رییس مرکز بهداشت استان؛

شاخص فرزندآوری در آذربایجان‌شرقی نگران کننده است

1402/02/20 - 15:09 - کد خبر: 92156 نسخه چاپی

نصر: رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: شاخص فرزندآوری در این استان پایین تر میانگین کشوری و بسیار نگران کننده است.

به گزارش نصر، حسین حقائی روز چهارشنبه در گفت وگو، کاهش نرخ جمعیت و باروری در آذربایجان شرقی را چالش بزرگ امور بهداشتی و سلامتی و اجتماعی استان خواند و افزود: اگر شرایط به رویه کنونی تداوم یابد، ظرف چند سال آینده هرم جمعیتی استان به سمت پیری مضاعف می رود و این موضوع به دلیل بروز و ظهور انواع آسیب ها بسیار نگران کننده است.
وی نرخ استاندارد فرزندآوری در شاخص های جهانی را ۲.۱ فرزند به ازای هر مادر اعلام و اظهار کرد: این رقم در ایران معادل ۱.۶۶ و در آذربایجان شرقی ۱.۶۲ است که آماری بسیار هشدار دهنده و به جهت سلامتی عمومی جامعه و نیز مسایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مساله ساز خواهد بود.
وی یادآور شد: چنانچه از هم اکنون اقدامات لازم فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای ایجاد دگرگونی در موضوع فرزندآوری زوجین به انجام نرسد، بدون تردید طی سال های آینده و متمادی انواع مشکلات در کشور ایجاد می شود که رفع آنها هزینه های بسیار کلان بهداشتی و فرهنگی را طلب می کند.
حقائی پیشروی هرم جمعیتی آذربایجان شرقی به سمت پیری را تهدیدی اجتماعی برشمرد که بروز انواع ناهنجاری های فرهنگی اقتصادی از تبعات چنین موضوعی است.
وی با اشاره به اینکه مفاد و دستورالعمل های مربوط به قانون جوانی جمعیت پارسال به تمامی دستگاه های اجرایی و متولی ابلاغ شده است، خواستار اجرایی شدن آن با هدف اصلاح شرایط موجود جمعیتی کشور شد و ادامه داد: اجرای کامل این قانون نیازمند همکاری و همفکری تمام دستگاه ها و ورود ارکان حاکمیتی است.
حقائی نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و ایجاد زمینه های فکری لازم و کافی در بین زوجین برای فرزندآوری را بسیار مهم و تعیین کننده دانست و افزود: انتشار اخبار و گزارش های مفید و جامع از مزیت های قانون جوانی جمعیت و هشدارهای لازم درباره پیری جمعیت می تواند در روشنگری و بصیرت افزایی خانوارها برای افزایش جمعیت اثربخش باشد.
وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون جوانی جمعیت مداخله چندبعدی است که باید آحاد مردم و دستگاه های دولتی وارد آن شوند، اظهار کرد: در این زمینه رسانه ها باید مطالبه گری و در خصوص عملکرد و تکالیف هر یک از دستگاه ها سوال کنند.
جمعیت آذربایجان شرقی در حدود چهار میلیون نفر است و تعداد ولادت ها در سال گذشته ۵.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.
انتهای پیام/
شاخص فرزندآوری در آذربایجان‌شرقی نگران کننده است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار