مدیرکل گمرک جلفا:

کاهش عوارض موجب افزایش ترافیک کامیون‌ها در مرز ایران و آذربایجان شده است

1402/02/14 - 12:12 - کد خبر: 91701 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل گمرک جلفا گفت: کاهش عوارض متقابل گمرکی بین ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان(نخجوان) در مرز جلفا موجب تردد بیشتر کامیون‌ها و ترافیک در مرز شده است.

به گزارش نصر، محمد خلیلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عوارض متقابل از ۵۵۰ دلار به ۵۰ دلار کاهش یافته و موجب افزایش تردد کامیون های ۲ کشور شده است به طوری که پیش از حذف عوارض بین ۲ کشور روزانه حدود ۲۵۰ دستگاه کامیون از مرز تردد داشتند که این تعداد تا ۲ برابر افزایش یافته است.
وی افزود: حذف عوارض موجب شده سرریز کامیون های کمرگ بازرگان نیز به سمت کمرگ جلفا هدایت شوند.
خلیلی ادامه داد: عامل دوم در کاهش سرعت تردد کامیون ها در مرز ایران و جمهوری آذربایجان عدم تثبیت کامل کارکنان مرز جمهوری آذربایجان بوده و پذیرش کامیون ها با کندی مواجه شده است.
وی اعلام کرد: طرف آذربایجانی در خصوص تسریع در ورود کامیون های ایرانی به داخل خاک جمهوری آذربایجان قول مساعد داده است .
وی قیمت پایین سوخت در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را نیز از عوامل دیگر انتخاب رانندگان کامیون ها جهت خروج از کشور از راه گمرک جلفا عنوان کرد.
خلیلی یادآور شد: نزدیک ۸۰درصد کامیون ها از راه مرز جلفا به کشورهای ترکیه و گرجستان تردد می کنند.
به گزارش ایرنا، پایانه مرزی جلفا مرز مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان (نخجوان) است و گمرک جلفا با سابقه بیش از یک قرن با وسعت ۵۰۰ هکتار از نظر امکانات و داشتن انبارهای بزرگ کالا یکی از بزرگترین گمرکات کشور است.
این گمرک قبل از تاسیس جمهوری های مستقل مشترک المنافع در انتهای مسیر قطار شوروی ـ جلفا قرار گرفته بود و حجم عظیمی از کالاهای ورودی به کشور از طریق راه آهن از این مسیر وارد کشور می شد.
پس از تشکیل جمهوری های مستقل اتحاد جماهیر شوروی این گمرک با جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز شده است.
گمرک منطقه آزاد ارس که تحت نظر گمرک جلفا است، همه تشریفات گمرکی کالاهای وارداتی و صادراتی و ترانزیتی در این منطقه را انجام می دهد و عملکرد مثبت گمرک در این منطقه در توسعه آن نقش مهمی داشته است.
گمرک جلفا به واسطه دسترسی به امکانات ریلی (جلفا - تهران) و نزدیکی به کشورهای CIS ( مشترک المنافع ) و نیز به دنبال فعالیت منطقه آزاد ارس مورد توجه تجار و بازرگانان قرار گرفته است.
فاصله این گمرک با تبریز مرکز آذربایجان شرقی ۱۳۵ کیلومتر است.
انتهای پیام/
کاهش عوارض موجب افزایش ترافیک کامیون‌ها در مرز ایران و آذربایجان شده است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار