سرپرست شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقی خبر داد:

سرانه پایین مصرف ماهی در آذربایجان شرقی / مصرف ماهی؛ سرمایه گذاری برای حفظ سلامتی

1402/02/20 - 10:45 - کد خبر: 92105 نسخه چاپی

نصر: سرپرست شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت: مصرف ماهی هزینه نیست و سرمایه گذاری برای حفظ سلامتی بدن است و با روش نوین فرآوری قزل آلا نگران بوی بد و تیغ ماهی نباشید.

به گزارش نصر، جواد گوزلی در نشست خبری رونمایی از محصول جدید فرآوری شده ماهی قزل‌آلا برای اولین بار در کشور با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهی در جهان برای هر نفر در سال ۲۰ کیلوگرم است و سرانه مصرف در کشورهایی مثل ژاپن ۷۰ کیلوگرم است، گفت: این آمار در کشورمان ۱۳.۸ کیلوگرم در سال بوده و در استان آذربایجان شرقی ۸.۱ کیلوگرم است.
وی با اشاره به اهمیت وجود ماهی در رژیم غذایی، افزود: اهمیت مصرف ماهی بر هیچ کس پنهان نیست، طی آخرین آمار سال ۱۴۰۱،  ۹ هزار و ۵۷۰ تن ماهی در استان تولید محصول می شود که ۵ هزار و ۷۰۰ تن آن قزل الا و ۳ هزار و ۷۷۷  تن ماهیان گرم دیگر است که با پرورش آبی و رهاسازی تولید محصول می شوند.
وی با بیان اینکه این روش جدید ماهی فرآوری شده مصرف ماهی قزل آلا بسیار آسان کرده است، گفت: مردم نگرانی نسبت به مصرف ماهی از لحاظ تیغ و بوی بد در طبغ و قیمت محصول نداشته باشند، ماهی که با تولید انبوه، قیمت مناسب و روشی نوین ارائه می شود.
سرپرست شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزي استان اضافه کرد: ۲۰ باب رستوران در استان طبخ ماهی انجام می دهند که نسبت به جمعیت شهر کم بوده و حمایت از سرمایه گذاران در این خصوص در اولویت است. ۶۷ مجوز برای تأسیس مرکز زنده فروشی و طبخ به تازگی داده شده است.
گوزلی در خصوص قیمت بالای ماهی نیز گفت: قیمت ماهی در مقایسه با قیمت مرغ و گوشت قرمز بالا نیست و افزایش قیمت نهاده و هزینه‌های جاری در کنار حقوق کارگر و هزینه برق و آب باعث رشد اندک قیمت ماهی شده است.
وی اضافه کرد: برای تولید یک کیلوگرم گوشت گوساله ۱۵ هزار لیتر آب، برای تولید همین میزان گوشت مرغ چهار هزار لیتر آب و برای تولید یک کیلوگرم گوشت ماهی تنها ۴۰۰ لیتر آب مورد نیاز است.
وی درخصوص راهکار کنترل قیمت ماهی اظهار داشت: افزایش تولید باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود، برای همین تلاش می‌کنیم به زودی و در سال آینده مرکز پرورش ماهی قزل‌آلا به میزان ۱۵۰۰ تن توسط بخش خصوصی در خداآفرین افتتاح می‌شود.
وی با بیان اینکه ادامه تلاش داریم مصرف آبزی در استان افزایش یابد، گفت: مصرف ماهی هزینه نیست و سرمایه گذاری برای حفظ سلامتی بدن است. مصرف هفته‌ای دو بار ماهی باعث افزایش طول عمر انسان می‌شود.

سرپرست شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزي استان با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه شیلات کشور، گفت: ۶۷ شرکت دانش بنیان در حوزه شیلات در کشور فعال است که سهم آذربایجان شرقی ۸ شرکت است و در حوزه های مختلفی چون ماهی زینتی و اولین ریز جلبلک اسپورینا با تولید انبوه کشور فعالیت دارند.
گزارش نصر می افزاید، شرکت صنایع غذایی آذرمرجان اولین و بزرگترین شرکت بسته بندی محصولات آبزی و شیلاتی در خصوص رشد تولید و در حمایت از تولید محصولات داخلی و اشتغال آفرینی اقدام به تولید و فرآوری ماهی قزل آلا و قزل آلای سالمونی به صورت فیله بدون پوست و بدون استخوان کرده است، مراسم رونمایی از این محصول جدید با حضور مسئولان استانی فردا پنج شنبه 21 اردیبهشت ماه در هتل رویال پالاس تبریز برگزار می شود.
انتهای پیام/
سرانه پایین مصرف ماهی در آذربایجان شرقی / مصرف ماهی؛ سرمایه گذاری برای حفظ سلامتی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار