مدیر گروه توسعه شبکه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی؛

طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در آذرشهر آغاز شد

1402/02/11 - 11:31 - کد خبر: 91462 نسخه چاپی

نصر: مدیر گروه توسعه شبکه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی اعلام کرد: اولین مرحله از طرح ملی "پزشک خانواده و نظام ارجاع" در قالب توسعه نظام شبکه در سطح کشور در شهرستان آذرشهر آغاز شد.

به گزارش نصر، ابوالفضل جدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه طی سال های گذشته تلاش‌های بسیاری برای استقرار نظام سلامت مطلوب که بتواند به تمامی نیازهای جامعه پاسخ دهد، انجام شد، افزود: مهم‌ترین این تلاش‌ها مربوط به طراحی و استقرار نظام شبکه‌های بهداشتی درمانی است که در زمان خود انقلاب چشمگیری را در ارائه خدمات سلامت ایجاد کرد، اما با وجود تمام تلاش‌ها، شاهد مشکلات و نارسایی‌هایی از جمله دگرگونی ساختار سنی جمعیت و جوانی جمعیت با ارائه خدمات باکیفیت سلامت در این حوزه هستیم.
وی اظهار کرد: با توجه به قوانین جاری مبنی بر تکالیف دولت در گسترش برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع و نظر به اینکه لازمه توسعه‌ پزشکی خانواده و نظام ارجاع تقویت زیرساخت‌های ارائه خدمات در حوزه پیشگیری است، طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در قالب توسعه نظام شبکه با هدف رفع مشکلات زیرساختی مناطق محروم و برطرف کردن موانع اجرای پزشک خانواده در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و نیز توسعه زیرساخت‌های ارائه خدمات در مناطق شهری بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت در دولت سیزدهم اجرا می‌شود.
جدی در رابطه با شیوه اجرای این طرح، یادآور شد: تقویت برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و رفع چالش‌های اجرایی برنامه از مراحل اجرای این طرح است که در این مرحله شهرستان آذرشهر به‌ عنوان اولین شهرستان آذربایجان شرقی برای شروع طرح انتخاب و مراحل مقدماتی اجرای آن از اول اردیبهشت ماه سال‌ جاری آغاز شده است.
وی با بیان اینکه کشورهای پیشرو در سلامت توانسته‌اند با رویکرد سلامت‌نگر، کل‌نگر و توجه به همه ابعاد سلامتی و ریشه یابی علل بیماری در روش و محیط زندگی و نیز تشخیص و درمان به موقع همراه با کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، ضمن ارتقای سلامت فردی، خانواده و اجتماع با هزینه کرد کارامد و اثربخش منابع منجر به عدالت در سلامت و در نهایت ارتقای رضایت مردم و ارائه کنندگان خدمات سلامتی شوند.
جدی اضافه کرد: بی‌تردید برای انجام چنین اقدام مهمی همراهی تمام اجزای نظام سلامت به خصوص سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر و دانشگاه‌های علوم پزشکی ضرورت دارد.
وی با اشاره به دستور رییس جمهور برای اجرایی شدن برنامه توسعه پزشک خانواده و تاکید آیت الله رئیسی بر کاهش پرداخت از جیب مردم در قالب کاهش فرانشیز خدمات بستری تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر، گفت: شرایط اجرای طرح مذکور به گونه‌ای فراهم شد تا بتوانیم حول محور سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به نحو شایسته حرکت کنیم و گامی جدی برای حل مشکلات و نارسایی‌های موجود در حوزه سلامت برداریم.
طرح پزشک خانواده طرحی سلامت‌محور و مبتنی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هاست، به طوری که آموزش و پیشگیری در آن اولویت اصلی اجرای طرح محسوب می‌شود تا به این شکل هزینه‌های بخش درمان در کشور کاهش یابد.
در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت هر پزشک خانواده به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات درمانی ارائه می کند و تمامی کنترل های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان برای افراد انجام می شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر دریافت خدمات اقدام لازم برای ارجاع به پزشک متخصص که در این طرح قرار دارند انجام می شود.
انتهای پیام/
طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در آذرشهر آغاز شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار