معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی:

مراقب «بیماری هزار چهره» باشید

1398/02/04 - 10:26 - کد خبر: 921 نسخه چاپی

نصر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی نسبت به بیماری هزار چهره مشترک بین انسان و دام هشدار داد.

به گزارش نصر به نقل از مهر، مهدی حامی با اشاره به اینکه بیماری تب مالت یک بیماری عفونی است که به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد، خاطرنشان کرد: تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است که به دلیل سختی تشخیص آن به بیماری هزار چهره معروف است، باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

وی با بیان اینکه شیوع این بیماری در مناطقی که نگهداری دام‌ها در شرایط غیربهداشتی و در کنار زندگی انسان‌ها باشد، بیشتر است، افزود: این بیماری به هر شکلی خود را نشان می‌دهد و گاهی باعث آسیب در چشم و گاهی باعث آسیب در مغز و دستگاه‌های مختلف بدن می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به علائم این بیماری گفت: دردهای استخوانی و دردهای مفاصل و به ویژه ستون فقرات فرد درگیر می‌شود و اگر طول بکشد تا حد فلج شدن نیز پیش می‌رود.

وی افزود: افرادی که از گوشت حیوانی استفاده کردند که سلامت آن قابل اطمینان نیست، این بیماری قابل انتقال است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: علائمی که این بیماری ایجاد می‌کند تورم در بافت‌های اندام‌های تناسلی دام‌های نر و در دام‌های ماده علاوه بر آن، باعث سقط جنین‌های طوفانی می‌شود.

حامی همچنین با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های انتقال در جمعیت‌های روستایی از طریق ترشحات جنینی و یا زمان‌های سخت زایی می‌تواند از طریق خراش‌های دست دامدار به فرد منتقل شود.

وی واکسیناسیون را راه اصلی کنترل این بیماری عنوان کرد و گفت: در واکسیناسیون دام سنگین جمعیت گاوی را از یک سالگی به بعد و جمعیت گوساله را از ۴ ماهگی تا ۱۲ ماهگی واکسینه می‌کنیم و در دام سبک، تنها در بره‌ها انجام می‌گیرد که از ۳ ماهگی تا یک ماه قبل از جفت گیری صورت می‌گیرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: هم اکنون فصل واکسیناسیون تب مالت بره است که رایگان انجام می‌گیرد و تمهیدات لازم جهت تأمین و دپوی واکسن صورت گرفته است.

حامی در بخش دیگری با اشاره به میزان بروز این بیماری در کشور ما اظهار داشت: میزان بروز در کشور ما حدود ۱۹ در ۱۰۰ هزار نفر است که در استان آذربایجان شرقی شایعه تر بوده و بین ۲۰ تا ۲۲ در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: اگر مردم شیر و یا پنیر محلی استفاده می‌کنند شیر باید حداقل به مدت ۵ دقیقه جوشانده شده و پنیر هم باید حداقل به مدت ۳ ماه در آب نمک ۱۷ درصد نگهداری شود و در واقع از پنیر کهنه استفاده شود.

انتهای پیام/

مراقب «بیماری هزار چهره» باشید نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار