معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار استان:

رشد اقتصادی ۶.۳ درصدی آذربایجان شرقی بالاتر از متوسط کشوری است

1402/02/09 - 14:09 - کد خبر: 91329 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی به اتفاقات خوب اقتصادی استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در بیشتر شاخص‌های اقتصادی جزو سه استان برتر کشور شدیم و طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، نرخ رشد ۶.۳ استان در سال گذشته (اول فروردین تا پایان دی ماه) بالاتر از متوسط کشوری است.

به گزارش نصر، محمد کلامی روز شنبه اظهار کرد: آذربایجان شرقی در موضوع سرمایه گذاری، جذب سرمایه خارجی، تولید، توسعه واحدهای تجاری و صادرات در بدترین حالت جزو سه استان برتر کشور بود و نرخ تورم نیز کاهشی شده و از رتبه چهارم به رده هجدهم رسیده است.
وی با بیان اینکه هشت درصد از رشد صنعتی کشور به آذربایجان شرقی اختصاص دارد، افزود: در کشاورزی نیز اقدامات ارزشمندی در استان انجام شده و مساحت گلخانه های موجود با ۱۰۰ هکتار افزایش به ۲۷۰ هکتار رسیده است.
کلامی به چالش های اقتصادی آذربایجان شرقی در سال قبل نیز اشاره کرد و گفت: همخوان نبودن درخواست تسهیلات با منابع مالی بانک ها، کمبود انرژی (برق و گاز)، زیرساخت ها و فروش خام مواد، واحدهای نیمه تمام، کمبود نقدینگی، ضعف در حوزه گردشگری، فرسودگی حمل و نقل و راننده محور بودن و مدت زمان اجرای پروژه ها از جمله چالش های استان در سال گذشته بود.
وی به هدف تحقق هشت درصدی رشد تولید و کاهش شتاب تورم در استان اشاره کرد و افزود: تکمیل زنجیره های ارزش با توجه به محدودیت منابع مالی یکی از اولویت های اقتصادی استان در سالجاری است و تلاش خواهیم کرد تا داشته های اندک را به جاهایی که برون دهی بیشتر داشته باشند از جمله معدن، خودرو، داروسازی، لوازم خانگی، فراورده های دامی، چرم، مبلمان، فرآوری محصولات کشاورزی از جمله انگور و صنایع دستی سوق دهیم و تمام فعالیت های اقتصادی استان معطوف به این زنجیره ها خواهد بود.
معاون استاندار همچنین به ظرفیت های معدنی این استان اشاره کرد و گفت: تنها ۲ درصد ارزش افزوده در استان متعلق به معدن است و دلیل آن هم، خام فروشی در این عرصه است که تلاش خواهیم کرد تا با تکمیل زنجیره تولید در این صنعت و همچنین احیا واحدهای راکد و نیمه راکد، سهم معدن در ارزش افزوده اقتصاد استان را پررنگ تر کنیم.

سه هزارو 200 واحد تولیدی با پیشرفت ۶۰ درصد در آذربایجان شرقی وجود دارد
کلامی از وجود ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در استان خبرداد و گفت: براساس اولویت ها و در راستای تکمیل زنجیره تولید در استان، ۵۰ درصد این واحدها را وارد مرحله تولید خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه برنامه های ترسیم شده برای سال اول پس از سفر هیات دولت به استان در حوزه های جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و صنعت محقق شده است، افزود: از ۱۲ هزار میلیارد تومانی که برای این حوزه های تخصیص یافته بود پنج هزار میلیارد تومان جذب و پرداخت شده است و پیگیر مصوبات سفر رییس جمهور به ویژه در موضوع مس سونگون ورزقان هستیم.
کلامی بر توسعه تجارت خارجی، پیگیری ابرپروژه ها و مشارکت دادن بانوان در اقتصاد و رساندن آن از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد نیز تاکید کرد و گفت: تنوع بخشی به شیوه های تامین مالی و توسعه زیرساخت های حمل و نقل نیز در راستای تحقق رشد هشت درصدی در دستور کار تیم اقتصادی استان قرار دارد.
انتهای پیام/
رشد اقتصادی ۶.۳ درصدی آذربایجان شرقی بالاتر از متوسط کشوری است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار