رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز؛

۳۳ درصد صادرات آذربایجان شرقی با گواهی مبداء اتاق بازرگانی تبریز انجام شد

1402/02/16 - 13:50 - کد خبر: 91820 نسخه چاپی

نصر: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز از صدور ۲۰ هزار و ۸۶۳ فقره گواهی مبداء به منظور صادرات کالا از این اتاق خبر داد و گفت: صادرات انجام شده استان در سال گذشته با گواهی مبداء این اتاق ۳۳ درصد کل صادرات استان است.

به گزارش نصر، یونس ژائله، روز شنبه در گفت و گو اظهار کرد: بر این اساس سال گذشته بیش از ۷۴۹ هزار و ۷۶۸ تن کالا به ارزش ۵۲۸ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۹۸۶ دلار از این اتاق صادر شده است.
وی افزود: کالاهای صادراتی به کشورهای مختلف از جمله ترکیه، ارمنستان، صربستان، عمان، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان، دانمارک، پرو، نروژ، چک، قطر، اردن و پاکستان ارسال شده است.
ژائله با اعلام اینکه در فروردین ماه امسال یکهزار و ۳۸۲ فقره گواهی مبداء برای صادرات کالا از سوی این اتاق صادر شده است، افزود: از این تعداد یک‌هزار و ۳۱۲ فقره گواهی از مرکز خدمات صادرات، ۴۸ فقره از طریق گمرک سهلان، هفت گواهی در اتاق جلفا و ۱۵ فقره در اتاق بناب صادر شده است.
وی اظهار کرد: وزن ناخالص کالاهای صادر شده در فرودین ماه امسال با گواهی مبداء اتاق تبریز حدود ۴۸ هزار تن و به ارزش بیش از ۲۹ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است.
رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: کالاهای صادراتی در ماه گذشته شامل محصولات صنایع غذایی، کشاورزی، صنعتی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات، شیمیایی و پتروشیمی، سنگ و مواد معدنی و محصولات دامی است.
ژائله ادامه داد: این کالاها به ۵۱ کشور از جمله ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، مالزی، عراق، یونان، روسیه، گرجستان، سوئد، سوریه، آلمان، هلند و برزیل صادر شده‌ است.
وی افزود: در سال گذشته علاوه بر کالاهای صادراتی در بخش های صنایع غذایی، کشاورزی، صنعتی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزا و قطعات، محصولات شیمیایی و پتروشیمی، سنگ و مواد معدنی و دامی، فرش و صنایع دستی نیز با صدور گواهی مبدا از سوی این اتاق به این کشورها صادر شده است.
از گمرکات آذربایجان شرقی در سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار به ۱۰۴ کشور جهان صادر شده است.
در کشور اتاق های بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ، سازمان بنادر و دریانوردی، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد صادر کننده گواهی مبداء هستند.
سازمان جهانی گمرک، گواهی یا گواهینامه مبداء را این چنین تعریف می کند: « عبارت است از سند خاص شناسایی کالاها که در آن مقام یا ارگان صالحی که به او اختیار صدور گواهی مبدأ داده شده است، به طور صریح گواهی می کند کالاهایی که گواهینامه مربوط به آنها می شود، در کشور معینی به وجود آمده است، این گواهی ممکن است همچنین حاوی یک اظهارنامه از طرف سازنده، تولید کننده، تهیه کننده، صادرکننده یا سایر اشخاص صلاحیت دار باشد»
انتهای پیام/
۳۳ درصد صادرات آذربایجان شرقی با گواهی مبداء اتاق بازرگانی تبریز انجام شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار