به یاد استاد سخن میرزا حسین کریمی مراغه‌ای؛

مرگ حق است و زندگی فانی...

1402/02/12 - 18:08 - کد خبر: 91581 نسخه چاپی

نصر: بیستم بهمن ماه گذشته، استاد میرزا حسین کریمی مراغه‌ای به دلیل کهولت سن و پس از 92 سال عمر با برکت در یکی از بیمارستان‌های زادگاهش مراغه جان به جان آفرین تسلیم کرد.

استاد کریمی مراغه ای در سال ۱۳۳۸ و درسن ۲۸ سالگی اولین جلد کتاب خود به نام «رنگارنگ» را در قطع جیبی و 300 صفحه به چاپ رساند. استاد کریمی مراغه‌ای ادامه دهنده سبک سنّتی و کلاسیک شعر بود و با زبان شعر و طنز مشکلات و مسائل روز را مورد نقد قرار می‌داد. اکثر اشعار وی به زبان ترکی آذربایجانی سروده شده‌اند و این اشعار به زیباترین و رساترین روش و با زبان عامیانه مردم به بیان معارف و ارزش‌های الهی می‌پردازند.
استاد کریمی مراغه‌ای در بخشی از شعر بلند «مرگ حق است و زندگی فانی» شعر زیبای «حیدربابا دونیا یالان دونیادی...» استان شهریار را تکمیل کرده و بیان می‌دارند:
«هانی بیزدن قاباخکی انسان‌لار
علمالار، امیرلر، خان‌لار
تاج و تخت سلطان‌لار
گور مدائن ده طاق کسری نی
مرگ حق است و زندگی فانی
 
یاخجی پیس هرنه گلیر شاققالاما
الییب دولدوروب قاچب جالاما
آهنی آهن اوستونه قالاما
قول وردون توپوردوگون یالاما
یالان ایلر ذلیل انسانی
مرگ حق است و زندگی فانی...»
استاد کریمی مراغه‌ای علاوه بر مجموعه‌های طنز در شانزده جلد، مرثیه‌سرای توانایی نیز بود و اشعار ایشان در بیان رسالت و عظمت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) در ادبیات شیعه جایگاه ویژه‌ای دارد و تعداد این آثار به بیش از ۳۰ جلد می‌رسد. «شعله آه»، «سحاب اشک»، «سوغات کربلا»، «دریای اشک»، «زیارتنامه»، «خیمه‌گاه کربلا»، «چهارده معصوم» و «توشه عتبات» از جمله آثار مرثیه استاد کریمی مراغه‌ای است که در میان مرثیه‌سرایان دست به دست می‌شود. وی پیشتر نشان درجه یک هنری خود را در شعر آئینی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب کرده بود.
مقام معظم رهبری نیز درباره استاد کریمی مراغه‌ای با تمجید از نگاه اجتماعی ایشان به مسائل گفته‌اند: «در هر ورقی از رنگارنگ استاد کریمی، مطلبی تازه و فکری بکر به چشم می‌خورد و طی یک شعر بلند با عنوان «عهد حضرت سلیمان» رو در روی صاحبنظران قرار می‌گیرد و آنانکه با فن نویسندگی آشنایی دارند و در جراید رژیم گذشته قلم‌زنی می‌کردند، می‌دانند که نوشتن و چاپ کردن اینگونه مطالب چه خطرهایی در پی داشت».
آیت الله خامنه‌ای پس از درگذشت استاد کریمی مراغه‌ای در پیام تسلیتی خطاب به حجه‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، نوشت:
«بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام آقای آل هاشم دام بقائه
تسلیت اینجانب را به مناسبت درگذشت شاعر شیرین سخن و طنزپرداز آقای میرزا حسین کریمی رحمت الله علیه به جامعه هنری آذربایجان و مردم عزیز مراغه و بالخصوص به بازماندگان محترم ایشان ابلاغ فرمایید. مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسئلت می کنم.
سید علی خامنه ای»
استاد کریمی مراغه‌ای در طول عمر ۹۲ سال خود، حدود ۳۵۰ هزار بیت شعر سرود. روحش شاد و راهش پر رهرو باد...
 


منتشر شده در شماره چهارم ماهنامه نصر آذربایجان
نسخه دیجیتال سومین شماره ماهنامه نصر آذربایجان به دنبال استقبال مخاطبان به عنوان اولین ماهنامه گویای ایران در دسترس عموم قرار گرفته است. برای مشاهده نسخه دیجیتال و مطالعه مطالب این ماهنامه این لینک را کلیک کرده و ورق بزنید.

انتهای پیام/
مرگ حق است و زندگی فانی... نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار