معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی:

وظیفه اصلی شوراها تدوین برنامه راهبردی برای شهر و روستاست

1402/02/10 - 14:03 - کد خبر: 91406 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی، وظیفه اصلی شوراها را تدوین برنامه راهبردی برای شهر و روستا عنوان کرد و گفت: این برنامه ها باید به واقعیت ها نزدیک بوده و آرمانی و دست نیافتنی نباشد.

به گزارش نصر، جبارعلی ذاکری روز یکشنبه در همایش روز شوراها در تبریز افزود: در این برنامه ریزی، باید از اختلافات سلیقه ای و جناح بازی خودداری شود.
وی اظهار کرد: اقدامات عمرانی و خدماتی خوبی ظرف یکسال گذشته در روستاهای استان از سوی دولت و دهیاری ها انجام شده است که نتیجه اقتصادی این اقدامات به زودی سر سفره روستاییان دیده خواهد شد.
وی به کمک ۷۰۰ میلیارد تومانی دولت به دهیاری ها در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر کمک های نقدی که دولت به دهیاری می کند طرح های عمرانی نیز از سوی نیروهای جهادی در روستاهای سراسر استان اجرا می شود که به آبادی روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهر خواهد انجامید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به بهره برداری از پنج هزار هکتار پایاب سد در استان در سال گذشته، گفت: برای امسال نیز اجرای هشت هزار هکتار پایاب برنامه ریزی شده است.
ذاکری با بیان اینکه شوراها، نماد مردمی سازی فعالیت ها هستند، ادامه داد: تلاش شوراها باید به امید آفرینی در جامعه منتج شود و اعضای شوراها با شناسایی نقاط ضعف و قوت و چالش ها و فرصت های حوزه خود، نسبت به تدوین برنامه برای رفع مشکلات و استفاده بهینه از فرصت ها اقدام کنند.
وی همچنین از اعضای شوراهای اسلامی شهرها خواست تا در تدوین بودجه، شهرهای هم تراز را در نظر بگیرند و از تعیین بودجه هایی که بر اساس بودجه سال قبل بسته می شود، خودداری کنند زیرا که این بدترین شیوه بودجه ریزی است که متاسفانه در کشور رایج شده و شهرهای فقیر را فقیرتر و دارا را داراتر کرده است.
معاون استاندار همچنین بر استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه های مختلف از جمله اداره شهر و طرح های عمرانی تاکید کرد و خواستار توجه اعضای شورا به این موضوع مهم شد.
ذاکری نظارت بیشتر بر ساخت و سازها در محدوده شهرها و روستاها را ضروری دانست و گفت: دستگاه های نظارتی و شوراها باید به طور جدی به این موضوع ورود کنند و قوانین دست و پاگیر در این زمینه را از پیش روی مجریان مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز بردارند.
رییس شورای اسلامی آذربایجان شرقی در این همایش با بیان اینکه ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد، گفت: به دنبال تخصیص بودجه دایم برای شوراها هستیم تا به طور مستقل تر بتوانند وظایف خود را انجام دهند.
رییس شورای اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این همایش با بیان اینکه ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد، گفت: به دنبال تخصیص بودجه دایم برای شوراها هستیم تا به طور مستقل تر بتوانند وظایف خود را انجام دهند.
شهرام دبیری اضافه کرد: شورای عالی استان ها به دنبال مدیریت واحد شهری و درآمد پایدار برای شهرداری هاست در بیشتر کشورهای پیشرفته، شهردار مسوول و همه کار امور شهری است در ایران هم اقداماتی شده اما اندک است.
وی اضافه کرد: درامد پایدار نیز یکی از ارکان مدیریت واحد شهری است و اگر شهرداری ها درآمد پایدار داشته باشند امور شهری را بهتر مدیریت می کنند.
دبیری گفت: به عنوان نمونه، از ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تبریز برای ۱۴۰۲، تنها ۱۰ درصد پایدار است که ایراد بزرگی است و کوچک ترین خلل در تحقق آن، مدیریت شهری را مختل می کند.
وی اضافه کرد: اگر مخالف درآمدزایی شهرداری از تراکم فروشی و ماده ۱۰۰ هستیم باید راه های درآمد پایدار را برای شهرداری ها تعریف کنیم.
وی با بیان اینکه در ۶ دوره گذشته، شوراها سیر تکاملی خود را طی کرده اند و مشکلات و چالش ها یکی پس از دیگری برطرف شده و تاحدودی از آنها کاسته شده است، گفت: تلاش خواهیم کرد این اقدامات را رسانه ای کنیم تا مردم بیشتر در جریان امور قرار گیرند و سطح رضایتمندی آنها، بالاتر برود.
در ادامه این همایش، اعضای شورای شهر و روستای آذربایجان شرقی مشکلات و دیدگاه های خود را بیان و در مورد راهکارهای رفع مشکلات موجود، بحث و تبادل نظر کردند.
انتهای پیام/
وظیفه اصلی شوراها تدوین برنامه راهبردی برای شهر و روستاست خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار