گزارش/

شب زنده داری معلم نمونه اهری برای تولید محتوای درسی

1402/02/13 - 11:52 - کد خبر: 91615 نسخه چاپی

نصر: حکایت معلمی امروز شنیدنی است که به‌ خاطر تولید محتوای تدریس برای دانش‌آموزان کلاسش در دوران کرونا، شب‌های زیادی را تا صبح بیدار ماند تا شمع راه علم آموزی برای جامعه اش باشد.

به گزارش نصر، نسیم امانی معلم نمونه آذربایجان شرقی به رغم اینکه دوران فراگیری کرونا را دوران نحسی می داند اما آن را فرصتی برای آغاز تلاش ها و موفقیت های تدریس خود عنوان می کند.
وی که تجربه تدریس در مقاطع پیش دبستانی، پایه های اول، سوم و ششم ابتدایی را دارد، ابتدا به عنوان معلم نمونه شهرستان و بعد معلم نمونه استانی انتخاب شده، امانی برای بیان راز موفقیت هایش رنج سفر را از اهر تا تبریز تحمل کرده و با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز و گفت و گو با ایرنا از تجربیات انتخابش و خاطرات شیرین تدریس اش گفت.
امانی متولد دی ماه ۱۳۷۳ اهر است که سال ۱۳۹۳ با قبولی در دانشگاه فرهنگیان وارد شغل مقدس معلمی شده سال ۱۳۹۷ بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی تدریس را در روستای دلاوران عشایر اهر آغاز می کند.
وی سپس به شهرستان اهر منتقل شده و در روستای عصمت قشلاق شاهوردی در پایه ششم تدریس را ادامه می دهد پس از آن به شهر منتقل می شود و هم اکنون در پایه سوم ابتدایی شهر اهر تدریس می کند.

کرونا شروع موفقیت های من بود
معلم نمونه اهری با اشاره به تجربیات خود در دوران تدریس به خبرنگار ایرنا گفت: انتقالی ام به شهر مصادف با شروع کرونا بود که اگر چه اوایل کار خیلی سخت بود اما برای من شروع موفقیت هایم بود؛ تدریس مجازی برای پایه اول مرا به فکر تولید محتوا انداخت تا لذت آموزش و یادگیری و کیفیت یادگیری را برای دانش آموزانی که حس در کلاس بودن را تجربه نکرده اند، بیشتر کنم.
نسیم امانی اظهار کرد: چون به تولید محتوا علاقه داشتم و اینکه در آموزش مجازی باید به نرم افزارها و ابزارهای تکنولوژیک روز باید مسلط بود بنابراین شروع به یادگیری تولید محتوا کردم و همزمان در ۲ پایه اول و نوآموزان تدریس می کردم.
وی با بیان اینکه تولید محتوا کار سخت و زمان بری است، افزود: شب که شروع به تولید محتوا برای دروس فردا می کردم، ناگهان متوجه می شدم که صبح شده است و بلافاصله آماده شروع به کار برای تدریس می شدم؛ ۲ سال شیوع کرونا اگرچه سخت گذشت اما برای من خیلی شیرین بود چون موجب شد در جشنواره تولید محتوا مقام اول را کسب کنم.
معلم نمونه استانی همچنین در تعریف شغل معلمی با بیان اینکه برخلاف تصور عموم مردم، معلمی شغل بسیار سختی است، اظهار کرد: «باید با عشق و علاقه وارد این شغل شوی تا بتوانی کمبودها را تحمل کنی».

توجه به توانایی ها و تفاوت های فردی دانش آموزان اساس کار معلمی است
وی ادامه داد: به عنوان یک معلم وقتی وارد کلاس می شوم انتظار ندارم همه ۳۶ دانش آموزم دکتر یا مهندس شوند بلکه توجه به تفاوت های فردی بسیار مهم بوده و معلم خوب آن است که استعدادهای تک تک دانش آموزانش را شناخته و در جهت هدایت و شکوفا کردن آنها گام بردارد.
امانی در مورد خاطرات شیرین دوران معلمی، تک تک روزهای یک معلم را شیرین دانست و افزود: صمیمیت در کلاس رمز موفقیت یک معلم است و یک معلم برای اثرگذاری در یادگیری بیشتر و ایجاد شوق و علاقه، بهتر است با دانش آموزان دوست و صمیمی باشد و من در دومین سال تدریسم که در پایه ششم تدریس می کردم چون از لحاظ سنی اختلاف کمی با دانش آموزانم داشتم بیشتر احساس دوستی با بچه ها می کردم قبل از درس همیشه به دانش آموزان می گفتم: « اول به دنبال عشق و علاقه و استعداد» خود بروید و در کنار آن درس تان را نیز ادامه دهید؛ کلاس ششم مختلط بود و من هم با پسرها و هم با دخترها خیلی صمیمی بودم.
وی در مورد انتظارش از مسئولان گفت: برای ما معلم ها چون این حرفه عشق و علاقه قلبی ماست لذا سختی های راه و کمبودهای مناطق محروم را به جان خریده و تحمل می کنیم اما مسئولان برای دانش آموزان مناطق محروم به ویژه عشایر توجه ویژه ای کنند چون که این نوع مدارس نه تنها در مقایسه با مدارس شهری بلکه در مقایسه با مدارس روستایی نیز وضع نامطلوبی دارند؛ ساختمان بسیار قدیمی زمستان های سرد و تابستان های گرم از جمله مصائب درس خواندن در این گونه مدارس و مدارس کانکسی(اتاقکی) در مدارس روستایی و عشایری است همچنین نبود حیاط بازی و وسایل ابتدایی آموزشی از جمله مشکلات دیگر این نواحی است.

در قبال آینده دانش آموزان مسئول هستیم
معلم نمونه استانی گشاده رویی با دانش آموزان را اصل اساسی کار یک معلم توصیف کرد و گفت: زمان ورود به کلاس و آغاز تدریس تمام مشکلات خود را پشت در می گذارم زیرا که دانش آموزان در مورد مشکلات من یا دیگران تقصیری ندارند و وظیفه معلم آموزش آنان با روی گشاده است.
زمان ورود به کلاس و آغاز تدریس تمام مشکلات خود را پشت در می گذارم زیرا که دانش آموزان در مورد مشکلات من یا دیگران تقصیری ندارند و وظیفه معلم آموزش آنان با روی گشاده است.
وی یادآور شد: وقتی وارد کلاس می شوم با روی گشاده وارد می شوم چون مخاطب من دانش آموز است که با هزار امید و آرزو به مدرسه می آید و اولویت اول من علاقمند کردن دانش آموزان به کتابخوانی و در وهله بعد بهترین تدریس است که برای این موضوع تلاش می کنم همیشه با مطالعه و طرح درس در کلاس حاضر شوم.
امانی در مورد معیارهای انتخاب معلم نمونه خاطرنشان کرد: روش تدریس، تدریس همراه با صدا و تصویر، پژوهش ها و مقالات معلم، توجه به ارزشیابی از دانش آموزان، شرکت در کلاس ها و کارگاه های آموزشی از جمله شاخص های انتخاب معلم نمونه در آذربایجان شرقی بوده است.
وی با بیان اینکه معلم با آگاهی و با میل خود معلمی را انتخاب کرده است، گفت: با علاقه و تعهدی که معلمان به کار خود دارند مشکلات و مسائل مختلف پیش روی خود را مهم نمی شمارند.
انتهای پیام/
شب زنده داری معلم نمونه اهری برای تولید محتوای درسی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار