قالیباف در نشست خبری با رئیس پارلمان ازبکستان:

اولویت سیاست خارجی ایران ارتباط با کشورهای همسایه است

1402/02/16 - 12:37 - کد خبر: 91808 نسخه چاپی

نصر: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در توسعه روابط با ازبکستان اولویت ما خصوصاً در بخش اقتصادی، حمل و نقل، گردشگری، ارتباطات و عبور کامیون‌ها در محورهای ترانزیتی است.

به گزارش نصر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با نورالدین جان اسماعیل اف رئیس پارلمان ازبکستان که به تهران سفر کرده است، گفت: بسیار خوشحالیم که امروز میزبان رئیس مجلس ازبکستان هستیم و ایشان سفر خود را به ایران داشته‌اند. با توجه به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که اولویت خود را به توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه به ویژه کشورهای اسلامی قرار داده است توسعه روابط با ازبکستان از اولویت‌های ما محسوب می‌شود.
وی افزود: یکی از محورهای مهم تعاملات ما در توسعه روابط با ازبکستان حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و همانطور که ملت عزیز ما می‌دانند کشور دوست و برادر ازبکستان از نظر جمعیت رتبه اول را در میان کشورهای آسیای میانه داراست.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: فرصت‌های خوب و مطلوبی در توسعه روابط اقتصادی، حمل و نقل و نیز ترانزیتی با کشور ازبکستان داریم به خصوص در استفاده از کریدور مهم شمال جنوب و کریدور شرق به غرب توسعه روابط ترانزیتی می‌تواند نقش ایفا کند.
قالیباف در ادامه این نشست خبری گفت: سال گذشته سفر رسمی به تاشکند داشتیم، همچنین رئیس جمهوری کشورمان نیز به این کشور سفر داشتند و سفر اخیر رئیس مجلس ازبکستان در پاسخ به سفر سال گذشته هیأت پارلمانی کشورمان به تاشکند است.
وی افزود: در توسعه روابط با ازبکستان اولویت ما خصوصاً در بخش اقتصادی، حمل و نقل، گردشگری، ارتباطات و عبور کامیون‌ها در محورهای ترانزیتی است. هر چند به دنبال تبادلات فرهنگی و توسعه روابط در این حوزه هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به همسایگی هر دو کشور با افغانستان اذعان داشت: موضوعات مختلفی در جلسه طولانی یک ساعت و نیمه بنده و نورالدین جان اسماعیل اف مورد بررسی قرار گرفت که از جمله آن موضوع افغانستان بود همچنین در تلاش هستیم با توسعه همکاری‌ها و نزدیک کردن نقطه نظرات‌مان در تشکیل دولت ملی در افغانستان برای مردم آنها و با حضور اقوام مختلف نقش سازنده ایفا کنیم.
رئیس مجلس کشورمان افزود: قطعاً این رفت و آمدها به گسترش توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور کمک خواهد کرد.
قالیباف در ادامه این نشست مشترک خبری با رئیس مجلس ازبکستان اذعان داشت: نکته دوم حائز اهمیت در توسعه روابط پارلمان‌های دو کشور این است که لازم است قراردادها و توافق‌های صورت گرفته میان تهران و تاشکند با سرعت بیشتری در مجالس دو کشور به تصویب برسند.
وی ادامه داد: همچنین لازم است همکاری‌های منطقه‌ای میان ایران و ازبکستان در نشست‌های منطقه‌ای، آسیایی، اسلامی و نیز سطح بین المللی صورت بگیرد، که با نزدیک شدن دیدگاه‌ها مواضع و نقطه نظرات میان دو کشور، این امر محقق می‌شود و راه توسعه منطقه‌ای و بین المللی را همواره شده و موجب انسجام و پیشرفت و توسعه کشورهایمان خواهد شد.
انتهای پیام/
اولویت سیاست خارجی ایران ارتباط با کشورهای همسایه است خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار