رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

سواد سلامت یکی از مولفه‌های موثر در سلامت همگانی است

1402/02/08 - 18:18 - کد خبر: 91279 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: سواد سلامت یکی از مولفه‌های موثر در سلامت همگانی است که باعث توانمندسازی افراد در ایجاد نقش فعال در تغییر محیط و تاثیر گذاری در حوزه سلامت می‌باشد.

به گزارش نصر، بهمن نقی پور در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته،‌ اظهار کرد: سلامتی ارزشمندترین عنصر در زندگی انسان بوده و یکی از اصول اساسی زندگی بشری است که باید اقداماتی در رابطه با افزایش سلامتی همگانی در جامعه انجام شود.
وی افزود: انسان سالم به عنوان محور توسعه پایدار است و سلامتی امروزه در جهان فقدان هرگونه مشکل در روح و جسم افراد شناخته می‌شود.
وی ادامه داد: سلامتی یکی از پایه‌های زندگی بشری بوده و لازمه‌ی انجام هر کاری جسم سالم است و سلامتی تنها شامل برخورداری از یک جسم سالم نیست بلکه سلامت روحی، عاطفی، اجتماعی، معنوی که اگر در هر یک از این‌ها مشکلی باشد انسان رنج می‌برد. بنابراین نمی‌توان فقط جسم را در نظر گرفت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: عوامل ژنتیک، تغذیه، محیط زیست اقتصادی، اجتماعی و سیاسی امنیتی در سلامت انسان موثر است و برای حفظ سلامت انسان صرفاً یک ارگان یا گروه نمی‌تواند پاسخگوی این موضوع باشد چرا که عوامل متعددی در این مورد تاثیر گذار هستند.
وی مطرح کرد: وزارت بهداشت درمان و دانشگاه علوم پزشکی، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بر سلامت انسان تاثیرگذار است و بیش از ۷۰ درصد آن خارج از وزارت بهداشت و درمان است.
نقی پور با بیان اینکه فعالیت‌هایی در جهت افزایش سطح سواد سلامت مردم آغاز کرده‌ایم، بیان کرد: اما به تنهایی نمی‌توانیم در این راه موفق باشیم و نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم، افزایش آگاهی مردم در خود مراقبتی و تغییر سبک زندگی، نیز می‌تواند در افزایش سطح سلامت جامعه تاثیرگذار باشد.
وی افزود: خودمراقبتی به معنای افزایش آگاهی و توانمندسازی افراد در راستای افزایش سلامتی همگانی است که در حوزه‌های متفاوت تقسیم شده است.
وی تشریح کرد: تغذیه سالم، ورزش روزانه، خواب مناسب، رعایت بهداشت فردی، توجه در بهداشت محیط زیست، رعایت پوشش بر اساس فصول سال و جلوگیری از انجام رفتارهای پرخطر ، از مباحث مهم در حوزه‌ی سلامت جسمی است.
 وی ادامه داد: کاهش تنش‌ها، محبت و عشق ورزیدن،بخشش و دوری از انتقام و کینه و همچنین دریافت انرژی مثبت نیز مواردی هستند که در سلامت روح و روان انسان موثر است، دانشگاه علوم پزشکی تبریز تمام تلاش خود را برای افزایش سلامت همگانی استان انجام می‌دهد.
وی گفت: سلامت همگانی استان دارای رتبه‌ بالایی در کشور است که یکی دیگر از موارد مهم سلامت همگانی افزایش فرزندآوری است، که باید در این حوزه اقدامات لازم انجام شود.
نقی پور خاطرنشان کرد: شعار و چشم انداز ما "سلامت برای همه توسط همه" است که امیدوارم این امر با کمک مسئولین و مردم به سرانجام برسد.
انتهای پیام/
سواد سلامت یکی از مولفه‌های موثر در سلامت همگانی است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار