خبر/

رشد ۶ درصدی بارش‌ها در کشور طی ۸ ماه گذشته

1402/02/16 - 15:13 - کد خبر: 91824 نسخه چاپی

نصر: تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب نشان می‌دهد میزان بارندگی‌ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) تا روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه به ۱۸۸.۱ میلیمتر رسید که نسبت به سال آبی گذشته ۶ درصد رشد را نشان می‌دهد، اما نسبت به دوره بلندمدت کاهش ۱۵ درصدی دارد.

به گزارش نصر، تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه با ۱۸۸.۱ میلی‌متر بارش در مقایسه با زمان مشابه پارسال که ۱۷۷.۵ میلیمتر داشته ۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.
میزان بارش در این مدت در مقایسه با دوره بلندمدت با بارش ۲۲۱.۹ میلیمتر، کاهش ۱۵درصدی را نشان می‌دهد.
بر پایه این گزارش، استان کهگیلویه و بویراحمد در بین استان‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه با دریافت ۷۸۰.۹ میلیمتر بارش در مقایسه با ۵۶۰.۸ میلیمتر بارش پارسال، با رشد ۳۹ درصدی مقام پُربارش‌ترین استان‌های کشور را دارد.
همچنین استان چهارمحال‌وبختیاری از ابتدای سال آبی جاری تا اول اردیبهشت‌ماه با دریافت ۷۳۷.۶ میلیمتر بارش در مقایسه با ۵۹۸.۱ میلیمتر بارش سال آبی پارسال با رشد ۲۳ درصدی مقام دوم پربارش‌ترین استان‌های کشور را از آن خود کرده است.
استان سیستان و بلوچستان نیز در مدت یاد شده با دریافت ۵۹.۶ میلیمتر بارش در مقایسه با ۶۳.۹ میلیمتر بارش پارسال با کاهش ۷ درصدی، دارای کاهش بارندگی است.
به گزارش ایرنا، ایران دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده و دارای متوسط بارش ۲۵۰ میلی‌متر است که این میزان بارش حدود یک‌سوم متوسط جهانی است.
متوسط بارش کشور در گذر زمان روبه‌کاهش بوده است، به‌طوری که میانگین بارش ۵۳ساله کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر بوده، اما میانگین ۱۳ساله اخیر به ۲۳۲ میلیمتر کاهش‌یافته است.
انتهای پیام/
رشد ۶ درصدی بارش‌ها در کشور طی ۸ ماه گذشته خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار