رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور؛

دولت باید مرغ را به بخش خصوصی واگذار کند

1402/02/12 - 21:49 - کد خبر: 91590 نسخه چاپی

نصر: رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور گفت: دولت باید صفر تا ۱۰۰ "بازار مرغ" را مثل همه جای دنیا به بخش خصوصی واگذار کند.

به گزارش نصر، برومند چهارآیین با اشاره به اوضاع و احوال بد صنعت تولید مرغ کشور، اظهار کرد: از قبل همه این روزهای بد کمیاب شدن مرغ را در کشور پیش بینی کرده بودیم و با تداوم شیوه مدیریت فعلی رسیدن قیمت مرغ به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان دور از انتظار نیست.
وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت تولید یک کیلوگرم مرغ زنده ۵۶ هزار و ۲۲۶ تومان تمام می شود، گفت: اگر قیمت مرغ گرم به ازای هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان اعلام شود، ظرف دو ماه آینده تولید بالا رفته و بازار مرغ به حالت عادی بر می گردد و در این صورت هم تولیدکننده به سود معقول رسیده و ضرر نمی کند و هم مصرف کننده برای تامین گوشت مرغ سرگردان بازار نخواهد شد.
وی در ادامه حل مشکلات بازار مرغ را نیازمند واگذاری صفر تا ۱۰۰ بازار مرغ به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: دولت باید یک بار برای همیشه دست از سرکوب قیمت‌ها و دستوری کردن آن بردارد، چون مطمئنا تنظیم بازار مرغ در کشور با قیمت دستوری شدنی نیست.
وی ادامه داد: بازار مرغ رقابتی بوده و باید اداره آن به عرضه و تقاضا منوط باشد، لذا برای حل مشکلات بازار مرغ باید تمامی امور این بازار از حجم تولید گرفته تا نوع تولید و توزیع آن در اختیار تولیدکننده و بخش خصوصی باشد.
رئیس هیئت مدیره مرغداران گوشتی استان کرمانشاه تاکید کرد: دولت راهی جز اعتماد به بخش خصوصی ندارد و اگر می خواهد به واسطه مشکلات بازار مرغ اینقدر مورد شماتت قرار نگیرد، باید مثل همه جای دنیا مدیریت بازار مرغ را به بخش خصوصی واگذار کند.
وی ادامه داد: با تداوم روال فعلی مدیریت بازار مرغ در کشور، هم تولیدکنندگان متضرر شده و هم دولت در آینده ای نزدیک ناچار به واردات ۲.۵ میلیون تنی مرغ خواهد شد که این حجم از واردات مرغ شدنی نیست.
وی با بیان اینکه سالانه در دنیا ۱۲۰ میلیون تن مرغ تولید می‌شود که ۱۱۰ میلیون تن آن به مصرف داخلی کشورها می رسد، گفت: کل تجارت مرغ در دنیا ۱۰ میلیون تن است، لذا تامین ۲.۵ میلیون تنی مرغ برای واردات به کشور شدنی نیست.
وی با بیان اینکه ایران هشتمین تولیدکننده مرغ در دنیا است، گفت: جایگاه قابل قبولی در تولید مرغ در دنیا داریم و حیف است با این همه ظرفیت در زمینه تولید مرغ، به وارد کننده مرغ تبدیل شویم.
وی در ادامه با بیان اینکه دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه باید کالابرگ الکترونیکی را جایگزین یارانه نقدی کند، گفت: کالابرگ الکترونیک باید صرفا خاص خرید محصولات پروتئینی بوده و قابل تبدیل به دیگر کالاها نباشد.
هم اکنون قیمت مصوب فروش هر کیلو مرغ گرم ۶۳ هزار تومان است، اما روز گذشته عطاالله حسن زاده عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت جدید مرغ برای مصرف کننده را کیلویی ۷۳ هزار تومان اعلام کرده بود.
انتهای پیام/
دولت باید مرغ را به بخش خصوصی واگذار کند خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار