‌معاون منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی خبرداد؛

اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران

1402/02/17 - 13:51 - کد خبر: 91903 نسخه چاپی

نصر: معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی برنامه‌های این اداره‌کل برای پیشگیری و اطفای حریق‌های احتمالی جنگل‌های ارسباران را تشریح کرد.

به گزارش نصر، جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان‌های اهر، کلیبر، خداآفرین، ورزقان، جلفا و هوراند صبح شنبه با محوریت پیشگیری و اطفای حریق جنگل‌های ارسباران برگزار شد.
در این نشست که مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، فرمانداران شهرستان‌های ششگانه حوزه جنگل‌های ارسباران، شهرداران، مدیران جهاد کشاورزی، فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی، مدیران هلال احمر، آتش نشانی، مدیران و عوامل یگان حفاظت ادارات منابع طبیعی و حفاظت محیط‌زیست نیز حضور داشتند، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با تشریح ویژگی‌های جنگل‌های ارسباران و ضرورت حفاظت و صیانت از این جنگل‌ها، راه‌های پیشگیری و اطفای به موقع حریق‌های احتمالی را تشریح کرد.
علی قنبری سه عامل حریق را ماده سوختنی، هوا و حرارت عنوان نموده و افزود: در بحث پیشگیری باید از اضلاع سه گانه مثلث حریق باید ضلع انتقال حریق را قطع کنیم.
وی بحرانی‌ترین ایام آتش سوزی جنگل‌های ارسباران را ایام تعطیل و آخر هفته و بحرانی‌ترین ساعات آتش سوزی ۱۲ ظهر تا ۶ عصر عنوان نموده و ابراز داشت: علت عمده آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران غیرعمدی و بواسطه سهل انگاری گردشگران، بهره برداران و دامداران است.
قنبری در ادامه به اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در جهت پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱ با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم از جمله بکارگیری دیده بان حریق از طریق انعقاد قرارداد با بسیج سازندگی سپاه عاشورا، احداث خطوط آتش بَر در مناطق بحرانی آتش سوزی، تأمین و توزیع به موقع تجهیزات مورد نیاز و تشکیل تیم‌های واکنش سریع از نیروهای ورزیده ستاد اداره کل شاهد کاهش چشم گیر در تعداد و سطح آتش سوزی نسبت به سال‌های گذشته بودیم.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن، ۶۰ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۹۰ درصد کاهش سطح آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع داشتیم.
قنبری با اشاره به تبصره ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری جنگل‌ها و مراتع، مشارکت کلیه مأمورین دولتی اعم از لشکری و کشوری و شهرداری‌ها در آتش سوزی جنگل‌ها با درخواست منابع طبیعی را علاوه بر وظیفه شهروندی یک تکلیف قانونی تلقی نمود و اظهار داشت و ابراز امیدواری کرد با همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران و مشارکت افراد بومی و محلی و دستگاه‌های هفده گانه بتوانیم از بروز آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران پیشگیری کنیم و خدای نکرده در صورت بروز آتش سوزی در همان ساعات اولیه آتش را اطفا کرده و از توسعه آن جلوگیری نمائیم.
انتهای پیام/
اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار