خبر/

همدلی قوا و غلبه «متن» بر «حاشیه» ادعای کذب یک نماینده

1402/02/09 - 22:42 - کد خبر: 91360 نسخه چاپی

نصر: ادعای تحویل خودرو به برخی نمایندگان در ازای رد استیضاح وزیر صمت آن هم درست چند روز پس از دعوت رهبر انقلاب به همدلی و وحدت قوا، اگرچه چندروزی بازتاب داشت اما با همدلی قوا در پیگیری موضوع و اثبات نادرستی آن، اهمیت آنچه که رهبر انقلاب در روز عید فطر به عنوان راهبرد کشور بیان کردند، روشن شد.

به گزارش نصر، رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های روز عید فطر، قوای سه گانه و مردم را به همدلی و پرهیز از حاشیه‌ها فراخواندند و همکاری، همدلی و هم‌افزایی سه قوه را راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور اعلام کردند و افزودند: اگر قوای مقننه، مجریه و قضائیه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به‌هیچ‌وجه گره نمی‌خورد که خودِ مسئولان و مدیران این قوا می‌دانند که این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود.
ایشان تمرکز بر حل مسائل و خودداری مردم و مسئولان از درگیر شدن و سرگرم شدن به حاشیه‌ها را یک راهبرد ضروری دیگر خواندند و افزودند: حاشیه‌ها همیشه ساخته و پرداخته دست دشمن نیست بلکه گاهی از روی غفلت یا عوامل دیگر و با انگیزه‌های گوناگون، حاشیه‌هایی در اطراف یک کار یا یک شخص ایجاد می‌شود که مردم باید بی‌اعتنا باشند و مسئولان هم بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کارهای مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند.
درست چند روز بعد و در شرایطی که نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه به سر می‌بردند و از سوی دیگر پیش از تعطیلات استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را اعلام وصول کرده بودند، نماینده تبریز در مجلس در اظهاراتی مدعی اهدای ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودروی شاسی بلند از سوی وزیر صمت به تعدادی از نمایندگان برای جلوگیری از استیضاح -آبان ۱۴۰۱- شد.
پس از آن سید احمد رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند و فیروزکوه این ادعا را تکرار کرد و در ادامه با تکذیب وزارت صمت، این نماینده هم اظهاراتش را پس گرفت.
با این حال ورود به موقع دولت، مجلس و دستگاه قضا به این ادعا که می‌رفت سه قوه را دچار حاشیه کند، مانع از آن شد که حاشیه به متن تبدیل شود. موضوعی که می‌تواند نمایش اجرای منویات و فرمایشات رهبر انقلاب برای وحدت و همدلی در ماجرای اعاده حیثیت مجلس انقلابی و دولت مردمی باشد.

گام نخست: ورود دولت و تکذیب ماجرا
پس از طرح این ادعا از سوی نماینده تبریز، وزیر صمت در نامه ای به دادستان کل کشور اعلام کرد: این ادعا کاملا کذب است و این وزارتخانه پیگیری حقوقی این موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد؛ پس از آن فاطمی امین هفتم اردیبهشت در نامه به دادستان کل کشور خواستار آن شد که به این اتهام رسیدگی شود.
در این نامه با اشاره به ادعای مطرح شده از سوی یک نماینده آمده بود: چنین اتهام فسادی در شأن دولت مردمی و مجلس انقلابی نیست؛ با توجه به صدمه چنین اظهاراتی به اعتماد عمومی و تضعیف سرمایه اجتماعی کشور، خواهشمند است دستور فرمایید این موضوع در اسرع وقت بررسی و اقدامات قانونی جهت تعقیب قضایی خطاکاران انجام شود.

گام دوم: پاسخ مثبت دادستان و پیگیری قضایی موضوع
پس از نامه وزیر صمت، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت اعلام کرد: درمورد ادعای علیرضا بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی، بلافاصله دستورات لازم به معاونت مربوطه در دادستانی کل کشور برای پیگیری موضوع داده شد تا از فردی که چنین ادعایی کرده است خواسته شود مدارکی بر اساس آن چه ادعا کرده است را ارائه دهد تا بررسی لازم انجام شود. اگر مدارکی وجود نداشته باشد به دلیل اینکه موضوع مهم و با حیثیت دولت و مجلس شورای اسلامی در ارتباط است، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و مراتب به دادستانی تهران ارجاع داده خواهد شد.
دادستان کل کشور ادامه داد: انتظار داریم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بررسی این موضوع را در دستور کار قرار دهند و مساله را به صورت جدی پیگیری کنند. دادستانی کل کشور این موضوع را از نظر قضایی به صورت جدی پیگیری خواهد کرد تا به نتیجه نهایی برسد.

گام سوم: ورود حراست مجلس و رد ادعا
در ادامه، مجلس هم همان روز (پنجشنبه) به دلیل آنکه این ماجرا شان و جایگاه خانه ملت را زیر سوال می‌برد، پیگیری ادعای علیرضا بیگی نماینده تبریز را در دستور کار قرار داد؛ اگرچه علیرضا بیگی مدعی بود در حراست مجلس اسناد ورود ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودروی شاسی بلند به پارکینگ‌های مجلس موجود است، اما سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: این ادعا از سوی حراست قوه مقننه مورد بررسی قرار گرفت و کذب بودن آن مشخص شد.
موسوی افزود: بر این اساس، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز با قید فوریت به این مسأله ورود کرده است و طرح این اتهام از جانب نماینده مذکور را مورد رسیدگی قرار خواهد داد.
در ادامه، نماینده مدعی امروز شنبه در معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور احضار شد و با حضور در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به سوالاتی درباره ادعاهای خود پاسخ داد.

گام چهارم: بیگی از ادعاهای خود عقب نشینی کرد
اما این پایان ماجرا نبود، حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس امروز شنبه با اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده این هیات برای رسیدگی به اظهارات علیرضابیگی مبنی بر تحویل خودروی شاسی بلند به ۷۵ نماینده برای پس گرفتن استیضاح گفت: دراین جلسه علیرضا بیگی تصریح کرد که نگفته است تحویل ادعایی خودروها برای پس گرفتن امضای استیضاح بوده است.
وی افزود: همچنین او مستندی برای اثبات ادعای خود به این هیات ارائه نکرد و در مقابل مطالبه اعضای هیات، تنها لیستی را ارائه کرد که اولا فاقد اسامی ۷۵ نماینده بود، ثانیا ارتباطی بین ادعای مطرح شده و استیضاح وجود نداشت، ثالثا فاقد ارزش حقوقی بود. بر این اساس ادعای او مبنی بر پس گرفتن امضای استیضاح وزیر صمت توسط ۷۵ نماینده در قبال گرفتن خودرو کذب تشخیص داده شد و موضوع اظهارات کذب او در دستگاه قضایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس ادامه داد: تاکید می شود از این پس نیز این هیات در صورتی که مستنداتی مبنی بر تخلف نماینده ای به هیات برسد، حتما مورد بررسی قرار خواهد داد و با متخلف احتمالی مطابق قانون برخورد خواهد کرد.

نمایش همدلی سه قوه
پس از آنکه سه قوه با همراهی یکدیگر مانع از آن شدند که طرح یک ادعای بی اساس، آنها از موضوعات اصلی باز دارد. این همدلی سه قوه در ماجرای اعاده حیثیت مجلس انقلابی و دولت مردمی می تواند نمایش اجرای منویات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص ارتقای وحدت در میدان عمل باشد و انتظار می‌رود این الگو در مقاطع حساس دیگر برای پیشبرد امور جاری مردم و باز کردن گره‌هایی که بر زندگی و معیشت مردم افتاده است، به کار گرفته شود.
انتهای پیام/
همدلی قوا و غلبه «متن» بر «حاشیه» ادعای کذب یک نماینده خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار