در جریان سفر اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس مطرح شد؛

با کسی شوخی نداریم

1402/02/21 - 23:49 - کد خبر: 92245 نسخه چاپی

نصر: رئیس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جریان سفر خود به تبریز، از مجتمع عصر انقلاب پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی بازدید کردند و نشستی صمیمانه با حضور شرکت های دانش بنیان برای بررسی مشکلات این شرکت ها داشتند.

به گزارش نصر، منادی نماینده مردم تبریز و رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست صمیمی با شرکت های دانش بنیان و فناور با اشاره به اینکه در این قانون جدیدی که در مجلس تصویب شد، از حمایت‌های گمرکی و مالیاتی تا ساختارسازی برای انسجام حوزه دانش بنیان و ارتباط صنعت و دانشگاه به خوبی دیده شده است، گفت:  در ماده ۱۱ و ۱۳ این قانون نیز به خوبی توانستیم برخی از موانع ارتباط صنعت و دانشگاه را مرتفع کنیم. 
وی با بیان اینکه این قانون تا زمان رسیدن به نقطه مطلوب نظارت خواهد شد، افزود: در مجلس با کسی شوخی نداریم! هر فردی که بخواهد برای بودجه و اعمال قانون های علم و دانش محدودیت ایجاد کند استیضاح می شود.
وی اضافه کرد: به تازگی نیز از مسئولان سازمان بودجه و برنامه ریزی کشور به دلیل عدم اعمال قانون دانش بنیان و اختصاص بودجه خواستار پاسخگویی شدیم.
نماینده مردم تبریز و رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  ۱۱ نوع مشکل دانش بنیانی در قانون جهش تولید تاکید شده است، همه مشکلات احصا و مسائل مالیاتی، بیمه ای و  گمرکی کاملا بررسی شده است، افزود: خوشبختانه کمیسیون فعالی داریم و به سرعت مسائل اعمال قانون را پیگیری می کنید.
وی با بیان اینکه انتظار داریم خریدهای که در حوزه  مدیریت شهری انجام می شود، از شرکت های دانش بنیان باشد، ادامه داد: تا زمانی که محصولات با تولیدات داخلی توسط شرکت های دانش بنیان وارد بازار می شوند، نهادهای دولتی، سازمان ها و شهرداری ها  برای حمایت از آنها باید از این محصولات خرید داشته باشند.
این نماینده مجلس، طی نشست با شرکت ها دانش بنیان شنیدار مشکلات آنها شد و برای پیگیری سریع مشکلات به صورت زنده با مسئولان امر تماس گرفت.


 

از اجرا تا نظارت قانون جهش تولید دانش بنیان
این گزارش می افزاید، روح الله متفکرآزاد در این نشست با بیان اینکه نمایندگان استان در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نقش فعالی دارند به طوری که سه تن از نمایندگان آذربایجان شرقی از جمله دکتر منادی، نماینده مردم تبریز در سمت رئیس کمیسیون، دکتر اسماعیلی، نماینده مردم میانه در سمت نایب رئیس کمیسیون و بنده نیز در عضویت این کمیسیون هستیم، گفت: هدف از سفر سه روزه اعضای کمیسیون آموزش مجلس به تبریز، بازدید از مراکز دانشگاهی، آموزش و پرورش و دانش بنیان در استان است. زیست بوم دانش بنیان استان در این سفر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه خروجی این سفر می‌تواند برای استان آورده‌های زیادی داشته باشد، ادامه داد: در این سفر از نزدیک با توانمندی‌های استان در حوزه‌های دانش بنیانی، دانشگاهی و آموزش و پرورش آشنا شدیم و مواردی که نیاز به اصلاح دارد را در نظر گرفتیم.
وی در ادامه در خصوص اقدامات مجلس در حوزه دانش بنیان، افزود: مجلس یازدهم یکی از موفق ترین مجالس در حوزه توجه به اقتصاد دانش پایه است چراکه قانون اول دانش بنیان مربوط به سال ۸۹ و قانون دوم آن که اخیرا در مجلس یازدهم مصوب شده با عنوان قانون جهش تولید در دانش بنیان در قالب ۲۰ ماده است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تاریخ در مورد تصمیماتی که در قانون جهش تولید گرفتیم و نظارتی مه خواهیم داشت،  سخن خواهد گفت.
وی با اشاره به اینکه این قانون با جزئیات بسیاری به تمام مشکلات دانش بنیان ها پرداخته است، گفت: امسال مرحله نظارت بر اعمال قانون توسط نهاد ها است و این نشست ها کمک می کند تا ضعف در اجراها را پیدا کنیم.
این نماینده مجلس، طی نشست با شرکت ها دانش بنیان شنیدار مشکلات آنها شد و برای پیگیری سریع مشکلات به صورت زنده با مسئولان امر تماس گرفت.


سخن دانش بنیان ها را در استان بشنوید
محمد وحیدی نماینده مردم خراسان شمالی و عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست با اشاره به اینکه در صحبت با شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی حلقه ای مفقوده حس کردم که ناشی از ارتباط کمرنگ آنها با نهادهای دولتی بود، گفت: اگر رئیس پارک علم و فناوری استان دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان استان باشد قطعا به راحتی مشکلات آنها را می تواند به گوش مسئولان برساند.
وی با بیان اینکه دغدغه جوانان این است که حرف انها را کسی جایی نشنیده، افزود: سخن دانش بنیان ها را در استان بشنوید.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی دارایی وسیعی در حوزه ها مختلف دارد، گفت: نباید دانش بنیانی های این استان دغدغه مالی داشته باشند و باید از دست شان بگیرید‌. 


وحیدی با بیان اینکه این شرکت ها باید شهرک اختصاصی خود داشته باشد، ادامه داد: سوله و مارگاه های شرکت های دانش بنیان نباید داخل شهرک های صنعتی باشد.
وی اضافه کرد: هر جوانی که ظرفیت ارتقا دانش و خلق ایده دارد مستعد مهاجرت است پس این ما هستیم که باید فرصت کار و افزایش دانش ایجاد کنیم.
وحیدی با اشاره به اینکه تبریز جز ۵ قطب علمی کشور است، افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان این استان باید بیش از  ۲۷۵ شرکت باشد پس فرایند تسهیل را بیشتر کنید.
انتهای پیام/
با کسی شوخی نداریم گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار