خبر/

راه‌اندازی نخستین واحد تحقیقات بیماری حبوبات کشور در مراغه

1398/09/20 - 12:22 - کد خبر: 9188 نسخه چاپی

نصر:رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از راه‌اندازی نخستین واحد تحقیقات بیماری حبوبات کشور در مراغه خبر داد.

 به گزارش نصر به نقل از فارس، صابر گلکاری امروز اظهار داشت: نخستین واحد تحقیقات و پایش بیماری حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای کشور در مراغه راه‌اندازی شد.

وی گفت: این واحد به عنوان مجهزترین مرکز شناسایی بیماری‌ها و پایش آفات حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی در کشورهای منطقه است.

 گلکاری افزود: با راه‌اندازی این واحد از این پس بیماری‌های ارقام موجود در کشور شناسایی می‌شود تا محصولاتی با مقاومت بیشتر نسبت به بیماری‌ها معرفی شود.

وی اضافه کرد: در مرحله اول تحقیقات این واحد هفت بیماری غلات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه در کشور شناسایی شده و در حال ارزیابی است.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور این واحد تحقیقاتی از اتاق کشت، آزمایشگاه و گلخانه تشکیل شده است.

وی یادآور شد: به‌خاطر فراهم بودن زیرساخت‌های آزمایشگاهی در ستاد مرکزی موسسه در مراغه برای راه‌اندازی آن 5 میلیارد ریال هزینه شده است.

گلکاری اضافه کرد: برای پایداری تولید در دیمزارهای کشور لازم است کشت حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و روغنی بیشتر شود که با افزایش زیرکشت حبوبات بیماری‌های گیاهی نیز افزایش می‌یابد.

بیماری‌ها به مزارع حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه در کشور در سال 30 تا 40 درصد خسارت وارد می‌کند.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه با پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در 16 استان دیم‌خیز کشور فعالیت تحقیقاتی دارد.

انتهای پیام/

راه‌اندازی نخستین واحد تحقیقات بیماری حبوبات کشور در مراغه خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار