مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی:

هر اقدام فناورانه باید مبتنی بر شناخت ها باشد

1402/02/18 - 17:25 - کد خبر: 92006 نسخه چاپی

نصر: در جلسه‌ای با حضور صنعتگران، آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای تبریز و تعدادی از مهارت آموزان مدال آور استان با سرکنسول ایران در استان سیوتیک ارمنستان که در محل اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد، بر همکاری‌های انتقال مهارت میان دو کشور تاکید و احداث مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مشترک در ارمنستان در دستورکار قرار گرفت.

به گزارش نصر، "علی مشایخی"، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی در این جلسه، اظهار کرد: امیدواریم این جلسه زمینه ساز ایجاد یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مشترک مابین ایران و ارمنستان در این کشور شود.
وی تاکید کرد: نقش صنایع و بخش خصوصی در اجرای این برنامه قطعا موثر خواهد بود، از سویی صنایع استان همواره در بحث آموزش فنی و حرفه‌ای پیشتاز بوده‌اند.
مرتضی عابدین ورامین، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان سیوتیک ارمنستان نیز با بیان این‌که مبنای توسعه هر کشوری بحث آموزش است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری به بحث مهارت آموزی تاکید فراوان داشته و این موضوع را امری مهم تلقی کرده‌اند.
وی در ادامه با بیان این‌که هر اقدامی باید مبتنی بر شناخت باشد، افزود: باید در هر صنفی حتی بحث سیاست خارجه نیز پیش از عمل، شناخت داشته باشیم. کشور ارمنستان یک کشور کوچک از نظر وسعت و جمعیت است و شهر کاپان به مرکزیت استان سیوتیک نیز جمعیت و وسعت کمی دارد اما اهمیت راهبردی همین منطقه کوچک با تاسیس سرکنسول در آن برای ما قابل مشهود است.
وی ادامه داد: حضور آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ارمنستان پیش از عضویت در اتحادیه اوراسیا قطعا می‌تواند تمرین خوبی باشد و همکاری‌های فنی خوبی مابین فناوران و هنرآموزان آذربایجان شرقی و سیوتیک شکل بگیرد و این امر موقعیت‌ها و تجربه‌های مختلفی را برای تبریز خواهد داشت.
عابدین گفت: ارمنستان در بحث هنر یکی از کشورهای معروف منطقه است و در بحث آموزش نیز بستر بسیار زیادی برای ارتقا دارد و بازار خوب آموزشی برای ما محسوب می‌شود. از سویی ارمنستان که در منطقه قفقاز واقع شده اشتراکات فراوان فرهنگی نیز با ما دارد.
وی تاکید کرد: پیش از اقدام به عمل باید شناخت از کشور مقابل به دست آید که در این راستا ماهانه می‌توان میزبان چهار نفر از هنرآموزان و مهارت آموزان جوانی که در مسابقات ملی و بین المللی مهارت مدال آور بودند در استان سیوتیک شد تا با همین رفت و آمدها، ارتباطات ارتقا یابد و شناخت هم بیشتر شود.
صمد قاسمیه، نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای کشور و رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمــایـــی آموزشگاه‌های آزاد فنـی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی نیز افزود: نزدیک به ۸۰۰ آموزشگاه فعال فنی و حرفه‌ای در استان وجود دارد که انواع رشته‌های فنی چون الکترونیک، موبایل، کامپیوتر، صنایع دستی، صنایع غذایی و ... را تدریس می‌کنند.
وی ادامه داد: با احتساب فعالیت میانگین ۱۰ نفر در هر آموزشگاه، اکنون بین هشت هزار الی ۱۰ هزار نفر در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان در حال اشتغال هستند.
وی گفت: تعداد ۲۳ هزار آموزشگاه فعال فنی و حرفه‌ای نیز در سطح کشور وجود دارد که اغلب رشته‌های خدمات، صنعت و کشاورزی را تحت پوشش قرار داده‌اند.
قاسمیه در ادامه پیشنهاد تشکیل کمیته‌های مشترک بخش خصوصی در کشور و انتقال تجربیات را داد و افزود: بحث بهره مندی از ظرفیت‌ها، معرفی دستاوردها و شیوه‌های مهارت آموزی، اعزام مربی، بهره گیری از دانش مهارت آموزان و هم افزایی را می‌توان از جمله موارد همکاری بین دو طرف عنوان کرد.
انتهای پیام/
هر اقدام فناورانه باید مبتنی بر شناخت ها باشد سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار