نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

نیازی به نظارت مجدد سازمان استاندارد از هتل‌ها وجود ندارد

1402/02/20 - 15:13 - کد خبر: 92158 نسخه چاپی

نصر: نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه میراث فرهنگی به‌ طور جد پیگیر رعایت استانداردهای لازم در اماکن گردشگری و هتل‌های استان است، گفت: نیاز به نظارت مجدد از سوی سازمان استاندارد بر این اماکن احساس نمی‌شود.

به گزارش نصر، علی حسین زاده در جلسه کارگروه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر اینکه این اداره تمامی امور مربوط به استانداردسازی اماکن گردشگری را تحت عنوان «عامل تطبیق» بررسی می‌کند، افزود: صدور پروانه بهره‌برداری اماکن گردشگری، نیازمند اخذ گواهی استاندارد است و بدون رعایت موارد مربوطه، هیچ واحد گردشگری از اداره کل میراث فرهنگی مجوز فعالیت دریافت نمی‌کند.صدور پروانه بهره‌برداری اماکن گردشگری، نیازمند اخذ گواهی استاندارد است و بدون رعایت موارد مربوطه، هیچ واحد گردشگری از اداره کل میراث فرهنگی مجوز فعالیت دریافت نمی‌کند.
وی اظهار کرد: در این مجموعه بر اساس شیوه‌نامه واحد، استانداردهای لازم برای اماکن گردشگری، هتل‌ها، مراکز گردشگری بین‌راهی و سایر اماکن تفریحی و اقامتی مشخص و بر اساس آن، تاسیسات گردشگری درجه‌بندی می‌شود.

ورود و نظارت اداره استاندارد به حوزه هتل ها و اماکن گردشگری موجب صرف وقت و هزینه اضافی می‌شود
رییس جامعه هتل‌داران آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه موازی‌کاری بین ۲ مجموعه استاندارد و میراث فرهنگی موجب بروز مشکل برای جامعه هتل داران استان می شود، گفت: در شرایطی که هتل‌های استان متضرر هستند و به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، نباید فشار دوچندانی بر این بخش تحمیل شود.
کریم رسول‌زاده، افزود: هتل‌ها و اماکن گردشگری به‌ هنگام اخذ پروانه کسب‌ و کار و زمان تمدید پروانه، ملزم به رعایت استاندارد در تمام بخش‌ها هستند و میراث فرهنگی به‌ طور دقیق و مداوم بر عملکرد هتلداران نظارت می کند.
وی با تاکید بر اینکه هتل داران چوب اختلاف نظر بین ۲ ارگان دولتی را می خورند، اظهار کرد: ورود و نظارت اداره استاندارد به این حوزه، نه‌ تنها موجب صرف وقت و هزینه اضافی می‌شود بلکه به‌ دلیل عدم تعریف الگوی واحد بین این ۲ مجموعه، هتل داران با مشکل اساسی مواجه هستند.

بازرسی از اماکن گردشگری و هتل‌ها الزام قانونی از سوی سازمان استاندارد است
نماینده اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: نظارت و بازرسی از اماکن گردشگری و هتل‌ها الزام قانونی از سوی سازمان استاندارد و انجام آن ضروری است.
ملایری، ریشه این مساله را کشوری دانست و افزود: قضیه استانداردسازی تاسیسات گردشگری باید در سطح ملی مطرح شود و استان‌ها نباید با این چالش مواجه شوند.

موازی کاری استاندارد و میراث فرهنگی در سطح ملی مطرح است
مسوول دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان نیز در این جلسه گفت: مشکل اصلی در حوزه اماکن گردشگری استان، موازی‌کاری بین ۲ ارگان استاندارد و میراث فرهنگی است.
نسرین درخشانی، هدف از تشکیل این کارگروه را اخذ نظرات مجموعه‌های درگیر در خصوص استانداردسازی تاسیسات گردشگری اعلام کرد و افزود: با توجه به موارد ذکر شده در این جلسه، این موازی‌ کاری در سطح ملی مطرح است بنابراین پیشنهادات مصوب در این نشست علاوه بر طرح در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان به دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ملی نیز ارایه می شود.
وی اظهار کرد: تدوین دستورالعملی جامع با محور جلوگیری از موازی‌کاری بین سازمان ملی استاندارد و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نه تنها موجب حمایت از صنعت گردشگری می شود بلکه با ایجاد وحدت رویه، افزایش بهره وری ۲ دستگاه مربوطه را نیز فراهم و از اتلاف هزینه های غیرضروری جلوگیری می کند.
نیازی به نظارت مجدد سازمان استاندارد از هتل‌ها وجود ندارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار