یادداشت/

شاعیر اولا بیلمزسن، آنان دوغماسا شاعیر...

1402/02/12 - 23:43 - کد خبر: 91595 نسخه چاپی

نصر: استاد میرزا حسین کریمی مراغه‌ای، شیخ الشعرا و یکی از شاعران تراز اول در نوحه سرایی و طنز است. ایشان شاید در ابتدای راه از سبک علی اکبر صابر و معجز شبستری پیروی می‌کرد، اما به جرات می‌توان گفت بعدها به یکی از شاعران صاحب سبک تبدیل شد که سبک شعری‌اش بی‌مانند است. درباره زبان شعری او باید گفت در عین انتقاد و نیش‌دار بودن، زبان شعری ملایمی دارد.

به یاد دارم چند سال پیش بزرگداشتی برای این شاعر والامقام برگزار شد، در آن بزرگداشت با اشاره به کثیرالشعر بودن استاد کریمی مراغه‌ای گفتم حتی اگر کسی بخواهد از روی اشعار او رونویسی کند هم به سختی قادر خواهد بود، چرا که زمان و حوصله بسیار نیاز است.
باری دیگر در منزل ایشان بودم که درباره بنای سلطانیه زنجان صحبت می‌کردند به قدری به کلام مسلط بودند که هر کلام و جمله‌ای که بیان می‌کردند به مانند نظم بود. به قول استاد شهریار "شاعیر اولابیلمزسن، آنان دوغماسا شاعیر..." ایشان نیز از جمله شاعرانی است که طبع شعری به صورت مادرزادی در وجودش بوده تا حدی که کلام عادی او نیز به نظم می‌ماند. اگر بگویم ایشان در تاریخ ادبیات ما بی‌مانند خواهد ماند، بیراه نگفته‌ام.
من خواندن و نوشتن زبان ترکی را با اشعار استاد کریمی مراغه‌ای یاد گرفته‌ام. خوب به خاطر دارم که در دوران کودکی پدرم جلد دوم اشعار ایشان را خریده بود و از من درخواست می‌کرد که هرازگاهی صفحه‌ای از آن را برایش بخوانم، من هم با هزار زحمت سعی می‌کردم و هر زمان که برایش صفحه‌ای را می‌خواندم پدرم پول تو جیبی‌ آن روزم را دو برابر می‌کرد، آن‌قدر این کار تکرار شد که دیگر به صورت روان می‌توانستم ترکی را بخوانم. بعد از مدتی دیگر خبری از پول تو جیبی‌های دوبرابری نبود، علت را که جویا شدم به من پاسخ دادند: با این‌کار می‌خواستم خواندن و نوشتن به زبان ترکی را یاد بگیری که گرفتی پول توی جیبی بهانه بود!
استاد کریمی مراغه از جمله شاعران مردمی است که اشعارش بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته است.
زبان شعری‌اش به قدری سهل و ممتنع است که اشعارش در زبان‌ها می‌چرخید و چون به مسائل اجتماعی بیشتر پرداخت می‌کرد، مردم راحت‌تر می‌توانستند اشعارش را لمس و درک کنند و از آن‌ها در زندگی روزمره مثال می‌زدند.
در پایان باید گفت استاد کریمی مراغه‌ای در اشاعه زبان ترکی و ترویج ادبیات آذربایجان در جامعه نقش بسزایی ایفا کرده‌اند و اگر ادبیات ترکی امروزه در بین مردم و جوانان محبوبیت دارد بخشی از آن را مدیون ایشان هستیم.

علی‌اصغر عزیزپور، استاد دانشگاه تبریز


منتشر شده در شماره چهارم ماهنامه نصر آذربایجان
نسخه دیجیتال سومین شماره ماهنامه نصر آذربایجان به دنبال استقبال مخاطبان به عنوان اولین ماهنامه گویای ایران در دسترس عموم قرار گرفته است. برای مشاهده نسخه دیجیتال و مطالعه مطالب این ماهنامه این لینک را کلیک کرده و ورق بزنید.

انتهای پیام/
شاعیر اولا بیلمزسن، آنان دوغماسا شاعیر... نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار