معاون اجرایی رییس جمهور؛

کاهش ۱۰ درصدی رشد نقدینگی دستاورد مهم دولت سیزدهم است

1402/02/19 - 23:07 - کد خبر: 92100 نسخه چاپی

نصر: معاون اجرایی رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فعالیت های شبانه روزی دولت مردمی و انقلابی برای رشد همه جانبه کشور به خصوص در بخش اقتصادی، گفت: کاهش ۱۰ درصدی میزان رشد نقدینگی یکی از دستاوردهای بسیار مهم و اثرگذار اقتصادی دولت سیزدهم است.

به گزارش نصر، محسن منصوری عصر سه شنبه در نشست بررسی مصوبات سفر استانی هیات دولت به آذربایجان شرقی، اظهار کرد: اینکه در یک سال گذشته رشد شتابان و فزاینده نقدینگی در کشور مدیریت و کنترل شده و از ۳۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته است جزو موفقیت های مهم دولت به شمار می رود و کار بزرگی بوده که تحقق آن در گذشته سابقه نداشته است.
وی تلاش دولت برای رشد اقتصادی کشور را جزو برنامه های اولویت دار در رده های مختلف مدیریتی دولت دانست و خاطر نشان کرد: در بسیاری از شاخص های اقتصادی وضع عمومی خوبی بر کشور حاکم شده است، به گونه ای که رشد اقتصادی متوسط کشور در دوره دولت سیزدهم به چهار درصد رسیده است که این رقم در دولت های قبلی پیرامون عدد صفر قرار داشت.
منصوری افزایش عملکرد معنی دار در حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی، صادرات نفتی، غیرنفتی و افزایش ۱۵ درصدی صادرات نفتی و فروش مناسب آن از دیگر عرصه های درخشان اقتصادی مهم کشور اعلام کرد که در یکسال گذشته دستیابی به چنین موفقیت هایی بسیار مهم و قابل توجه است که در این زمینه به شدت نیازمند اطلاع رسانی هستیم.
وی همچنین به موضوع وضعیت خودرو در اقتصاد کشور اشاره و اضافه کرد: هرچند برخی انتقادات در این رابطه به حق است اما باید توجه داشت که دولت سیزدهم تولید سالانه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو را اکنون به یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه رسانده است، اما هنوز در موضوع قیمت گذاری مشکلاتی وجود دارد.
منصوری با وعده اینکه شرایط کشور به طور قطع بهتر می شود، دلیل این ادعای خود را مثبت بودن جهت حرکتی دولت سیزدهم با هدف رفع مشکلات اقتصادی بر اساس خوداتکایی دانست و ادامه داد: بدون تردید آمار و ارقام نشان دهنده مسیر درست و مثبت رو به قله دولت است که البته در این مسیر شاید مشکلات و دست اندازهایی وجود خواهد داشت که با مدیریت جهادی تلاش می شود این موانع رفع شده و ثمره این فعالیت های بی وقفه دولت، به مردم برسد.
وی عزم دولت سیزدهم را بر کار مداوم و بی وقفه دانست و با تاکید بر اینکه حرکت مجاهدانه شخص رییس جمهور بر کسی پوشیده نیست و آیت الله رییسی به طور شبانه روزی تلاش کرده و مسایل را شخصا" دنبال و پیگیری می کند، یادآور شد: اما دشمنان همواره به دنبال ناامید سازی مسئولان و مردم هستند تا بلکه بتواند به اهداف پلید خود دست یابند، اما توفیقات دولت فرصت طلبی را از دشمنان گرفته است و موفقیت های این دولت خدمتگذار یکی پس از دیگری حاصل می شود.
منصوری به شرایط بودجه ای کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ دولت با کسری ۴۸۰ هزار میلیاردی مواجه بود که در سال گذشته با وجود انواع مشکلات ریز و درشت کشور و نیز طراحی های دشمنان برای ضربه زدن به دولت جدید، افزون بر ۲۷۰ همت(هر همت یکهزار میلیارد تومان) در کشور برای پروژه های عمرانی تزریق اعتبار شد که این رقم در سال های پس از انقلاب اسلامی بی سابقه بوده است.
وی موفقیت های دولت در عرصه دیپلماسی را از دیگر موفقیت های دولت مردمی و انقلابی برشمرد و با اشاره به اینکه در این زمینه دولت بسیار فعالانه و با تحرک بالا عمل می کند، گفت: امروز بر اثر همین فعالیت های پویا و ثمربخش کشورهای مختلف منطقه برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران صف کشیده اند.
منصوری سفر اخیر ریاست جمهوری به کشور سوریه را به لحاظ سیاست منطقه ای و خارجی جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و در ابعاد مختلف قابل بحث و بررسی های کارشناسانه دانست و ادامه داد: این سفر تا مدت ها جبهه مقاومت را بیمه می کند و باید توجه داشت که نفس حضور ریاست جمهوری در این کشور برای منطقه امنیت ساز است.
وی افزود: موفقیت نظام دیپلماسی دولت سیزدهم برای همه قابل رویت و ارزیابی است که امروز روابط با کشورهایی مثل چین، روسیه و عربستان برای بسیاری از دشمنان قابل هضم نبوده و اطمینان داریم گشایش های بیشتری در آینده در این خصوص را تجربه خواهیم کرد.
معاون اجرایی رییس جمهور ، سفرهای استانی هیات دولت را میانبری برای ارایه خدمات باکیفیت و سریع به آحاد مردم در اقصی نقاط کشور توصیف کرد و گفت: بر اثر همین سفرها اتفاقات بسیار مهم و خوبی در شهرها و روستاهای مختلف کشور روی می دهد که ثمره نهایی آن جلب اعتماد عمومی مردم است.
منصوری فعال سازی پروژه های مختلف عمرانی و تزریق منابع به استان ها را از جمله فواید این سفرها دانست و ادامه داد: اینکه در چند ماه گذشته و پس از سفر خرداد ماه ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی هفت هزار و ۲۰۰ همت از مجموع مصوبات به بخش های مختلف این استان پرداخت شده است که در هیچ دولتی سابقه نداشته که در این فرصت این میزان منابع در اختیار باشد.
وی پیشرفت انجام پروژه های مختلف در بخش آب، فاضلاب، سلامت و درمان و راه در آذربایجان شرقی را بسیار مناسب خواند و با بیان اینکه اعتبارات سفر های استانی جزو تعهدات دولت بوده و باید دستگاه های اجرایی برای جذب منابع تلاش کنند، گفت: متاسفانه در این بخش تعدادی از دستگاه ها عقب مانده اند که باید تلاش مضاعف کرده و آسیب شناسی مدیریتی کنند، چون در این رابطه هیچ بن بستی برای دولت وجود ندارد و اگر نقصانی است متوجه ضعف در پیگیری ها است.
منصوری از رتبه سوم آذربایجان شرقی در زمینه تخصیص اعتبارات سفر استانی خبر داد و اظهار کرد: هرچند سفر استانی هیات دولت به این منطقه جزو اولین ها نبود اما به دلیل اهمیت این استان و نیز شرایط مهم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در نظام تخصیصات در اولویت است.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی و تبریز برای دولت در معادلات ملی تنها یک استان تعریف نمی شود، یادآور شد:این استان به لحاظ منطقه ای در روند سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی شمال غرب کشور و حتی کشورهای منطقه اثرگذار است و اگر این استان حرکت کرده و زمینه های توسعه ای بیشتری داشته باشد، بدون تردید از منافع آن تمام کشور و به خصوص استان های همجوار سود خواهند برد.
مدل توسعه ای آذربایجان شرقی با سه ضلع مشارکت مردمی، همدلی ارکان حکومتی و توان بخش خصوصی طراحی شده است
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم مدل توسعه ای این استان بر اساس سه ضلع مشارکت مردمی، ایجاد همدلی بین تمام ارکان اداری و حکومتی و بهره گیری از توان بخش خصوصی طراحی و ترسیم شده است، گفت: بر همین اساس با وجود تحرکات خاص دشمنان برای به حاشیه کشاندن این استان و تبریز، به دلیل همدلی و وفاق بین دولت و مردم این ترفندها هرگز به نتیجه نرسید.
عابدین خرم توانمندی های اقتصادی، تجاری، معدنی و صنعتی آذربایجان شرقی را از فرصت های بسیار مهم برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه دانست و افزود: در حال حاضر ۲۲۰ همت در زمینه های مختلف تولیدی و صنعتی توسط بخش خصوصی استان در حال سرمایه گذاری است که افزون بر ۱۰ طرح آنها بالای ۱۲ همت ارزش سرمایه گذاری دارند که تمام این طرح ها طبق آمایش سرزمینی بوده است تا زنجیره های تولید در استان تکمیل تر شود.
وی مجموع مصوبات سفر استانی هیات دولت به آذربایجان شرقی را ۱۷۹ مصوبه اعلام کرد که بیشتر آنها به پروژه های نیمه تمام اختصاص داشته و تنها ۱۵ تا ۲۰ مصوبه فعال نیست و بقیه وضع مناسبی دارند.
خرم با اشاره به اینکه تعداد ۳۰ پروژه از مصوبات سفر استانی هیات دولت به اتمام رسیده است، اضافه کرد: امروز آذربایجان شرقی به برکت همین سفرها به کارگاه بزرگ تبدیل شده است که دستاوردی بسیار مهم به شمار می رود.
سفر معاون اجرایی رییس جمهور به آذربایجان شرقی برای پیگیری مصوبات استانی سفر آیت الله رییسی در خرداد ماه سال گذشته به تبریز و بازدید از طرح های این سفر انجام شد.
وی امروز از پروژه های راه آهن تبریز- میانه ( ایستگاه راه آهن خاوران تبریز)، بیمارستان جامع سرطان تبریز، قطعه ۶ اتوبان ارومیه - تبریز، مقبره الشعرا، تراکتور سازی و شرکت شیشه آذر تبریز بازدید کرد.
منصوری همچنین در همایش ۱۰ هزار نفری جوانان تمدن ساز هلال احمر آذربایجان شرقی در سالن پور شریفی تبریز شرکت و سخنرانی کرد.
انتهای پیام/
کاهش ۱۰ درصدی رشد نقدینگی دستاورد مهم دولت سیزدهم است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار