رئیس‌جمهور؛

کار اقتصادی و تجاری را به مذاکرات گره نزده‌ایم/ آمریکا پیمان‌شکنی کرد

1402/02/17 - 11:21 - کد خبر: 91880 نسخه چاپی

نصر: رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما رشد و تولید کشور را به مذاکرات سیاسی بند نمی‌کنیم و نخواهیم کرد، گفت: ما از موضع عزت همه مذاکرات را دنبال می‌کنیم و این آمریکاست که پیمان‌شکنی و میز مذاکره را ترک کرده است.

به گزارش نصر، سیدابراهیم رئیسی در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد منشأ ارتباط اقتصادی و تجاری بین ایران و دیگر کشورها خواهد شد و سطح ارتباطات تجاری ارتقا خواهد یافت.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بیشتر به صنعت نفت و گازش شناخته می‌شد اما دیگر توانمندی‌های کشور به دلیل اینکه تاکید روی نفت و گاز بود مورد غفلت قرار گرفته است؛ هم در معرفی و هم در ارتباطات با این حوزه. به همین دلیل سطح روابط اقتصادی ما با کشورها می‌تواند به سطح بالاتری برسد.
رئیسی یادآور شد: حتماً ظرفیت دیگر کشورها برای بازرگانان و فعالان ما باید شناخته شود. یکی از وظایف مهم دفترهای بازرگانی ما در کشورها همین امر است. در این دوره تلاش کردیم با فعال کردن این دفترها چنین ماموریتی را انجام دهیم.
رئیس جمهوری تاکید کرد: برگزاری این رویداد هم به شناخت این ظرفیت‌ها کمک می‌کند. بعد از شناخت ظرفیت‌های جمهوری اسلامی که ابعادی مختلفی دارد، اینکه ۷۰۰ مجموعه بزرگ اقتصادی در این نمایشگاه فعلی حاضر شوند زمینه‌ای برای کار تجاری در ایران است.
وی با بیان اینکه محصولات ما امروز در کشورهای همسایه و دنیا قابل‌ رقابت با کشورهای مدعی در آن محصولات محسوب می‌شود، گفت: هم در حوزه دارو و هم در تجهیزات پزشکی کارهای بزرگی در حوزه دانش‌بنیان انجام شده است. اینکه ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید و صادر می‌شود، افتخار است. در صنایع فولادی کارهای بزرگی انجام شده و در حال انجام است. همچنین در پتروشیمی و معادن فعال در کشور هم کارهای قابل‌توجهی در این مدت انجام شده و در دست اقدام است.
رئیسی با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری می‌تواند یکی از محل‌های بازدید تجار خارجی باشد، اظهار کرد: هیئت‌های اقتصادی دیگر کشورها و روسای جمهورشان از این بخشها بازدید کردند و در شگفت بودند که با همه تحریم‌ها ما به این جایگاه دست یافته‌ایم. صنعت دفاعی و هسته‌ای که به کنار اما دشمنان برای اینکه بسیاری از دیگر بخش‌های دانش و علم و فناوری به دست ما نرسد تلاش‌های فراوانی می‌کنند ولی دانش در بسیاری حوزه‌ها از جمله صنایع دفاعی و هسته‌ای بومی‌سازی شده است.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: محققان ما در این زمینه‌ها نه تنها به بومی‌سازی دانش صورت داده‌اند بلکه صاحب نظریه هم هستند و این امر با کمک دانش‌بنیان‌ها پیش رفته است.
وی تصریح کرد: اینکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد فشارهای حداکثری ما به ایران مفتضحانه شکست خورده است، نشان از این دارد که دانشمندان ما توانسته‌اند تحریم‌ها را دور بزنند و آن‌ها را خنثی کنند. اما به این کارهایی که انجام شده نباید بسنده کرد بلکه باید گام‌های بلندی برای آن برداشت.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه از خام‌فروشی باید جلوگیری کرد و به کار دانش‌بنیان اهمیت داد، اظهار کرد: امروز شرایط خوبی برای تولید شکل گرفته و از تولیدکنندگان می‌خواهم به سمت تولید حرکت کنند. زمینه باید برای بالاترین کیفیت و کمیت که هم بازار داخلی و هم بازار خارجی را داشته باشد، فراهم شود. ارزان‌فروشی هم در این زمینه تاثیر خود را دارد و از همین جهت رغبت بیشتری برای صادرات کالا وجود دارد. نباید کیفیت را فدای کمیت کرد و باید به این نکته توجه داشت که کیفیت کالا برای عرضه بهتر آن اهمیت بسیاری دارد.
رئیسی یادآور شد: ما رشد و تولید کشور را بند به مذاکرات سیاسی نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. ما از موضع عزت همه مذاکرات را دنبال می‌کنیم و این آمریکا است که پیمان‌شکنی کرد و میز مذاکره را ترک کرد. این اروپاست که نقض تعهد کرده است و در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پانزده بار اعلام کرده که ما به تعهدات خود عمل کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: ما حرف منطقی و متین داریم، ما سخنان عقلانی داریم و خود اروپایی‌ها هم اعلام کرده‌اند که حرف‌های قابل‌دفاعی دارید ولی ما کار اقتصادی و تجاری را به مذاکرات گره نزده‌ایم.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: صادرات بیش از ۵۰ میلیارد دلاری رکورد چهل ساله ماست و نشان می‌دهد دولت در رونق دادن به تولید و حمایت از آن مصر است.
انتهای پیام/
کار اقتصادی و تجاری را به مذاکرات گره نزده‌ایم/ آمریکا پیمان‌شکنی کرد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار