رئیسی:

خود را موظف به حمایت تمام قد از شوراها می‌دانیم

1402/02/09 - 12:23 - کد خبر: 91314 نسخه چاپی

نصر: رئیس جمهور در همایش ملی روز شوراها ، بهترین مسیر برای فعال کردن و نقش دادن هر چه بیشتر به مردم را نهاد شورا دانست و گفت: دولت خود را موظف به حمایت تمام قد از شوراها می‌داند.

به گزارش نصر، رئیسی صبح روز شنبه در همایش ملی روز شورا‌ها که با حضور سهه هزار نفر اعضای منتخب شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستا‌های سراسر کشور در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد، شورا‌ها را نماد روشن مردم‌سالاری دینی و تحقق اراده مردم دانست و از حمایت تمام قد دولت از این نهاد مدنی سخن گفت.
رئیس جمهور گفت: شورا‌ها هم ریشه در فرهنگ و مبنای دینی و قرآنی دارند و هم در قانون اساسی به امر شورا و تدبیر و خرد جمعی توجه ویژه شده است.
رئیسی با اشاره به چهار عنصر اصلی شکل‌گیری امت، تصریح کرد: امت از چهار ویژگی هدفدار بودن، امام و مقتدا داشتن، حرکت و پویایی برخوردار است و توقف و ایستایی در آن راه ندارد.
رئیسی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی همه نهاد‌ها برخاسته از رأی و اراده مردم هستند، اظهار داشت: از افتخارات جمهوری اسلامی این است که مبتنی بر اراده مردم و رأی عمومی است و مجموعه دولت و ملت و شورا‌ها دارای یک مقصد و مقصود هستند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش از تجمیع دمکراسی و آرمان‌خواهی به عنوان ویژگی منحصر به فرد جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: امروز کسانی که مدعی دمکراسی هستند از برخی دولت‌هایی حمایت می‌کنند که حتی یکبار هم انتخابات در کشورشان برگزار نشده و مراجعه به آرای عمومی نداشته‌اند، در حالی که در کشور ما به طور متوسط هر سال انتخابات برگزار شده است، اما با وجود این شکل دمکراتیک بودن، مورد حقد و کینه دشمنان است.
رئیسی با بیان اینکه شورا‌ها به عنوان مجمعی از فرهیختگان و برجستگان و نمایندگان مردم ظرفیت عظیم و بی‌بدیلی دارند که می‌توانند کار‌های بسیاری انجام دهند، اظهار داشت: شورا‌ها با مردم و لایه‌های اجتماعی در ارتباط هستند و خواست و نیاز مردم را به خوبی می‌شناسند و راهکار‌های برون‌رفت از مشکلات را می‌دانند.رئیسی افزود: مجلس برخاسته از رأی مردم بوده و جایگاه خود را دارد، اما شورا‌ها نیز می‌توانند زمینه و بستر بسیاری از قوانین و تصمیمات را فراهم کنند، چرا که از نظام مسائل شهر و روستا و تنگنا‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آگاهند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایرادات توسعه‌یافتگی در برخی کشورها، اظهار داشت: امروز بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته در حوزه اقتصادی و تولیدی پیشرفت کردند، اما ممکن است در مسائل اجتماعی و اخلاق و معنویت موفق نباشند.
رئیسی افزود: مشکلی که با تعریف غربی توسعه‌یافتگی داریم این است که تعریف آن‌ها از انسان و نیاز انسان محدود به نظام اقتصادی و مادیات است، در حالی که باید به نیاز‌های معنوی و غیرمادی انسان‌ها نیز توجه داشت.
رئیسی با بیان اینکه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی کار‌های زیادی انجام شده است، متذکر شد، کار‌های زیادی هم باید انجام شود و لذا نیازمند کار جمعی و مشارکت عمومی هستیم و بهترین مسیر برای فعال کردن و نقش دادن هر چه بیشتر به مردم، نهاد شوراهاست.
رئیس جمهور با اشاره به نقش شورا‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان گفت: مدیریت شهری و روستایی ابعاد مختلف دارد که یک بخش آن خدمات عمومی است و شورا‌ها باید در سایر حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و رفع آسیب‌های اجتماعی که مردم را رنج می‌دهد هم نقش‌آفرین باشند.
رئیسی بر همین اساس از شورا‌ها خواست که تلاش کنند، شهرداری‌ها به سازمانی چابک و فعال تبدیل شوند و اگر کسی برای اشتغال به شورا‌ها مراجعه می‌کند و اعضای شورا‌ها نسبت به او احساس مسئولیت می‌کنند، به همین اندازه برای همه مردم و کشور نیز احساس مسئولیت کنند.
رئیس جمهور از ضرورت ثروت‌آفرینی در کشور نیز سخن گفت و اظهار داشت: شورا‌ها با برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی تولید، ایجاد بازارچه‌های مرزی و توجه به اقتصاد دریا و اقتصاد گردشگری، توسعه فعالیت‌ها در حوزه آبزیان و رونق معادن و کشاورزی، می‌توانند ثروت‌های هنگفت موجود در کشور را از قوه به فعل برسانند.
رئیسی با بیان اینکه دولت خود را ملزم به حمایت از شورا‌ها می‌داند، تأکید کرد: هر جا نیاز به اصلاحات ساختاری از طریق قانون‌گذاری باشد، دولت موضوع را از مجاری قانونی دنبال کرده و تلاش می‌کند وضعیت شورا‌ها در سال آینده با امسال متفاوت شود و این نهاد مردمی بیش از پیش ارتقا یابد تا شورا‌ها هم با تمام وجود از کشور و ملت حمایت کنند.
پیش از سخنان رئیس جمهور، «احمد وحیدی» وزیر کشور در سخنانی شورا‌ها را نقطه بلند مشارکت مردم و مردم‌سالاری دینی دانست و با اشاره به مسئولیت شورا‌ها در اداره شهر‌ها و روستاها، از آن‌ها خواست براساس مدیریت ایرانی و اسلامی در جهت بهبود شرایط زندگی مردم و وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور گام بردارند.
پرویز سروری رئیس شورای‌عالی استان‌ها نیز در این گردهمایی با اشاره به سه دیدار رئیس جمهور با اعضای شورا‌ها در ماه‌های اخیر، این رویداد را نمایانگر عزم و اراده دولت برای مردمی کردن حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دانست.
سروری از رئیسی به عنوان رئیس جمهوری شورا باور و شورایاور یاد کرد و با اشاره به دستورات ۸ بندی، رئیسی در اجلاس یازدهم شورای‌عالی استان‌ها خواستار «مساعدت دولت برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری و روستایی» و «تعیین متولی واحد برای مدیریت روستایی در سطح ملی» شد.
انتهای پیام/
خود را موظف به حمایت تمام قد از شوراها می‌دانیم نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار