رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

ارتقای سلامت جامعه همراهی همه نهادها را می‌ طلبد

1402/02/09 - 09:14 - کد خبر: 91288 نسخه چاپی

نصر: رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه هفته سلامت تلنگری برای هوشیاری آحاد جامعه برای حفظ و تقویت سلامت است، گفت: ارتقای سلامت جامعه همراهی، تعامل و همکاری نهادها و دستگاه های مختلف با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را می‌طلبد.

به گزارش نصر، بهمن تقی پور روز شنبه در گفت وگویی با اشاره به اینکه عوامل زیادی همچون مسایل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی بر موضوع سلامت مردم و جامعه تاثیرگذار است، افزود: برای ارتقای سلامت جامعه فقط تلاش یک نهاد و ارگان کافی نیست و نتیجه ای نمی دهد و باید تمام سازمان های دولتی، خصوصی، تشکل های مردم نهاد، دستگاه های اجرایی و نظارتی و نیز رسانه ها دست به دست هم دهند و با افزایش روحیه همکاری و هماهنگی بین بخشی در راستای ارتقای سلامت مردم گام بردارند.
وی افزایش سطح آگاهی مردم در امور خودمراقبتی و توانمندسازی افراد جامعه از طریق آموزش را از دیگر عوامل تاثیرگذار در ارتقای سلامت جامعه دانست و با تاکید بر نقش رسانه ها در این زمینه، اظهار کرد: این موضوع باید به نحوی فرهنگ سازی شود که هر فرد توان مراقبت از خود در برابر بیماری ها و مشکلات جسمی و روحی را داشته باشد.
تقی پور مهمترین موئلفه ها در حوزه سلامت را سواد سلامت برشمرد که با تمرکز و آموزش اصولی افراد مشخص، می توان از طریق آنان آموزش خانواده ها را پی ریزی کرد تا با این روش آموزش به موضوع مهم ارتقای سواد سلامت کل جامعه تبدیل شود.
وی یادآور شد: برای هموار کردن مسیر توسعه سواد سلامت کمک و همکاری رسانه های گروهی، دولت و تمام دستگاه های اجرایی با دانشگاه علوم پزشکی بسیار مهم و ضروری است و باید توجه داشت که بدون همراهی این نهادها تحقق اهداف مربوط به سلامت جامعه ممکن نمی شود.
تقی پور اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی در استان ها تنها ۳۰ درصد در سلامت مردم نقش دارند و ۷۰ درصد مابقی به همراهی و تلاش سایر دستگاه های دولتی و غیردولتی ارتباط دارد.
وی با بیان اینکه سلامت در تمام ابعاد جامعه تاثیر فراوان دارد، افزود: در این راستا مردم باید خودمراقبتی را فراموش نکنند تا به مرور به شاخص‌های لازم نزدیک شویم.
وی با تاکید بر اینکه آموزش اصولی و توانمندسازی افراد در موضوع خود مراقبتی، سلامت کل جامعه را به دنبال دارد، اظهار کرد: تغذیه سالم، ورزش روزانه و رسیدگی به بهداشت فردی و محیطی و محل زندگی از دیرباز مورد توجه بوده است اما برای عمل به دانسته ها در مورد سبک زندگی سالم، برنامه ریزی مطلوبی نیاز است.
تقی پور شعار سازمان بهداشت جهانی برای هفته‌ سلامت امسال را « سلامتی برای همه » اعلام و اضافه کرد: در کشور ما نیز این شعار در قالب پوشش همگانی سلامت مطرح است و شعار امسال هفته سلامت «سلامتی برای همه با پزشکی خانواده» انتخاب شده است.
وی برگزاری جشنواره غذای سالم، نواختن زنگ سلامت در مدارس، دیدار با مادرانی که زایمان چند قلو داشته‌اند، بازدید از کارخانه ها به مناسبت روز کارگر، غربالگری فشار خون، قند و وزن، کوه‌پیمایی و پیاده‌روی را از برنامه‌های مهم هفته سلامت در آذربایجان شرقی اعلام کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، توسعه و پیشرفت در بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال های پس از انقلاب و به خصوص ۲ دهه اخیر را چشمگیر خواند و اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی و علمی و عملی در تمامی شاخص و معیارهای علوم پزشکی رشد چندین برابری را طی این سال ها شاهد هستیم.
انتهای پیام/
ارتقای سلامت جامعه همراهی همه نهادها را می‌ طلبد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار