخت تجهیزات شوند، با همین رویکرد شرکت‌های دانش بنیان که با وزارت نفت گاز می‌کردند از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۰ شرکت افزایش پیدا کرده‌اند.
فروزنده بیان کرد: در کنار نمایشگاه ۱۰۰ رویداد تفاهم‌نامه و قرارداد خواهیم داشت که از این ۱۰۰ عدد ۳۳ رویداد جانبی. ۱۰ پنل تخصصی دانش بنیان، ۳ پنل روسیه، ۳ پنل بهینه سازی، استاد مرتبط با ساخت داخل رونمایی خواهد شد و چند تجهیز مهم صنعت نفت هم رونمایی می‌شود.
انتهای پیام/
 افزایش ۱۰۰ درصدی حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت  خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار