قلیچدار اوغلو:

رأی بیاورم، موشک های S400 روسی را به انبار می فرستم و به غرب نزدیک می شوم

1402/02/15 - 11:25 - کد خبر: 91734 نسخه چاپی

نصر: در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار می شود، چهار نامزد نهایی از جمله رجب طیب اردوغان از سوی ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو از سوی ائتلاف ملت، محرم اینجه از سوی حزب مملکت و سینان اوغان از سوی ائتلاف آتا در حال رقابت هستند.

به گزارش نصر، کمال قلیچداراوغلو نامزد اپوزیسیون و رقیب جدی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت که در صورت پیروزی در این انتخابات ترکیه اولویت خود را تقویت روابط آنکارا با غرب قرار خواهد داد.
این نامزد انتخابات ترکیه در مصاحبه با شبکه بی.بی.سی خطاب به کشورهای غربی قول داد که در مسیر تقویت روابط آنکارا با غرب گام بردارد.
وی گفت: در صورت انتخاب شدن توسط مردم ترکیه، به جای مشغول شدن با مسائلی مانند توافقنامه کریدور غلات و با کنار گذاشتن دیدار با مقامات کرملین، به غرب نزدیک خواهد شد.
قلیچداراوغلو پیش از این نیز اعلام کرده بود که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور ترکیه، موشک های اس.۴۰۰ روسی را خریداری شده را برای تامین نظر غرب و آمریکا در انبار نگه داشته و پروژه احداث نیروگاه هسته ای با مشارکت روسیه را متوقف خواهد کرد.
وی همچنین چند روز پیش اعلام کرد که در صورت انتخاب توسط مردم ترکیه، علاوه بر خارج کردن نیروهای نظامی کشورش از خاک سوریه، آوارگان سوری را در مدت دو سال به این کشور باز خواهد گرداند.
قلیچدار اوغلو
در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار می شود، چهار نامزد نهایی از جمله رجب طیب اردوغان از سوی ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو از سوی ائتلاف ملت، محرم اینجه از سوی حزب مملکت و سینان اوغان از سوی ائتلاف آتا در حال رقابت هستند.
انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در داخل این کشور در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می‌شود و در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.
۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر برای حضور در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه واجد شرایط رای دادن هستند که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.
دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.
برای حضور در رقابت بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.
انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.
دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
انتهای پیام/
رأی بیاورم، موشک های S400 روسی را به انبار می فرستم و به غرب نزدیک می شوم خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار