رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور؛

مدیریت اسناد ملی شمال غرب به ساختمانی استاندارد نیاز دارد

1402/02/19 - 17:10 - کد خبر: 92077 نسخه چاپی

نصر: رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور با بیان اینکه نداشتن ساختمان پیشرفته و استاندارد، مشکل اصلی این مدیریت است، گفت: فعالیت ­های مربوط به آرشیو یک فعالیت تخصصی نیازمند امکانات لازم است که وجود ساختمان استاندارد ضروری بوده طوری که امکان نصب تجهیزات در آن وجود داشته باشد.

به گزارش نصر، غلامعلی پاشازاده روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به مناسب روز ملی اسناد اظهار کرد: محل فعلی سازمان (ساختمان تاریخی اردوبادی) در مقابل مسایلی مانند زلزله و سیل نیز ایمن نیست و به خاطر اینکه ثبت ملی شده، فعالیت در آن با محدودیت هایی مواجه است.
وی افزود: امکان فعالیت های علمی، توسعه آرشیوی و استفاده از تجهیزات با محدودیت روبرو است.
۲۰۰ میلیون برگ سند باارزش تاریخی در سازمان اسناد شمال غرب نگهداری می شود
وی گفت: در سازمان اسناد شمالغرب کشور که در سال های بعد پیروزی انقلاب تاسیس شده اکنون ۲۰۰ میلیون برگ سند یا نقشه با ارزش تاریخی بالا نگهداری می شود که دو میلیون برگ آن فهرست نویسی شده است.
پاشازاده افزود: نفیس ترین سند مربوط به دستخط آیت الله میرزای شیرازی در نهضت تنباکو همراه با اسناد و تصاویر مربوط به قیام مردم تبریز در سال های قبل و حین پیروزی انقلاب اسلامی در این مرکز نگهداری می شود.نفیس ترین سند مربوط به دستخط آیت الله میرزای شیرازی در نهضت تنباکو همراه با اسناد و تصاویر مربوط به قیام مردم تبریز در سال های قبل و حین پیروزی انقلاب اسلامی در این مرکز نگهداری می شود.
وی همچنین به وظایف این مدیریت در حوزه اسناد اشاره کرد و گفت: در وهله اول وظیفه داریم اسناد ادارات و سازمان ها را ارزشیابی و منتقل کنیم.
وی ادامه داد: بعد از اینکه بایگانی های ادارات از جاری به راکد تبدیل می شود استفاده روزمره برای ادارات ندارد بر این اساس با سازمان اسناد و کتابخانه ملی مکاتبه می شود و کارشناس ارزشیابی سازمان در بایگانی راکد ادارات حاضر شده و با پالایش، اسناد ارزشمند تاریخی را به این سازمان انتقال می دهد.
پاشازاده اضافه کرد: حوزه دیگر وظیفه این مدیریت، به اسناد در دست مردم مربوط می شود و اسنادی را که در دست خانواده هاست از آنها به شیوه های مختلف گردآوری کرده و به نام آنها در مدیریت ثبت و نگهداری می شود البته گاه با قیمت کارشناسی شده از طرف سازمان از آنها خریداری و در مدیریت نگهداری می شود.
وی افزود: اسناد بعد از انتقال به مدیریت در نوبت فهرست نویسی قرار می گیرند و برای این کار ابتدا اسناد به تهران فرستاده می شوند تا ضد عفونی شوند زیرا که این اسناد که سال ها در بایگانی ها مانده اند و گاه از نگهداری اصولی بی بهره بوده اند انواع قارچ ها و آلودگی ها را دارند به همین خاطر ضدعفونی آنها ضرورت دارد.
پاشازاده گفت: در مرحله فهرست نویسی نیز پرونده ها و اسناد به طور کامل تمیز می شود و به طور مرتب و منظم بر اساس شکل اداری اصلی خود صفحه گذاری و اطلاعات اسناد و پرونده ها مطالعه و برای آنها شناسنامه ای دقیق تهیه می شود سپس در کاربرگه ها ثبت می شود.
وی در مورد نحوه استفاده محققان از سازمان اسناد شمال غرب کشور، افزود: زمانی که محققان بر اساس اطلاعات کاربرگ ها خواستار دستیابی به اسناد می شوند اسکن آن اسناد در اختیار محققان قرار می گیرد.
وی افزود: البته در وهله اول آنها باید از سایت سازمان موضوعات و کلیدواژه های مورد نظر خودشان را جستجو کنند و شماره اسنادی را که برای تحقیق آنها مفید هستند یادداشت کرده و بعد به مدیریت مراجعه کنند.
پاشازاده گفت: در حوزه کتاب نیز وظیفه این مدیریت، گردآوری انتشارات استانی و ارسال آنها به تهران برای درج در کتابخانه ملی است.
وی اضافه کرد: کتابخانه ای نیز وجود دارد که محققان می توانند در آنجا از منابع موجود استفاده و آنها را مطالعه کنند.
وی از مردم استان درخواست کرد تا اسناد، کتاب و عکس های تاریخی خودشان را به سازمان مدیریت بسپارند و اجازه دهند این اسناد در اختیار محققان قرار گیرد یا اگر تمایل دارند اسناد یا کتب و قرآن خطی خودشان همچنان در خانواده نگهداری شود برای نگهداری آنها از کارشناسان ما در مدیریت شمالغرب راهنمایی بگیرند تا دچار آسیب های غیر قابل جبران نشود.
وی همچنین از مسئولان استانی درخواست کرد تا با دقت بیشتر به مسایل بایگانی های راکد خود رسیدگی و اگر بایگانی راکدی دارند برای تعیین تکلیف آن با سازمان اسناد و کتابخانه ملی مکاتبه کنند تا در صورت لزوم از کارشناسان ما برای انجام امور راهنمایی بگیرند.
پاشازاده اضافه کرد: امیدوارم فضای بهتری برای فعالیت مدیریت از طرف مسوولان استانی فراهم شود و دغدغه های مردم فرهنگ دوست در مورد نگهداری اصولی از میراث مکتوب با تدارک ساختمانی استاندارد برطرف شود.
وی یادآور شد: در این سازمان نقشه، سند، عکس، کتاب و نامه های تاریخی قدیمی اشخاص، سازمان ها و ادارات که دارای ارزش تحقیقی و تاریخی هستند نگهداری و قارچ زدایی می شود.
به گزارش ایرنا، مدیریت شمالغرب سازمان اسناد و کتابخانه ملی یکی از مدیریت های منطقه ای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است که از حدود سی سال پیش در شهر تبریز دایر شد.
محل فعلی این مدیریت در ساختمان اردوبادی از ساختمان های دوره پهلوی اول است که ثبت ملی شده و جزو خانه های تاریخی تبریز است.
این ساختمان که به سبب تعلق به یک روانشناس به نام اردوبادی به ساختمان اردوبادی شناخته شده است در دهه هفتاد توسط شهرداری تبریز خریداری و برای استقرار مدیریت شمالغرب سازمان اسناد و کتابخانه ملی اختصاص یافت.
محدوده فعالیت کتابخانه و سازمان اسناد ملی منطقه شمال غرب کشور در تبریز استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل است.
انتهای پیام/
مدیریت اسناد ملی شمال غرب به ساختمانی استاندارد نیاز دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار