مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی؛

آغاز عملیات اجرایی پایگاه اطفای حریق جنگل های ارسباران/ حفاظت از منابع طبیعی یک مساله درجه اول است

1402/02/23 - 14:38 - کد خبر: 92338 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی از آغاز عملیات اجرایی پایگاه دائمی اطفای حریق جنگل های ارسباران با تاکید استاندار آذربایجان شرقی در هفته پیش رو خبر داد.

به گزارش نصر، سیروس داودی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح پایگاه اطفای حریق جنگل‌های ارسباران، افزود: عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌های استان همیشه با مخاطرات طبیعی از جمله آفات و به ویژه آتش‌سوزی مواجهند و آتش‌سوزی متاسفانه خسارات سنگینی به این اکوسیستم منحصربفرد وارد می‌کند و در جنگل‌های ارسباران عمده آتش‌سوزی‌ها به صورت سطحی و در اثر بی‌احتیاطی بهره‌برداران محلی و گردشگران اتفاق می‌افتد و به همین جهت ضرورت ایجاد پایگاه اطفای حریق در جنگل‌های ارسباران بیش از پیش احساس می‌شود.
وی در ادامه به بیان منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اهمیت حفظ انفال الهی و منابع طبیعی افزود: آیت الله خامنه‌ای تأکید کرده‌اند حفظ منابع طبیعی یک مسأله تجملاتی نیست، یک مسأله درجه دو نیست بلکه یک مسأله حیاتی و از اولویت‌های توسعه‌ پایدار است.
داودی اظهار کرد: مساحت جنگل‌های آذربایجان‌شرفی ۱۶۸ هزار هکتار و مساحت مراتع استان دو میلیون و ۳۳۶ هزار هکتار است و ضرورت اقدام برای حفاظت بیش از پیش از این منابع خدادادی اهمیت دارد. همچنین جنگل‌های ارسباران به لحاظ تنوع اکولوژیکی دارای ۱۳۰ گونه درختی و درختچه‌ای و ۷۸۵ گونه بوته‌ای و علفی است که اهمیت حفظ این منابع طبیعی را بیشتر کرده است.
وی تاکید کرد: اهمیت حفظ و حراست از جنگل‌های ارسباران و منابع طبیعی استان ایجاب می‌کرد در این منطقه پایگاه اطفای حریق با تجهیزات کافی و مناسب ایجاد شود و خوشبختانه شرکت مس سونگون با پیگیری استاندار آذربایجان شرقی در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خویش پایگاه دائمی اطفای حریق در جنگل های ارسباران را با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی احداث می‌کند و امیدوارم با همت مدیریت مجتمع مس سونگون، شاهد توسعه همکاری‌ها و تفاهمات بیشتری با این شرکت در راستای حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع ارسباران باشیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: پایگاه اطفای حریق جنگل‌های ارسباران به وسعت ۷.۵ هکتار با هدف تقویت سیستم کنترل و مراقبت از عرصه‌های بحرانی و همچنین ایجاد امکان حضور به موقع نیروهای امدادی در محل آتش‌سوزی احداث می‌شود.
داودی در پایان افزود: این پایگاه با مجموع ۱۲۰۰ متر ساختمان، انبار، آشیانه‌ خودروهای پایگاه و همچنین محل فرود و برخواست هلیکوپتر آتش‌نشان و تجهیزات کافی ایجاد می‌شود.
این گزارش می افزاید، عملیات اجرایی پایگاه دائمی اطفای حریق جنگل های ارسباران بزودی با پیگیری اداره کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی و مشارکت شرکت مس سونگون با سرمایه گذاری بالغ بر 100 میلیارد تومان آغاز می شود.
انتهای پیام/
آغاز عملیات اجرایی پایگاه اطفای حریق جنگل های ارسباران/ حفاظت از منابع طبیعی یک مساله درجه اول است

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار