خبر/

معاون اجرایی رییس جمهور از راه آهن بستان آباد - خاوران بازدید کرد

1402/02/19 - 09:13 - کد خبر: 92029 نسخه چاپی

نصر: محسن منصوری، معاون اجرایی رییس جمهور روز سه شنبه، در جریان سفر یک روزه به آذربایجان شرقی به همراه مسئولان استانی، از از فاز دوم پروژه راه آهن بستان آباد - خاوران بازدید کرد.

به گزارش نصر، پروژه راه آهن بستان آباد - خاوران از کیلومتر ۱۳۲ تا ۱۷۶ به طول ۴۴ کیلومتر خط اصلی و چهار کیلومتر خطوط ایستگاهی – بستان آباد( قطعه ۷) تا خاوران بوده و یک هزار و ۷۲ متر پل بزرگ و سه هزار و ۶۸۰ متر تونل را شامل می‌شود.
زیرسازی پروژه با پیشرفت ۱۰۰ درصد به پایان رسیده و روسازی آن به صورت یک خطه با پیشرفت ۹۹ درصد اجرا شده، ریل گذاری و تراورس چینی خطوط اصلی به پایان رسیده و خطوط ایستگاهی و عملیات تکمیلی در دست اجرا بوده و پیشرفت کلی پروژه بستان آباد خاوران در حال حاضر ۹۹ درصد به صورت تک خطه است.
این پروژه دارای ۲ ایستگاه شامل درجه سه ایمناب که تکمیل شده و درجه دو خاوران که با پیشرفت ۷۹ درصدی در حال اجراست.
اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور برای مسیر بستان آباد - میانه ۷۵۰ میلیارد تومان بوده که تا کنون ۷۳۰ میلیارد تومان جذب و هزینه شده است.
فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز ( میانه - بستان آباد) به طول ۱۳۲ کیلومتر از میانه سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و شامل سه هزار و ۷۰۰ متر پل بزرگ، یک هزار و ۱۵۴ متر تونل و چهار هزار و ۳۶۹ متر گالری بوده و این پروژه شامل سه ایستگاه درجه سه که تکمیل شده، سه ایستگاه درجه دو ترکمانچای با پیشرفت ۳۱ درصد، تیکمه داش با پیشرفت ۶۴ درصد و بستان آباد با پیشرفت ۸۶.۵۷ درصد در حال تکمیل است.
پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده است، این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و ۶۲۳ متر است.
این پروژه با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز - تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز - تهران به مدت ۴.۵ ساعت برای قطارهای مسافری و پنج ساعت برای قطارهای باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری، عبور مسیر از مناطق کم عارضه تر از مسیر موجود میانه – مراغه - تبریز که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند و قابلیت برقی شدن خط آهن تهران – تبریز و کاهش آلایندگی محیط زیست اجرا شده است.اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا کنون بیش از سه هزار و ۷۲۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.
اعتبار مورد نیاز برای جهت تکمیل بستان آباد خاوران نیز برابر ۱۴۴میلیارد تومان و جهت اتمام پروژه و تکمیل کل پروژه راه آهن میانه- تبریز به صورت دو خطه سه هزار و ۴۴۴میلیارد تومان برآورد می شود.
بر اساس این گزارش، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور، دوشنبه شب، جهت بازدید از پروژه‌های اجرایی تبریز وارد این شهر شد.
منصوری امروز - سه شنبه - در این سفر یک روزه به تبریز - از ایستگاه خاوران راه آهن میانه-تبریز بازدید کرده و در جریان آخرین وضعیت این پروژه چندین ساله که امروز به ایستگاه خاوران رسیده، قرار می‌گیرد.
معاون رئیس جمهور در ادامه این سفر از بیمارستان جامع سرطان، قطعه شش اتوبان ارومیه-تبریز و مقبره الشعرای تبریز نیز بازدید می‌کند.
شرکت در اجتماع ۱۰ هزار نفری جوانان تمدن ساز، بازدید از طرح اقدام ملی مسکن سهند، دیدار با فعالان فرهنگی و پیگیری مصوبات سفر نیز از جمله برنامه‌های سفر یک روزه منصوری به تبریز خواهد بود.
انتهای پیام/
معاون اجرایی رییس جمهور از راه آهن بستان آباد - خاوران بازدید کرد خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار