معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها:

فرسایش خاک در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است

1402/02/10 - 16:52 - کد خبر: 91425 نسخه چاپی

نصر: معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه ۲۳ درصد از عرصه های طبیعی تحت مدیریت آبخیزداری است، فرسایش خاک درایران را دو تا سه برابر میانگین جهان برشمرد.

به گزارش نصر، حسن وحید بعدازظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اظهار اینکه ۳۲ میلیون هکتار از عرصه‌های ملی کشور تحت پوشش کارها و طرح‌های آبخیزداری قرار گرفته است افزود، این میزان حدود ۲۳ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی کشور را شامل می‌شود و این مساحت کفایت نمی‌کند.
وی با اشاره به روند فرسایش خاک در کشور، میزان فرسایش خاک را در کشور حدود ۱۵ تن در هکتار بیان کرد و گفت: میزان فرسایش خاک در برخی مناطق بیش از این میزان است و آمار خوبی نیست.
وی با عنوان اینکه فرسایش خاک در کشو دو تا سه برابر میانگین جهانی بیان کرد و گفت: برای مدیریت فرسایش خاک باید به طرح‌های آبخیزداری، مکانیکی و غیره در حوزه و منابع طبیعی توجه شود.
وحید با اظهار اینکه ۹۰ میلیون هکتار ازعرصه های کشور نیازمند اجرای پروژه‌های آبخیزداری است، افزود: در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون میلیون هکتار برنامه و مطالعه انجام نشده وجود دارد که باید طرح تهیه شود.
معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: در طول برنامه هفتم توسعه قرار بود ۱۰ میلیون هکتار از عرصه‌ها تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری قرار بگیرد، افزود با اقبال صورت گرفته سطح پوشش طرح‌های آبخیزداری به ۷۰ درصد می‌رسد.
وی بابیان اینکه سازمان جنگل‌ها برنامه مدونی برای توسعه آبخیزداری در قالب برنامه‌های توسعه هفتم و هشتم طراحی کرده است، افزود در قالب برنامه هفتم ۴۰ میلیون هکتار و برنامه هستیم ۵۰ میلیون هکتار از عرصه‌ها تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری قرار می‌گیرند.
وحید یادآور شد: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در برنامه هفتم ۱۸۵ هزار میلیارد تومان و در برنامه هشتم ۶۳۷ میلیارد هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
انتهای پیام/
فرسایش خاک در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار