یادداشت/

پیام های یک استیضاح 

1402/02/10 - 22:42 - کد خبر: 91442 نسخه چاپی

نصر: در نظام‌های پارلماتی-ریاستی دنیا که کشور ما هم‌ اکنون با این شیوه اداره می شود، سوال و استیضاح از وزرا و حتی رئیس جمهور از نقاط برجسته ی اختیارات مجلس و نمایندگان است که هیچ محدودیتی در تعداد تکرار آن ازطرف وکلای مردم‌نبوده و نیست.

شرایط فعلی اقتصادی کشور و مشکل معیشت مردم علی رغم وعده های عمل نشده رییس جمهور محترم، فشار مردم روی و کلای مجلس را بالا برده ولاجرم ایشان هم این خواسته را از کابینه مطالبه می کنند.
از جمله وزارت خانه های عریض و طویل فعلی که خود یک کابینه مستقل را در حوزه های صنعت معدن و تجارت سرپرستی می‌کند وزرارت صمت است که مستقیما با معیشت مردم و صنعتگران و تجار مرتبط بوده و تصمیمات  این‌وزارتخانه تاثیر ملموسی روی این قشر های آسیب پذیر می گذارد. 
در وضعیت آزار دهنده فعلی قیمت کالاهای اساسی به ویژه کالاهای تولید داخل به گونه ای بی نظم و بدون  قاعده نوسان دار شده است که قشر های ضعیف و با در آمد ثابت را به شدت در تنگنا قرار داده.
این بی نظمی  های تولید و توزیع کالاها به ویژه در  کالاهای اساسی یکی از مرتبط ترین حوزه ها  با وزارت صمت است  و در کنار  بازار نابسا مان خودرو، جزو دلایل جلسه  استیضاح امروز وزیر صمت بود.
این‌ ناکارآمدی در بخش  مهمی چون  فولاد و معدن هم وجود داشته و شرایط بغرنج تحریم را، مضاعف تر هم ‌می‌کند. 
اما جنجالی ترین حوزه ی ناکار آمدی وزیر صمت در بخش خودرو است  که باعث شده  رسما واژه ی  گروه  های مافیایی وارد حوزه ادبیات سیاسی و اقتصادی کشور شود.
مردم‌ و مصرف کنندگان خودرو را اسیر خودرو سازان کرده تا جایی‌که قشر های کم درآمد حتی قادر به خرید بی کیفیت ترین خوردو داخلی هم‌نیستند.
در اقتصاد قیمت کلان‌ کالاهای مصرفی  همچون خودرو با درآمد سرانه عمومی مقایسه شده و با توجه به آن و تقاضا تنظیم‌می شود.
اما در  ایران به دلیل انحصار شدید در این بخش و چراغ سبز وزارت صمت، خودرو سازان یکه تازی کرده و به هیچ نهادی پاسخگو نیستتد.
قوانین متعدد ساماندهی صنعت خودرو توسط این وزارت خانه نادیده گرفته شده و نهایتا استیضاح  امروز را  رقم زد. اما جلسه ی امروز پیام‌های دیگری هم‌ با خود داشت که من جمله عدم‌ اقناع نمایندگان توسط رییس جمهور محترم خود پیام انتقادی و معترضانه رسمی به وضعیت کار آمدی دولت سیزدهم تلقی میشود.که امید است این‌دولت را به استفاده از مدیران‌توانا از سلایق فکری مختلف وادار نماید.
از طرف دیگر همراهی آمیخته با شیفتگی به دولت مردان‌ توسط برخی نمایندگان‌معروف به وکیل الدوله از جمله یکی از نمایندگان تبریز نیز از  جمله نکات جالب جلسه ی استیضاح امروز بود.
این نماینده ی تبریز که کارنامه ی قابل دفاعی در دوره نمایندگی شان‌ندارند، قبلا هم‌به سودای وزارت از نردبان آرا مردم شریف تبریز بالا رفته بود ولی ناکام‌ماند! 
و امروز  هم تمام‌قد در راه آرزوهای فردی و نه وظایف نمایندگی مردم تبریز سخن گفت که بی شک در خاطره شهروندان تبریز خواهد ماند که با کدام‌نیت وارد مجلس شده اند  آن هم‌با کمترین عرق و تعصبی برای تبریز و صد ها خواسته به حق آن. 
مردم تبریز قطعا این محافظه کاری  و نقش غیر سازنده این قبیل نمایندگان را رصد می کنند چرا که روز امتحان نزدیک است.

محمد باقر واصلی باسمنج - پژوهشگر حقوق
انتهای پیام/
پیام های یک استیضاح  نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار